Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flayban

Oj

Rekommendera Poster

Då har vi nog olika sätt att se på länkar.. Det där ser jag mer som ett citat (kanske från ett e-mail).  ;-)
Man kan länka till en annan internetsida med relevant information.. osv.

Doktorn: Stackars båtägaren, att vara så ensam och utlämnad. Jag förstår hans desperation men hoppas att han går vidare i livet och inte gräver ned sig i denna sörja. HR lär få betala i alla fall - på ett långt mycket dyrare sätt än de någonsin tror, det är jag säker på. Fick i veckan denna länk från en mycket seriös man, rubricerad  'Vem vågar köpa Hallberg Rassy?

HR lär få betala.. men vi får hoppas att det också är till den stackars båtägaren, inte bara i minskad efterfrågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför händer sådan här skit? Alltså att man lägger ned så stor energi och möda för att bygga upp ett företag med stort anseende till varumärket och bygger ett sådant ryckte om att deras produkter är så enormt bra.

Och sedan river ned hela skiten genom att acceptera slarv och fusk?

Fullständigt ofattbart.

Eller är det den gamla visan igen

Första generationen bygger upp, Den andra generationen förvaltar och den tredje generationen river ned. 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att tidningen På kryss inte vill ta i det. Trodde dom skulle stå på konsumenternas sida. Att dom är så rädd för att förlora lite annonsintäckter. Men via media är det enda som funkar mot de stora drakarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv jobbat och jobbar delvis inom tidningsbranchen idag..

Kan väl bara bekräfta att tidningarna är rädda för att skriva kritiska artiklar om sina annonsörer.
Var själv med om en sådan artikel för 5 år sedan.. Chefen på det företaget ringde upp tidningens chef och skällde. Det slutade med att han drog in alla annonser och fortfarande 5 år senare annonserar han inte där.

Dock så tycker jag att han är rätt så dumdristig.. som företagare gäller det att synas. Är man så långsynt och inskränkt så får man skylla sig själv. Det som kommer hända är att tidningen jagar nya annonsörer under ett tillfälligt intäktsbortfall och företaget tappar stora marknadsandelar under en mycket längre tid (beroende på hur stort inflytande tidningen/mediet har).
Så här ligger ju en liten tidning rätt risigt till, om man säger så..

Om man ser på stora företag som det ibland skrivs jättemycket skit om i olika tidningar.. vad gör de? Jo, de slår på stora trumman och bara matar ut reklam och vips så är fadäsen de gjort tidigare glömd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen svårt att förstå hur HRs ledning tänker. Deras varunamn är det mest värdefulla de har och att inte sköta om det är ett stort felsteg.

De sk kvalitetsvarvens stora utmaning är att motivera det 2-3x högre priset jämfört med Beneteau/Bavaria/etc. Med samma utrustning (mast, motorer, winchar, etc) varför då betala så mycket mer för kvalitet som är svårt för köparen att bedömma. För sådana företag är varunamn så otroligt viktigt vilket gör det svårt att förstå hur HR tänker ..... annat en helt galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med att det är för jävligt att ett företag som hr kan få hålla på med detta ,nä fy f-n

Kanske nått för uppdrag granskning

Eller gör dom inga uppdrag med detta innehåll ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad domen blir så finns det ju två förlorare. En som alla seglare känner för och som fått ett par års segling spolierad, samt en som fått ett dåligt rykte. Från guldkantat till solkigt pga vad?

Det är för mig den mest märkliga frågan i hela denna historia. Om man tänker inom en företagsledning överhuvud taget, i ett företag som haft en mycket hög goodwill, samt dessutom i en internationell tuff marknad redan märkt av en nedgång, borde man väl om något vara extra försiktig och inte hamna i en prestige situation. Jag har via de kontakter jag har, fått klart för mig att båtbranschen har några 'goda år'  att se fram emot. Däckleverantörer, till bilar alltså, har redan svårt att få tag på nya vinterdäck pga att det säljs så många nya bilar! Känt sedan tidigare är ju att de som brukar få del av kakan sist är båtindustrin, men det kommer. Frågan är bara vilka som får smaka..

Märkligt att HR inte ens kommenterar detta inlägg som setts av över 1.500 båtmänniskor. Det konfirmerar ju bara vad alla redan misstänker.

En båt är ju trots allt i de flesta familjer en 'familjemedlem', inte som en bil bara en sak, samt betyder dessutom så mycket mer, som samvaro under seglingssäsongen och även under vinter halvåret med allehanda pyssel. Det borde ju om någon, ledningen för ett företag i branschen känna till. De är ju trots allt själva 'båtmänniskor', inte bara företagsledare.

För konkurrenterna i detta segment måste HRs agerande vara en bonus, inte minst Najad efter sin svacka, Swedestar, Malö och andra förstklassiga båtbyggare, torde ju inte få mindre order i framtiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju också, vet HR om denna tråden? Det borde dom rimligtvis göra men man vet ju aldrig. Men det är som du säger Doktorn, hur man bara kan se sin egen prestige i det hela är för mig en gåta. en sådan här grej som är såpass allvarlig ska ju bara rendera i en stor ursäkt och lösa in båten och ge ägaren en ny riktig båt.. Att detta kommer fram skadar ju bara ryktet något oerhört mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att Rassy har koll och det blir ju mest det som förvånare en.

Vd Magnus Rassy: Vi måste ha rätt kompetens

– Det finns inget val för vår del. På ett eller annat sätt måste vi ha rätt kompetens, säger Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy.

 Han gör allt han kan för att framstå som en kompetent företagsledare. Men jag inbillar mig att det finns alla skäl i världen för honom att sätta sig ned och fundera.

De sociala medierna kan göra vilken kompetens som helst till ett åtlöje om man inte respekterar kunden.

Man skall aldrig dömma någon i förväg, men i mina ögonen är dokumentationen i detta case mycket bra och det skall bli kul att se domen.

Tyvärr blir det ju aldrig någon ny båt i dessa fall men vi håller tummarna för att den som satsat allt på en båt till slut skall få njuta lika mycket av investeringen som alla vi andra gör..

Jag har drömt om en HR sedan  min första seglare 1983... jag har slutat drömma nu....för så länge en så arrogant MR driver företaget, oavsett komptens, blir det aldrig en HR!!



Senast ändrad av thrh | 25 oktober 2010 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag någonsin köpa en segelbåt så skulle jag lägga mina pengar på en Malö eller Fantasi.. oerhört fina och gedigna båtar! HR är ju något man har smygtittat på i hamnen men nu kanske man ska gå med sina granskande ögon istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar inte tråden om detta men:

Ska det vara så svårt att lösa problemet med de två skroven? Limma ihop dem på nåt sätt. 

Löser man upp vaxskikten genom att låta lämpligt lösningsmedel cirkulera i mellanrummet mellan skrovhalvorna och sedan sprutar in lim kanske båten kan bli hel igen. 

Finns nån metod redan? Delaminerade båtar har väl funnits tidigare kan jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu det är nog inte lätt att se vart det är delaminerat, det får nog till någon röntgen på något sätt där och för att spruta in lim osv så måste det nog till en hel del hål i yttersta skrovet för att komma åt överallt. och en båt med hål överallt i ytterskrovet som sedan spacklas igen och sedan lackas över vet jag inte om jag skulle vilja ha. det är min syn på en sådan lösning men jag har ärligt talat ingen aning :) bara en tanke på hur det eventuellt skulle kunna gå! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig acceptera det på en ny båt.. bara att ta tillbaka och skrota, för att sedan ge kunden en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det även så att skrovet är sprutat och inte handupplagt som i beställningen,

och då uppnås inte samma styrka, vet ej hur det blir med ocean klass A om skrovet är sprutat.

Prata med en båtbyggare idag som har jobbat på två av dom största båtvarven på Orust,

 Ja nämnde det här, han bara skratta (inte år det här speciella fallet)och sa:

Det finns stora skillnader i kvalité, nogrnhet och efterkontroll.

Tlx. en ska som INTE HR gör när dom tar upp hål över och under vattenlinjen är att försegla borrytan som blir öppen, den ska förseglas med gelcoat.

Det måste finnas mer folk på det här forumet som har en HR, vad har ni att säga.

//Jonas 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas mer folk på det här forumet som har en HR, vad har ni att säga.

//Jonas   

Intressant!

Det har varit märkligt tyst från HR ägare. Det behöver ju inte vara fel på era båtar och är förmodligen inte

det heller, men varför är ni så tysta? Ni måste väl ha en åsikt om HANTERANDET av ärendet? Inte om HR som båt. Tidigare båtar och kanske senare eller jämnåriga är kanske förmodligen av god kvalitet, men frågan är ju hur FÖRETAGSLEDNINGEN hanterar sina kunder. Vad tycker HR ägare om det?

Doktorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något för nya Plus att ta upp?

Det kanske hade varit bra med en rubrik som sa något om innehållet i tråden. Många kollar på rubrikerna och ser om det är något nytt intressant ämne.
Då kanske fler HR-ägare reagerat direkt och läst tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis blir det inte samma hållfasthet om inte fibrer är med och fäster mellan skrovskikten menn det borde bli en båt klassad åtminstone skärgårdssegling.

Bengt ska givetvis ha en oceanklassad båt han köpt och betalt för men efter dragprov skulle skrovet kunna bli en bra båt för kustsegling som ändå de flesta nyttjar sin båt för.

Synd att köra en båt med en massa utrustning på tippen. Jag avslutar mitt inpass här och kan ev. öppna en ny tråd om möjligheter att laga delaminering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är märkligt att HR inte svarar. Vi som konsumenter borde mailbomba både chefredaktörer som är fega och ansvariga i olika befattningar som har ett ansvar bara för att visa att folk är engagerade. ska bli intressant med dom.

 

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte Magnus Rassy och hans kompetenta medarbetare  får mycket stor uppmärksamhet vid en eventuell fällande dom. Då kan jag tänka mig att medverkar i mailbomningar mot såväl Magnus Rassy såväl som chefredaktörer....och säga upp alla tidningsabonnemang...

Brukar oftast ta saker med lugn men när jag ser denna dokumentation.... men som sagts tidigare i inväntan  på domen......allt just nu är......

Frågan är ju förstås vad man gör om domen blir till HR fördel? Vilket känns helt osannolikt!

Oavsett vilket har Magnus Rassy tappat mitt förtroende i de citat jag kan ta del av i dokumentationen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det som talar FÖR HR? vad kan dom vinna på i domstol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På  http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7601&st=0&sk=t&sd=a&sid=14d11bc89039212b7d362e4b0178b5cb&start=300          så skriver ägaren Bengt Nordé till Mia Maria - HR 37 nr 168 

 

Noterat att det han skriver om forum längre ner i texten.

 

 


Sista inlägget innan domslut

HR:s VD Magnus Rassy intar fortsatt och orubbat attityden 
att fel ej finns i vårt, av 7 olika samstämmiga opartiska besiktningmän/specialister, utdömda båtskrov pga delaminering inne i skrovet som bevisligen uppkommet vid tillverkningen 
att vi har fått den hjälp vi bett om när det gäller övriga fel och skall vara nöjda med vårt köp.

HR:s VD Magnus Rassy accepterar ej de undersökningar och resultat BBR-besiktningsmän kommit fram till.
HR:s VD Magnus Rassy underkänner gjorda ultraljudsmätningar och utlåtanden av Ångpanneföreningen och BBR besiktningsman William Bekking som felaktiga. 
Vidare anser HR:s VD Magnus Rassy att utlåtanden från Professor Karl-Axel Olsson och Docent Anders Sjögren är felaktiga, ej har med praktiskt båtbyggande att göra, är för vetenskapliga.
Vidare anser HR:s VD Magnus Rassy att den hållfasthetsberäkning utförd av BS Utveckling AB inte har något värde.
Slutligen utlåtandet från en professionell plastreparatör som endast reparerar skadade båtar där HR:s VD Magnus Rassy anger en annan syn i frågan. 

HR:s VD Magnus Rassy anser det är rimligt att fel i skrovet kan lagas - om fel finns - men vill ej ange hur. Om och hur skall bedömas av HR själva när de villkorslöst fått båten till sitt eget varv. 
Att en ny båt årsmodell 2008 och reklamerad 10 månader efter leverans skall hyvlas av utvändigt från köl till relingslist cirka 6 mm och återuppbyggas anser HR:s VD Magnus Rassy är en åtgärd en kund skall acceptera – om fel finns och detta skall konstateras när bevismaterialet hyvlats av och ligger i en hög under båten. Hittas då inga fel får vi, kunden, betala återuppbyggnaden av skrovet.
Ersättning för värdeminskning en sådan åtgärd skulle medföra när båten säljs avfärdas helt.

HR erkänner fortfarande inte, 2010.10.26, att det är något är fel i skrovet och påstår att samtliga övriga fel har hanterats korrekt av HR. 

Att skrovets polyesterlaminat innehåller volymmässigt 11/12 billigare ortopolyester istället för kontrakterad isoftalsyrepolyester anger HR:s VD Magnus Rassy att detta inte är något fel.
Så här står det i vår kontraktsbilaga i teknisk beskrivning skrov: ”Isoftalsyrebaserad gelcoat och isoftalsyrebaserad polyester används”.
Idag när man går in på HR.s hemsida HR 37 skrov är detta ändrat till (en ändring som skett de senaste dagarna): ”Isoftalsyrebaserad gelcoat och ett vinylesterbaserat barriärskikt används utanför den glasfiberarmerade polyestern”.

Hallberg-Rassys erbjöd sig att köpa tillbaka båten för deras bedömda värde – 2,2 miljoner - enligt bud i rättegången. Ökat till 2,3 miljoner i senare bud. Vi skulle då ta våra kostnader i tvisten. 

HR:s VD Magnus Rassy anger att vi då skall känna oss nöjda, kunna leva med detta och vill att vi slutar informera forum och andra båtägare.
HR:s VD Magnus Rassy anser att deras erbjudande är generöst. 

Vår kommentar:
En ny båt med samma påkostade långfärdsutrustning enligt HR:s egen prislista av den 20.1.2010 kostar cirka 4,7 miljoner kronor. 
Därtill har vi haft kostnader för 1,2 miljoner kronor (som inkluderar advokatkostnader, utredningar och besiktningar, vittneskostnader, egna utförda garantireparationer samt stilleståndskostnader 2010). Plus återbetalning 80 000 kronor till Alandia (rättskyddsdelen som skall återbetalas om förlikning ingås). 
Någon ersättning för skadestånd, ränta mm är HR ej beredda att betala.

HR:s/VD Magnus Rassys ”generösa” erbjudande om återköp för 2,2 miljoner kronor skulle ge cirka 800-900 000 kronor kvar att köpa ny båt för – jfr med cirka 6 000 000 kronor denna båt med tvist kostat oss. En HR 37 av årsmodell 2008 som ej kunnat användas för avsett ändamål sedan köp och nu ligger på land sedan 2009.

Utöver detta finns kostnader för personlig utrustning inköpt för långseglats till avsevärt belopp samt en hel liten ”industri” runt båtens skötsel med olika typer av svetsar, verktyg till nästan allt, reservdelar till båt, professionell omfattande båtvårdsutrustning, båt- och byggställningar mm.

Att vi har förlorat 3 års seglingssäsonger och sannolikt blir landkrabbor för resten av vårt liv är inget HR bryr sig om. 

En dom kommer på fredag den 29.10.2010 och kan bli en pyrrhusseger, förlust, eller något mitt emellan. 

En situation varje båtköpare hos HR kan hamna i.
En situation som ej borde uppstå vid köp av ett välrenommerat varv tillhörigt Sweboat.
En situation framtida båtköpare kan undvika genom kunskap om olika företags hantering av kunder och skador vid val av båtfabrikat.

Vi är glada och tacksamma för Forumets empati och hoppas att vi tillsammans kan få även Hallberg-Rassy att inse att deras kunder är deras enda tillgång.

Bengt Nordé

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör nog tänka på, innan man säger för mycket om HR´ s tystnad, båttidningars tystnad och är för tvärsäker i hur den här historien kommer att sluta, att domstolen inte meddelat domslut ännu. Det skall mig veterligen ske fredag 29/11.

Som det är nu lysssnar man bara på ena parten och även om man kan tycka saken är solklar, lever vi i ett rättsamhälle och bör respektera det.
Sådana här saker skall avgöras i domstol och är man sedan inte nöjd med utslaget får man överklaga.
De skall inte avgöras av någon självutnämd folkdomstol på nätet. Och ingen har rätt att kräva att HR skall föregripa domstolens utslag genom att börja föra sin talan på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas HR går i putten och Magnus Rassy blir utblottad. Vidriga människa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag anmäla en avvikande mening?

Jag vill att HR börjar bygga bra båtar som håller och alla vill ha. Jag vill att Bengt får en ny fin båt som han skulle fått från början. Jag vill att Magnus Rassy tjänar pengar så han kan fortsätta bygga båtar på ett bra sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Vore ju tråkigt om alla tycker samma lika.

Jag kan väl sträcka mig till att det vore bra om HR bygger bra båtar i framtiden som folk vill ha. Jag blir bara så arg när man kissar sina kunder i ansiktet på det sätt som Magnus Rassy gör. Vidrigt beteende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får hålla med Anders, trots att HR-båtarna är hemmabygge. Dvs, HR-båtarna byggs här hemma i Kungshamn. Jag har under hela tiden det tillverkats HR-båtar, sett de olika fabriksbyggnaderna från mitt vardagsrumsfönster.

Jag  bryr mig inte så mycket om Magnus Rassy - han klarar sig nog ändå - oavsett.

Däremot skulle det va förödande för många av innevånarna i vårt samhälle som jobbar med att bygga båtarna. Dessväre är det på fabriken här som man gjort tabben med skrovet.

När  man byggt det man skall göra här körs båtarna på lastbil till Ellös där man lägger teakdäck och skruvar på en massa annat lull.

Det bästa hade nog varit att HR hade gjort en helomvändning och gått Bengt till mötes.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med. Bra sagt.

När HR bestämt sej för den rättsliga vägen vore det dessutom fel av dem att argummentera och försöka vinna pä nätet eller andra medier.

Däremot är det också OK att motparten, konsumenten, försöker genom publicitet utöva påtryckningar mot HR och få dom att gå med på konsumentens krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det som skrivs på olika sajtsers kommentarssidor är oftast rena partsinlagor, inte sällan stenhårt vinklade. Den tystnad som ni upplever från båttidningarna beror säkert till stor del på att tidningarna har gjort research i sakfrågan och kommit fram till att parterna i de flesta fall kan komma fram till en lösning om de bara pratar med varandra i stället för att försöka använda tidningarna som hävstång.

Det exempel som uppges på de här sidorna med en 92-sidig inlaga i ett fall med HR känner jag till delvis. Fallet är föremål för rättegång i en tingsrätt och tills dess dom faller avvaktar vi med att skriva något om detta i Båtliv. Det har jag talat om för HR-ägaren, men han vill trots det driva på frågan genom att skicka ut långa skrivelser. Detta är hans eget beslut.

Angående att båttidningarna inte skriver om alla de fel som en del påstår att båtar har så cirkulerar det massor av rykten om olika båtmärken, svenska och tyska. Vi har många gånger undersökt sådana rykten, till exempel om att vissa segelbåtar tappar kölar, men inte funnit bevis för att detta skulle vara särskilt typiskt för något båtmärke. Inte någon besiktningsman vill ställa sig bakom uttalande mot enskilda båtmärken om detta.

Vad gäller Båtliv så står det er fritt att välja. Tidningen kostar ca 15 kr per medlem och år, inte 60 kr.

Med vänlig hälsning,

Lars-Åke Redéen

Chefredaktör och ansvarig utgivare Båtliv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...