Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Sardaukar

Val av propeller

Rekommendera Poster

Hejsan,

Ska köpa ny propeller till min Mercury 60 ELPTO -05. Jag har en alu-propp på 10,25x14P nu och motorn varvar ca 5000 med två pers i (som vi oftast brukar vara). Maxvarv är 5500 enligt specen. Jag har kommit fram till att 12 stigning bör bli lagom ( 400 varv). Min fråga är då, kommer jag tjäna någonting på en stålpropeller på en 60hk? Eller ska jag satsa på en alu-propp med lägre stigning bara? Eller kanske rent av en Propulse? Vad händer med varvtalet om jag går ner i stigning och samtidigt går upp i diameter? T.ex. 11,4x12P. Båten är relativt tung i förhållande till storleken (650 kg inkl. motor utan last).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga svar men passar på att hoppa på denna tråd med min propellerfråga också så får vi dem samlade på samma ställe för propeller-guruna Glad

 

Mitt ekipage är en Bella 512 Excel med en Yamaha 70hk 2-taktare från 1999 med en vit alu-prop på 13 1/2 x 17 (original?) och mitt problem är att hela båten liksom vrider sig när man accellererar fort - den lutar alltså rejält då för att sedan lägga sig fint när den kommit upp ordentligt i planing. Beror detta på propellern eller något annat som tex hur högt monterad motorn är (denna ser ut att sitta rätt så lågt monterad med min obefintliga erfarenhet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att styrfenan ovanför propellern sitter fel, eller du kanske inte ens har någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodo visst finns det en liten styrfena där - ska försöka ladda upp en bild när jag kommer hem så kanske du ser om den sitter rätt eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ute på ön nu men glömde USB-kabeln till kameran så kan inte ladda upp några bilder nu. Styrfenan är vriden 10-15 grader tycker jag det ser ut som. Åt samma håll som alla andra motorer på bryggan men kanske något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en 12 tums standardpropeller, vilket skulle ge ca 5400 varv. Då jag gissar att din toppfart ligger på 26-27 knop, ger en stålpropeller normalt nästan ingenting extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gör 28-29 knop nu. Tror du toppfarten kommer minska 2 knop med 12?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog finnas risk för det. Kanske en 13 tums är bättre? Inom vilket varvtalsintervall skall din motor ligga i vid full gas? Vilken utväxling har du i drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med reservation för räknefel blir den teoretiska maxfarten exkl. slip (slirning i vattnet)

Teoretisk maxfart : = 0,00082 x St x Mv/Utv     Knop

Där är:
St = propellerstigningen i tum
Mv = maxvarv i varv per min vid vilket farten skall beräknas
Utv = utväxlingen, motorvarv/propellervarv

Stoppar man in lite siffror

St = 14 
Mv = 5000 varv/min
Utv = 1.83

Så blir maxfarten = 31 kn.
Med uppmätt maxfart 29 kn blir slipet 2/31= 6 %, vilket nog är lite för lite för att vara sant.

Min erfarenhet är att högre varv inom specen ger högre fart. Förklaringen bör vara att motoreffekten stiger med varvet, det blir helt enkelt fler explosioner per tidsenhet. Men bränsleekonomin kan bli sämre med en mindre propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har en annan utväxlining än 1,83, (detta har 50-hästaren) för en slip under 10% på en som du säger tung båt låter för lite. Din motor bör uppnå maxeffekt vid ca 5250 varv dvs mitt i varvtalsintervallet. Det betyder att du aldrig uppnår full effekt med nuvarande propeller samt att du kan överbelasta motorn om du lastar mer än två personer och kör med gasen i botten. Är du medveten om detta och aldrig kör max med denna last tror jag att det inte är någon fara.

Eftersom jag alltid strävar efter nära maxrekomendationer skulle jag välja en 12 tummar för då vet jag att jag aldrig överbelastar motorn oavsett belastning samt att jag har en snabb acceleration och har reservkraft om jag vill dra vattenskidor eller annat kul. Men är du nöjd med nuvarande propeller och prioriterar toppfart kan du köra vidare med din propeller med den restriktionen att aldrig köra på toppvarv om du inte kommer över 5000 varv. Eller kanske kompromissen är en 13-tummare. För mig är fin gång i marschfart viktigare än en och annan knop på toppen. Hur ofta kör man i toppfart? En stålpropeller ger mycket lite extra i dessa farter och med motoreffekter under 150hk. topp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all läsvärd info. Blir till att prova 12 att börja med. Är jag själv i båten kommer jag upp i ca 5150 varv, och det kan förklara min toppfart mellan 28-29 knop. Men som sagt, jag är väldigt sällan själv i båten. Har inte mätt farten med två personer dock...

Men att stålpropp gör liten skillnad på motorer under 150 hk är väl att ta i...då det gjorde enorm skillnad på min förra båt med 115 hkGlad



Senast ändrad av Sardaukar | 28 juni 2010 | 08:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden för lite baklänges räkning...

Har köpt en beg evinrude 50hk -92 med proppeler 12 1/4x15 till min 475 gts. Har tyvär ingen varvräknare men har kollat farten med GPS så jag testade att räkna baklänges enligt ovanstående formel för att få fram varvtalet på motorn. Tycker att den borde gå något fortare, båten väger ca 260kg( inkl motor) 3pers vid porvkörningen

26x1,83/(0,00082x15)=3868 varv

3868varv 10%slip? ger 4255varv -alltså varvar motorn inte tillräckligt...

Beror det på proppelerns storlek eller på någon justering av gaswire, förgasare. . .

Är det ok och att köra med?

Kommentarer mottages tacksamt 



Senast ändrad av J_F_ | 06 juli 2010 | 13:44



Senast ändrad av J_F_ | 06 juli 2010 | 13:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du drar för stora växlar på formeln. Utan varvräknare blir det två okända storheter, varvtal och slip, men under förutsättning att utväxlingen är 1:1,83 och toppfarten 26 kn så är varvet utan hänsyn till slip 3900 v/min.

P.S lite off topic
Avdrag med 1 poäng då antalet gilltiga siffror i svaret aldrig kan vara större än antalet gilltiga siffror ingående faktorer. Ett helt korrekt svar skulle därför vara 3,9 x 10 EXP 3 v/min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Kul att någon verkar ha läst artikeln jag länkade till. Tror nog att artikeln gav de svar som efterfrågades på ett rakt och enkelt sätt, utan att fördjupa sig på detaljnivå. M.a.o., även begriplig för novisen!

Känns båten seg och tung, eller har motorn en tendens att övervarva när du kör fullt? Valet av propeller påverkar båtens egenskaper mer än man kan tro. Här kan du läsa om allt du behöver veta inför propellerbytet på din utombordare eller inombordare med drev.

http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article565877.ece

Nedanstående kanske kan räcka, om man nu inte orkar läsa hela artikeln. Det är ju så att om man ringer återförsäljaren (eller handlaren), och delger dem problemet, så gör dessa alla nödvändiga beräkningar. Man slipper en massa olika grubblerier, och dividerande hit och dit, utifrån något man själv troligtvis inte är helt och hållet 100 på!

Checklista inför propellerbyte:
Ta reda på dessa saker så är du väl förberedd när du kontaktar din propellerhandlare.

  • Användningsområde och ändamål
  • Båt och årsmodell
  • Verklig totalvikt
  • Motor och motoreffekt
  • Drevets utväxling
  • Rekommenderat maxvarvtal
  • Uppnått maxvarvtal
  • Uppnådd maxhastighet
  • Nuvarande propellerdimension

Enkel lathund för propeller:

  • Motorn varvar för mycket
    = gå upp i stigning eller diameter.
  • Motorn orkar inte upp i varv
    = gå ner i stigning eller diameter.
  • Du vill ha bättre acceleration
    = gå upp i diameter och ner i stigning.
  • Du vill ha bättre toppfart
    = gå upp i stigning och ner i diameter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag problem...

Köpte en stålpropeller med 12 stigning (de är ju snygga). Tog för givet att den skulle bli bra, så jag slängde såklart kartongen! Webbutiken där jag köpte den är svåra att få tag på just nu, men eftersom jag inte har kvar kartongen antar jag att ett byte är uteslutet.

Att toppfarten blev sämre hade man kanske räknat med, men inte med 4 knop. Varvtalet blev ca 100 varv sämre! Däremot blev accelerationen något bättre. Beror detta på att stålproppellern har mindre slip att den inte varvar ut på fullgas? Vad tror ni kommer hända med en alu-propp med samma stigning? Givetvis mer slip, men kommer den gå fortare?



Senast ändrad av Sardaukar | 12 juli 2010 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappar du 4 kn på 100 varv så kan jag inte se annat än att slippet ökat med stålpropellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något kanske men med du siffror du angivit så verkar det sararare ha blivit tvärt om. Marginell varvtalsförändring och tappad fart. Räkna på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl ta hem en motsvarande alu-propp och testa helt enkelt. Hur många varv brukar det öka om man hissar upp motorn ett pinnhål?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för stålpropp du köpt, alltså fabrikat och typnamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har suttit och räknat fram och tillbaka med denna formel, och har kommit fram till att en 60 hk fyrtaktare kan gå fortare än en 60hk tvåtakt, eftersom fyrtaktarna har maxvarv 6000 och tvåtaktarna bara har 5500 som maxvarv. Kan man verkligen använda samma formel för motorer som har samma hästkrafter men olika maxvarvtal?



Senast ändrad av Sardaukar | 15 juli 2010 | 11:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det, nu hittade jag felet. Min tvåtaktare har utväxling 1.7 och inte 1.83 som fyrtaktarna har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Mercury 60 hk 2-takt från -06 och utväxlingen är 1,64:1.

Den utväxlingen du räknar på 1,83:1 är för 4-taktaren, pröva att räkna maxvarv 5500 på 2-T resp 6000 4-T och med t.ex. 12 propp så får du nästintill samma teoretiska toppfart.

Har ganska precis samma vikt 650kg (båt,motor,bensin) och kör med en 13 propp, varvar ca 5500 när jag är ensam i båten. Har även en 13 Trophy Sport 4-bladig (Rostfri) som för mig ger ett något högre gångläge och fart, varv ca 5600 och ca 32-33 knop, men det som uppskattas mer är att den håller båten i plan vid lägre fart. Alla ovanstående siffror är med en pedantiskt rengjord botten, väldigt lite beväxtning ger märkbart sämre fart och varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att formeln inte tar hänsyn till motoreffekten dvs om Mv och fart är möjliga att uppnå med motorn ifråga. Sätter du varvtalet lika med maxvarv för motorn och väljer en propeller med 30 stigning så går det att räkna fram fantastiska hastigheter, men det faller på att motorn aldrig kommer att orka nå varvtalet.

Formeln går att använda till att räkna fram en rimlig stigning för att uppnå en maxfart som man då själv får anta eller som i exemplet räkna fram slippet givet propellerstigning, uppmätt fart och varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste min också ha utväxling 1,64:1. Min är från -05 och jag hittar ingen info på nätet om utväxlingen på den årsmodellen. Det enda jag hittade var från -03 och antog att det var samma på -05:an

http://www.piranha.com/motor_specs.php?id=149

Har de verkligen ändrat på växelhuset mellan -03 och -06?

 

Vad är det för båt du har, och varför använder du inte stålpropellern om den är bättre? Glad

 

Hittade på -06:an också http://www.piranha.com/motor_specs.php?id=7407 och det stämmer ju med dina uppgifter. Konstigt att det inte finns på -04 och -05 också...






Senast ändrad av Sardaukar | 15 juli 2010 | 15:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att uppgifterna från Piranha är helt korrekta. Har tidigare haft en likadan 60hk från -99 och den hade hade samma utv. skulle förvåna mig att det skulle ändrats under åren.

Skrev kanske lite oklart, den 4-bladiga RF sitter normalt på, men reservproppen i alu används även den ibland. Båten är en AMT170R.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...