Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
KillerBoo

Impregnera regnställ??

Rekommendera Poster

Seglade hemåt igår, i 14 m/s och horisontellt regnväder, och märkte då att seglarstället (åtminstone jackan) inte håller riktigt tätt... Det tog en timme eller så, sen var jacka, tröja och t-shirt lika blöta som om jag badat med dom på mig.
Byxorna höll i princip helt tätt.

Lillgrabben som var med har ett ganska nytt regnställ, dock inte i första hand avsett som seglarställ. Dock höll detta -jämförelsevis- billiga ställ vätan ute ca 4-5 timmar och blev ändå inte totalt sjöblött: Hans tröja var bara fläckvis blöt.

(Jämförelsen med mest som referens att det ändå finns ställ som klarar det regn o vågstänk som förekom utan att vara designade av NASA)

Frågan är nu alltså: Är jackan att betrakta som slut (Jo, den har ett antal år på nacken) eller kan man impregnera densamma med något? Gör man det själv isf, eller måste den lämnas in nånstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett goretexställ ska det inte impregneras, däremot är det viktigt att man håller det rent för att det ska fungera. Själv har jag en gammal Gill seglarjacka av ganska billig kvalitet som är tät trots nästan tio år på nacken. Jag tvättar impregnerar med ett medel som tillverkades av Henri Lloyd och och var avsett för just detta. Det bestod av två flaskor, en med tvållösning, en med impregnering. Man körde det i tvättmaskinen i två omgångar utan att textilen fick torka emellan. Jag köpte dessa på Watski på Erstagatan, som numer är SeaSea. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nepp, det är inget Gore-Texställ, bara ett helt vanligt seglarställ modell mittimellanklass. WestCoast tror jag d heter. Ska kolla impregneringsmedlet på SeaSea. Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billig impregnering finns på ClaesOhlsson. Har fungerar alldeles utmärkt till att impregnera väskor till hojen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VArfrö ska man inte impregnera gore tex?

Visst bör det väl fungera. Impregnering, om det inte är en typ osm tex. målarfärg som blir tät som en plastpåse, är väl egentligen en lösning som lämnar någonting som har så låg ytspänning som möjligt. Då förblir ju vattendropparna just droppar och rinner av.

Enstaka molekyler, vattengas, är ju så små, typ 1,2Å eller nåt, går ju igenom och bildar droppar nr dom kommer ut på den kalla sidan.

Eller?

Då borde väl impregneringsmedel kunna ge tillbaka den vatten avstötande funktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Caribic410: Jodå, tydligen är gore-tex impregnerat från fabriken och man rekommenderas att förnya med spray- eller tvätt-impregnering enligt DENNA SAJT. Hade jag ingen aaaning om. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

En annan har slutat tro på GoreTex.

Samma väder som trådskaparen men mindre vind. Dock massor med regn. Jackan släppte genom allt vatten trots den var sprillans ny!

Råkade ut för hypotermi på köpet. Kunde inte förtöja utan hjälp när jag väl närapå rammat bryggan i hamn i Arkösund. Folk fick hjälpa mig att kliva i land å plocka av mig kläderna.

Köpte senare en nästan identisk jacka, med No Name etikett hos på den tiden utmärkta buriken i Strängnäs, Nouveo. Den jackan har klarat Biscasya å massor med regnväder utan att släppa in en droppe å den andas. Blir inte fuktig inifrån. Men om det är GoreTex eller annat material, se det vet jag inte.

Jovisst ja, säljaren för första jackan erbjöd en flaska impregnering, men det hjälpte inte, den jackan tål inte regn trots det. Värdelöst även med impregnering anser jag efter det. I vart fall på den jackan.

Det är bättre att bli fuktig av svett inifrån än att bli genomblöt å nedkyld. Sedan dess tror jag inte så mycket på dyra märkesvaror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla membran-plagg (t.ex. Goretex) måste impregneras med jämna mellanrum, och definitivt efter tvätt. Nikwax har riktigt bra produkter, men det finns många andra och en del som är billiga. Ofta är de andra/billiga dock duktigt farliga för miljön, de innehåller flourkarboner som inte bryts ner och kan störa organismers fortplantning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland stämmer det att man får vad man betalar för ibland inte.

De flesta textilier produceras ju i relativ sett ganska få, och samma, fabriker nästan oavsett vilket företag som senare tillverkar saker av materialet.

Skillnade på högsta respektiva lägsta möjliga, som är värt att framställa, kvalitet på tex. bommul är de enstaka fibrernas längd. Ju längre fibrer desto bättre, för korta fibrer går inte rationellt att producera någonting av.

Produktionskostnadsskillnaden på tex en modell tenniströja, t-shirt och liknande, om man bara tar hänsyn till billig, dålig, kvalitet i råvaran är marginell.

Sen finns det säkert en massa olika varianter av behandlingar, som kan ge kostnadsskillnader. 

När stora kembolag producerar polymerer, så är det volymerna som ger klirr i kassan, inte så mycket speciella unika småvolymmaterial. Hur det ligger till med fiberlägdsskillnad osv, jämfört mot tex. bomull, vet jag inte men gissar att dom inte har någon anledning att göra småsnuttar av konstfiber.

Så det ä ju skitsvårt att veta vad som är kvalitet och inte.

Jag testade själv för tio år sedan och jämförde äkta Boss, som vi hade som profilkläder i företaget jag jobbade, mot likadana som jag köpt i Thailand. Jag kunde inte se någon stor skillnad på dom, alla sex totalt, var svarta, samma storlek. Kanske att Thai-varianterna kändes lite mjukare från början.

Pofilvarianterna kostade då nästan tusen spänn styck, Thaitröjorna köpte jag på Koasarnrd för runt 50kr för alla tre, 15-20kr st. det här var 1989. så dom hade redan några år på nacken när mitt test tog sin början.

Efter 3-4 tvättar, var dom  äkta blekta och deformerade, har bara en kvar, mest som minne.

Samtliga Thaivarianter har jag fortfarande kvar, säkert ytterligare 50 tvättar senare.

Frågan är: Skulle det i allafall kunna kännas bra att veta att man har betalat för 50st och fått en? JAg tror det, för många verkar det kännas bra att veta att man har jobbat i flera dagar för att förtjäna, unna sig Becaurse u are worth it

Jag hade ju inte betalat nåt eftersom det var jobbkläder men jag känner mej blåst ändå.

Bra prylar som funkar och inte kostar skjortan e ju perfekt.

Fast ofta, när det gäller vissa typer av lågprisverktyg, maskiner osv. då e jag inte glad på mej själv, mer än när jag betalar kanske, när man ska använda prylarna.

Ska nog testa en torr teflon på någon textilie för att se hur vattenavstötande det blir. Borde ju rimligtvis funka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Följ tvättinstruktionerna när du maskintvättar ditt plagg. Hängtorka plagget eller torktumla på låga varvtal. 2: När ytterplagget är torrt, torktumla det i 20 minuter för att återaktivera yttertygets impregnering (DWR). 3. Om du inte har möjlighet att torktumla kan du stryka det torra plagget försiktigt (värme, ingen ånga) genom att lägga en handduk eller trasa mellan plagget och strykjärnet. Då återaktiveras yttertygets impregnering (DWR). 4.När fabriksbehandlingen inte kan återaktiveras längre, impregnera yttertyget på nytt med impregneringsmedel som sprayas på eller tillsätts under tvätt.

Läser alltså ur min egna länk ovan - som tydligen är GoreTex egen hemsida. Punkt 2 & 3 hade jag definivt ingen aaaaaning om, att torktumla eller att stryka REDAN TORRA PLAGG verkar rätt besynnerligt??

surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KAn häna att värmen i torktumlaren ger möjlihet för stabilisatorämnen i plasten att läcka ut och ge en impregnering på ytan.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...