Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Eura

Tips på daycruiser

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa mig en liten daycruiser och har varit runt och kollat på ett par alternativ. Kriteriet är väl i alla fall att man skall kunna övernatta någon natt. Frågan är bara vilken storlek man skall ge sig på?

Alt 1: Liten

Har titta på Askeladden 535 invader och Uttern D55. Askeladden är ju lite mindre men de brukar ju ha fina lösningar och utnyttja utrymmet väldigt bra.

Alt 2: Medel

Ryds 620 Dc eller Bella 620 DC. Rydsen kan man ju få lite billigare men Bellan verkar ha bättre sjöegenskaper.

Alt 3: Stor

Askeladden 645 Beetle

Är det någon som har något positivt eller negativt att dela med sig av dessa alternativ?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju då ditt första alternativ där, en Uttern D55. Och som du säger så går det riktigt bra att övernatta några nätter per säsong, men inte mer. Är man dessutom ute efter att ligga ute längre tider i sträck en endast nån natt eller max två. Då tycker jag definitivt att du ska titta på större båtar. Är ju kanske också en fråga för ifall du tar upp båten själv på trailer eller inte. Jag gör ju det, då blir ju storleken större, alltså tex Ryds 620 i största laget för att få upp bakom en vanlig bil.

Men för övrigt är jag jättenöjd med min Uttern. Har haft den i 4 år nu och har funkat bra. Det enda jag börjar tröttna lite på nu som gäller alla DC båtar är ju kapellet. Tar ju en stund att fälla upp och ner. Alternativet skulle ju vara en cabinbåt, men då får man å andra sidan inte sitta i solen och köra.



Senast ändrad av batrookie | 19 maj 2010 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Måste de vara just DC? Varför inte HT istället. Vi har haft både och men kommit fram till att DC är helt värdelöst eftersom ruffem tar upp halva båten och man går inte gärna in i ruffen under färd eftersom man då mår illa och är ett klaustrofobiskt utrymme. En DC blir på så sätt mycket trång eftersom det blir ett mkt begränsat område du kan röra dig över och man snubblar runt på varann på en liten yta baktill. Med en HT (Hardtop) kan du utnyttja hela båtens längd även när man inte sover i fören.



Senast ändrad av Rolle85 | 19 maj 2010 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en HT får ju nackdelen att sittbrunnen med ståhöjd blir väldigt begränsad. Dessutom fungerar DC:s förpik utmärkt som förvaringutrymme när man vill bli av med skrymmande packning som kylväskor, badkläder osv.

Sen går väl fortfarande en HT-båt sämre i sjön också? Gräver ner sig? Eller var det kanske bara gamla HT båtar som gjorde det Glad.

För mig stod valet mellan DC och kabin. Jag var bra nära att köpa en Yamarin 5940C innan det blev D55:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag tycker precis tvärtom. Har haft HT tidigare och ingen som jag var ute med ville sitta under taket vilket medförde att utrymmet man faktiskt trängdes på var mindre än i en DC. Detta med tanke på att taket på en HT sträcker sig ganska långt bak.

Sen det med vikten, en Ryds 620 går alldeles utmärkt att dra efter en vanlig personbil. Jag drar en Yamarin 64 efter min Passat utan större problem och den är ett par hundra kilo tyngre.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det beror väl lite på rampen Marty. Eller menar du att det är enkelt att få upp din Yamarin 64 bakom en framhjulsdriven Passat? Sen antar jag att du måste ha E-behörighet också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaksak det där.

Själv tycker jag att små DC båtar,dvs sådana som är under 6 meter långa är rätt värdelösa. Utrymmet under fördäck är så litet att det inte duger till annat än att slänga in grejer i. Det är för litet för att sitta i, det är för litet för att ligga i om man inte är max 1,60 lång.

Bowriderbåtarna känns då faktiskt mer funktionella. Dessutom är de superbra vid tilläggning, då det är lätt att kliva i och ur.

Jag hade nog i alla avseenden undvikt Uttern D55 då det är fabrikationsfel på skroven. Jättemånga är sneda och vinda redan från fabrik. En del har nödtorftigt spacklats upp, andra är fortfarande krokiga. (Googla gärna det). Den äldre Uttern 5500 DC lär hålla bättre kvalitet.

Hade det varit jag hade jag satsat på amerikanskt. Så nytt som möjligt gärna med inombordsmotor för viktfördelningens skull. Utombordarna i fyrtakt är så tunga nu för tiden, så det är ingen hit med en sådan hängande på akterspegeln. Mercury Optimax är väl okej visserligen. En Sea Ray med V6 eller V8 tror jag är bästa köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre, har du några som helst belägg för det du skriver. I så fall presentera det! Annars ska du veta att du bara vilseleder folk med såna onyanserade inlägg!

Jag kan iaf gå i god för att människor upp till ca 180cm sover ok i ruffen på en mindre DC likt D55. Men inte för att ligga ute en vecka som jag skrev tidigare. Men det verkar inte trådskaparen vara intresserad av.

Uttern har haft problem med sina 55-skrov. Men det är nu ganska länge sen och de drabbade skroven ska ha rättats till (om nu ägaren varit lite intresserad och drivande). Min är det iaf inga fel på, det hade jag annars garanterat märkt.

Fyrtaktarna är så tunga nu för tiden? De blir ju lättare och lättare för varje ny motor som kommer. En bekand köpte tex ny 50hk motor för ett tag sen och upptäckte då att honda 50hk fytakt var lättare än motsvarande Evinrude e-tec.

Är du förresten ett forum-troll Sparre, eller har du bara sovit de sista decenierna? Flört



Senast ändrad av batrookie | 19 maj 2010 | 15:43



Senast ändrad av batrookie | 19 maj 2010 | 15:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var hårda anklagelser! Är du 180 cm lång och sover i ruffen på din D55:a måste du väl närmast ligga i fosterställning?? Inte tusan sträcker du ut dina 180 cm raklång. Det hade jag allt velat se:-)

Krokiga D55 skrov har det ju skrivits spaltmeter om så vad mer finns det att säga som inte redan har sagts? Sedan är ju dessa fel inget man rättar till hur som helst. Är den krokig, så är den krokig. Rätt metod är destruktion och nytillverkning, men jag vet också som sagts att man har försökt att spackla upp sneda skrov med säkerligen högst variende resultat. Jag känner mig emellertid mycket tveksam till metoden och inte tusan tycker jag att det är schyst metod att åtgärda ett fabrikationsfel på.

Däremot håller jag med om att jag uttryckte mig lite fel angående fyrtaktsutombordsmotorer. Det jag egentligen menar är att de är tyngre än tvåtaktarna. Vet inte hur du upplever det, men jag upplever att det ofta är ett problem på lite mindre båtar. Speciellt sådana där passagerarna gärna sätter sig långt bak. Typ DC och HT-båtar.

En 90 häst tvåtaktare  av den äldre generationen vägde runt 100 kilo. En dito fyrtaktare av idag väger 150-200 kilo. Det blir en markant skillnad när den vikten hänger längst bak på akterspegeln. Man måste åka rätt fort för att inte båten ska gräva ned sig, alternativt trimma in motorn till max och montera trimplan för att gången ska bli något så när vettig. Större båtar klarar bättre av att bära upp den ökade vikten. Inombordare är visserligen tunga, men vikten blir mera jämnt fördelad i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var länge sen en 90hk 2-takt vägde 90kg. Kollade precis nu, en 90hk Mercury Optimax 2t väger 163kg. En Mercury 4-takt 115hk väger 175kg. En Yamaha 100hk och 80hk 4takt väger 170kg.

Så visst väger de mer idag än vad motorer gjorde förr. Men skull inte det på 4-tankt längre!

Sen går det utmärkt att sova som 180cm människa i en mindre DC. Jag gör det ju för guds skull varje sommar, gör du? Flört

Möjligtvis kan det bli mer problem om man är 180cm och fet. Men då har man ju värre problem än att det är trångt.



Senast ändrad av batrookie | 19 maj 2010 | 16:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är synd och skam att de äldre tvåtaktarna med förgasare inte längre får säljas i Sverige.

Men visst håller jag med dig om att de modernare båtmotorerna bjuder på andra bra egenskaper som längre förbrukning, tystare gång, renare avgaser etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man HT båt är det bara att alla i båten går längst fram på däck så gräver den inte ner sig. Vid möte är det bara att alla burkar så svänger båten så fint. Skrattande

Gör man inte det gräver båten ner sig vid 19 knop enl bild

post-10011607-1394236362,6808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst beror det en hel del på rampen, där jag nu har båten är är en stor och inte speciellt brant ramp och då går det lätt. Polaren har en 6420 med 200hk som han drog upp med en Golf 1.4, men det var i minsta laget men det gick.

I min tidigare hamn var rampen riktigt brant så där var jag lite orolig, men det gick hyfsat lätt det med. Det enda man behöver tänka på är att inte veva upp båten helt utan lämna ett par decimeter så att all tyngd inte hamnar på bakhjulen.

Det är rätt att Yamarin 64 kräver E-körkort ( båt 1080kg motor 220kg diverse utrustning trailer) men Ryds 620 och Bella 620 är lättare så där bör det fungera med vanligt B-körkort.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En livlig debatt blev det:-)

Och för mig själv blev det till slut en D55a med 135 hästars inombordare. Är 180cm själv och det gick utmärkt att ligga raklång.

Tack för er feedback

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töntigt att vara så USA-fanatisk. Varför skulle en Optimax vara mer ok än nån annan utombordare och varför skulle en Sea Ray vara bättre än nått annat. Måste vara jobbigt att vara så enkelspårig att man endast utgår från vilket land båten ska komma ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej,

Ska bara börja med att klargöra att jag äger en svensk båt med japansk motorGlad

Varför jag säger att en Optimax vore att föredra? Jo, det har med vikten att göra. Optimaxen är idag det lättaste utombordaralternativet och det är rätt bra på en liten båt och eftersom trådskaparen ville ha just det så...

Sedan är det precis som jag säger angående mindre DC:s. Utrymmet under fördäck är betydligt mindre än på en större. Har absolut inget med tillverkningsland att göra, men det är väldigt sparsmakat med amerikanska DC:s på endast 5,5 meter men rätt vanligt på nordiska båtar.

Sedan tycker jag rent generellt att amerikanska båtar har väldigt bra skrov med djup v-botten som gör att de går fint i vågorna utan att det smäller och brakar så löständerna håller på att ramla ut bara för man står på lite. Att de dessutom är rätt prisvärda gör ju inte saken sämre.

Jag tycker man får mer och bättre båt för pengarna helt enkelt.  Om jag någon gång köper en DC blir den troligen amerikansk.

Bara mina åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2006a med 135 hästars inombordare. Har precise kört hem den i kylan. Dock märkte jag att den hade en tendens att luta åt vänster när jag drog på. Kan det vara någon inställning på drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Det får man räkna med och det är bara ställa in trimplanen. Inget fel så länge du inte har all packning och batterier m.m på babordsidanOskyldig Det brukar alltid ha med proprotationen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Sparre i detta.
Vi har själv haft 3st DC båtar i denna storleken och det enda jag kommit fram till är att DC i denna storlek är värdelöst, trångt och klaustrofobiskt i hytten. Därför gick vi över till HT båtar där man kan röra sig genom hela båten. Vi har i ett par år haft 4-takt motorer mellan 100hk från Yamaha och 115hk från Suzuki och visst de är tysta och fina Men jag har haft endel tvåtaktrare med i samma storlek och visst, på låga varv, typ tomgång är 4-taktarna tystare men sen när man väl gasar på brölar 4-taktarna på så jag tycker inte de är någon stärre skillnad på dessa under marchfart. Nu har jag en styrplulet i 5,5 meters storleken med en 60HK Yamaha 2-takt som är extremt rapp i gaspådrag och svarar väldigt snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...