knak 3 Postad 22 September , 2010 Har bytt stad och båt och skall nu vinterförvara ute eller i kallhall för första gången. Att få i glykol på sjösidan i kylet och i toaletterna är jag med på. Likaså att tömma färskvattnet. Men så tänkte jag på att jag har vattensmörjda axlar... Behöver jag göra något med dessa? MVH /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 117 Postad 22 September , 2010 Glykol i toan är nog inte så lysande. packningarna tar stryk. Bättre att skruva isär där det kan stå vatten. Om axeln vet jag inget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 September , 2010 Bra fråga - har faktiskt aldrig tänkt på det där med vatten i axelröret! Men jag resonerar så här - det ska vara lite otätt bakåt för att vatten ska kunna komma in/ut? Då bör nog vatten rinna ut när man tar upp båten? Lite i alla fall... Sedan är det ett bra ställe för vatten att expandera vid frysning, ett grovt rör i järn/RF stål? Så jag tror helt enkelt inte du behöver göra något. Det har jag aldrig gjort i alla fall. Enda tänkbara åtgärden är väl att peta ut garnet som antagligen tätar i bakkant vid proppen? Men då måste du täta igen till våren. Finns lite olika konstruktioner i och för sig. När det gäller glykol så sägs här ofta att det sabbar packningarna? Det gör det nog men jag brukade köra med glykol i alla fall... beroende på att jag byter alla packningar ca var tredje år vare sig det behövs eller inte... Mycket roligare att byta hemma i garaget istället för ute i båten mitt i sommaren! Ta det som ett tips, man kan alltså ganska enkelt demontera toan och slippa oroa sig! Jag tog hem allt ett år och det funkar att byta sådant vintertid. ( och för alla som inte plockat sönder en toa i sina beståndsdelar kan jag meddela att den är ganska ren inuti faktiskt... det är nog bara vid ett ev stopp som man får svära ordentligt... ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 September , 2010 Jag har haft båtar med hylsa (propelleraxeltätning) sen efter höststormen 1969. Har aldrig ens tänkt tanken att man skulle ägna hylsan nån uppmärksamhet under vintern, vare sig båten står på land eller ligger i sjön. Jag har aldrig hört nån annan göra det heller. Vattnet rinner mad all sannolikhet ut. Om det skulle stå kvar några droppar så är det ju gummislangar/bälgar som kan ta upp eventuellt istryck. Har då aldrig märkt något problem. Ligger båten i sjön får man ju dra lite på fettpressen när man kört motorn och låtit proppelern surra för att håla undan isen tex. Fettet är ju till för att täta. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 September , 2010 Håller helt med Tommy ovan, propellertätningens ev vatteninnehåll är normalt inget problem ! (Luftinnehåll vid sjösättning kan nog däremot ev hindra smörjning, men det är ju en helt annan fråga.) Har ju också följt frågorna här på forumet ett tag, i mitt fall iofs bara under ett par år. Men ingenting verkar dessbättre antyda att sådana skador alls kan uppkomma, vad jag begriper. Eftersom du antagligen nu kommer att täcka båten med pressening, och då kanske vill använda tyngder för att hålla den på plats i blåsten, så kan kanske vattendunkar vara ett alternativ? Blir ju lättare att släpa på tomma dunkar till båten, än cementklumpar etc? Själv använder jag (ibland) stora dunkar som då tillåts vila på marken, detta för att undvika onödig tyngd i själva ställningen. Idén är alltså att bara vid kraftig vind kan den tajt snörade dunken tendera att lyfta/släpa/göra extra motstånd, men inte tynga den annars rätt högryggade/snöavvisande ställningen vid lugnt väder. De dunkar jag då använder fyller jag inte helt, detta för att vatten tydligen utvidgas ca 11 % då det fryser till is. Med markbundna men ändå strajt upptajtade, och bara ca 80%-igt fyllda vattendunkar undviks alla tänkbara problem, inbillar jag mig? (Lock som ev skjuts bort av isexpansionen och därmed i förlängningen kanske kan tillåta ursvalpning av tynden, såväl som belastande tyngder som ev pendlar i sina snören vid storm.) Angående toastolen vet jag ingenting alls, erinrar mig dock helt vagt en tråd om ihälld matolja. Varför matolja användes minns jag inte riktigt, men tror ändå att det kanske hade nåt med frysrisk&packnings-skonsamhet att göra?? Nån annan kanske vet mer ... ? Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 September , 2010 finns en aktuell tråd i ämnet; Glykol eller matolja i toan mm http://www.maringuiden.se/forum/;thread=370554 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 23 September , 2010 I förra båten pumpade jag i två liter matolja i muggen på vintern. Funkade hur bra som helst, men det tog ett tag innan matoljan försvunnit ur systemet på våren. Matoljan är billig, spränger inte när det blir kallt, smörjer packningarna och man kan med (ganska...) gott samvete pumpa ut den i naturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 28 September , 2010 Tack för alla tips. Matolja eller liknande får det bli. Motorerna är VP TAMD60B, bara köra glykolblndning i sjövattendelen, byta anoder, samt smörja eller byta impeller? Eller är det mer att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser