Gå till innehåll
fredag 06 februari 2026
nicklas_lulea

"Svårstartad" Mercruiser 5,7L

Rekommendera Poster

Jag har en liten fråga...

Har en Sea Ray 220 -91 med en 5,7L Mercruiser av samma årsmodell. Motorn har ca 700 timmar och jag är lite fundersam på varför den upplevs svårstartad när den är varm? Det jag måste göra för att starta den är att lägga i friläge, fullgas och då startar den relativt lätt, utan fullgas känns den svårstartad. Skall det vara så? Känns inte rätt, skall det inte bara vara att vrida om nyckeln som i en bil? När den är kall kan jag däremot förstå att man måste ge den lite gas.

Första året jag äger båten och enl. förra ägaren skall den vara underhållen med olja, stift, impeller mm. Temperaturen ser rätt ut, motorn kyls med färskvatten och känns annars reko. Någon gång har det väl hänt att den vill dö när man lägger i friläget för övergång till back.

När motorn väl är igång annars är det som sagt inga problem.

Tips? Förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En test du kan göra är att kolla om det är tillrekligt med bensin kvar i förgasaren eller om det dunstat bort av eftervärmen från motorn . som ett ex !?!?! 

Innan du startar en varm motor så ge den 3 supar med gasreglaget , mao pumpa fullgas 3gr . startar den lätt då så ärt det dags för en renovering /rengöring av förgasare .

( för du ska inte behöva gasa alls när motorn är varm , som när du slussat och motorn varit avstäng i 5min så ska den kunna starta hur lätt som helst bara på tomgång )

Detta trix med att pumpa full gas 3-5 gånger innan man startar en KALL motor underlättar mycke , Gasens läge vid star borde då räcka att vara vid ca 2000 varv , nu få fingertopskänslan komma in :-) .. sen drar du ner direkt till ca 1500varv och låter den vara där tills du fått lite temp på grejjerna .

Detta med att den ''dör'' mellan växlingslägena är microbrytarens ''fel'' .  Den ska döda motorn en kort sekund när växlarna ska UR  !!!!  Om den är för elak och stannar motorn för dig så är det lite rengöring och intrimmning av brytaren som gäller .

Detta är min egen erfarenhet eftersom jag ägt flera olika båtar med Mercrusier motor och drev . Hoppas detta kommar att hjälpa dig . Lycka till :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt - renovering eller byte av förgasare är det nog dags för. Jag hade samma problem med vår förra båt (5.7 l Mercruiser med Mercarb-förgasare) och bytte till en ny Edelbrock 4-portsförgasare. Det blev som en ny motor.

Sannolikt så surar motorn p g a att elchoken stänger och förgasaren är felaktigt inställd/sliten. Normalt så ska motorn starta direkt på tomgång utan problem.

Prova att öppna chokespjället manuellt innan start med varm motor - om det hjälper så kan du koppla ur choken helt (men som sagt - hellre en renovering eller byte av förgasare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har bundet upp automatchoken med buntband till mina 4 ports Holly (har dubbelmontage) fungerar utmärkt - det finns ingen som helt anledning att ha choke på en båt som nästan alltid används när det är varmt utomhus (sommaren)

Det blir både billigt och bra!

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...