Jump to content
Sunday 11 April 2021
Sign in to follow this  
Gogreen

Greenline 33

Recommended Posts

Foliering tror jag kostar som en lackering, det fina är att när man fått den lite för repig kan man bara dra bort den så har man en ny båt med original-färgen kvar.

Fråga på Taxi, det är många som har folieplast på sina bilar just av den anledningen samt att dom kan ha en särskild företags färg ex. gul på alla bilar. Det är ju inta så många som vill köpa en bil som syns att den gått som Taxi. Med folie kan dom ha vilken färg som helst under o därmed få den lättsåld som beg.

Jag skulle definitivt ta den stora Dieseln...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glömde säga att det finns företag som jobbar med sådant i Sverige, kolla upp med dom.

Vet inte hur foliering funkar med en något som alltid är i kontakt med vatten, men tanken lockar att kunna välja en egen färg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Gogreen: Har du kollat ungefär vad din 75Hk drar i 7 knop? Det var i Vi båtägare som uppgiften om 0,9 stod när dom provkörde med stora motorn, men enligt tillverkaren ska det inte vara någon direkt skillnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag låg på cirka 0,8 i 7 knop......

Såg att det nersänkbara bordet fanns med som tillval, kan nog vara bra....?

Har du fått någon bild på detta ? Funderar på att köpa till denna lösningen om det är möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä, inte sett något om bordet mer än att det finns i listan.

Fick en offtert på Hybrid med stora motorn, solceller och massa annat. Det plockar till om man säger så. T.ex. leveransservice nästan 10 000, vad är det? Har jag aldrig betalt när jag köpt bil. Behöver man göra service på en helt ny båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... Känner igen det där.

De flesta båtar säljs fritt varv och inte fritt säljaren. Efter transport behövs ofta en liten rengöring och även ofta bottenmålning etc. Sen vill man ofta ha extra grejer på som inte monteras på varv utan återförsäljaren gör detta.

Allt i allt så drar det ofta iväg. Fråga mig Oskyldig

Men motorn behöver ofta inte någon service på en helt ny båt. Inträffar inte förrän efter 50 timmar...

Edit: Felstavning



Senast ändrad av ChristerN | 04 september 2010 | 20:56

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leverans-service ingår i priset när man köper ny bil, det är typ tvättning o städning av båten o även funktions-kontroll att allt fungerar.

Det känns som återförsäljaren har försökt få till ett riktigt lågt instegs-pris, du kommer aldrig undan den servicen hur du än försöker så det skulle lika gärna kunnat varit inkluderat i priset från början.  Men då skulle ju förstås prislappen bli högre i skylt-fönstretFlört.

Vi var på båtmässan o tittade i går o båten är ju helt suverän design-mässigt. Jag blev dock besviken på avsaknaden av stick-koj.

Med en så pass stor båt så ska man kunna ligga fler än två utan att behöva bädda ner matgruppen.

Nu kommer det tydligen en modell med extra koj, men då blir det en helt ny modell som är på 40fot, o då blir den i mitt tycke för stor (dyr)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tittade också på båten på mässan. Hade redan sett den på Älsvsjömässan och visst är den läcker. Det enda minuset är per föregående inlägg att det endast finns två fasta kojer.

Jag frågde försäljaren om bränsleförbrukningen mellan 10-15 knop och han hade ingen aning. Otroligt givet att den patenterade skrovformen för att minimera bränsleförbrukningen upp till 15 knop är en av de stora fördelarna man hävdar på deras websida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det stämmer som stod när Vi Båtägare testade så sörplar den 2,5 liter/nm i 14 knop så jag fattar inte grejen med super-deplacement. Man ska nog ställa in sig på att det är en slowboat om man vill ha den. Frågan är om det är någon vits med stormotorn om man ändå inte kör mer än 7 knop.

Svenska Jens28 som också är hybrid har ju ett för längden väldigt smalt skrov, en meter smalare än Greenline. Jag föredrar nog trots allt komforten som det breda skrovet ger.

Det hade varit väldigt kul att se den live med solceller, teak, får teståka eldriften och även se hur stora ljuddämpade dieseln låter och beter sig. Kanske är värt en Stockholmsresa.

En sak jag funderar på är om det kan finnas barnsjukdomar i hybridsystemet då det är så nytt. T.ex. det avancerade elsystemet med mojengen som håller reda på 12/230V och växeln mellan el/hybrid. Jag har inte kollat upp garantier och om det finns folk på Bavaria som är utbildade på båten. Det känns lite nytt fortfarande när man ställer frågor tycker jag även om dom är trevliga.

Jag funderade också på om något annat EU-land kanske säljer mycket billigare pga lägre moms. Någon som har koll på det? Frakten betalar man ju ändå, eller också kan man båta hem den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest sdk780

Klart det är vits med stora motorn, man BEHÖVER ju inte använda fullgas... Stora som lilla motorn fungerar väl bra i låga farter.

Vad gäller tekniken så är det varken något speciellt nytt och avvancerat, högst ordinarie grejer även om jag inte förstår vad Du syftar på 12/230V mojängen?? Menar Du en omformare så har det ju funnits sådana i låååång tidSkrattande

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra ide ang. momsen. Jag tror att Tyskland har bättre moms än vad vi har, där borde det gå att hitta en vettig åf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte främst på Växelriktare/Laddare, Energy management modul och kopplingen mellan el och dieselmotorn. Men det är kanske inga konstigheter. Bra!

 

post-21271-1394236498,1674_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon annan som slagit till på en Greenline?

Jag är fortfarande helt såld på designen, mailade återf. Om offert för ca. en o en halv månad sen.

Det verkar vara lång ledning på mailen till dom, eller så säljer dom så det inte finns tid att svara.wink Går det kanske att få en slutsummering så här efter sommaren av Gogreen när båten ev. är upptagen ur böljan den blå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Märkligt att du inte har fått svar (Västkust eller Östkust ?), dom borde inte ha fullt upp nu....

Vi har inte lyft än. Jag kan återkomma med liten rapport efter lyft om det skulle vara något att anmärka.

Ingen annan om har gått vidare med köp ? Vore kul med lite erfarenhetsutbyte.

Skall fösöka köpa dera bäddbara bord till nästa vår men i övrigt planerar jag inget.....jo förresten, skall sätta dimmer istf brytare på spottarna i taket i salongen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg Greenline 33 på Älvsjömässan igår. Den imponerar ju verkligen. Ett nära nog fullhöjdskylskåp! Jag läste igenom tråden och slås av att Gogreen ska dimra spottarna, och tidigare skrivit att han övervägt att byta från 20W till 10W. Är det inte LED-lampor i den genomgående?

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 sålda i Sverige enligt Västkustkontoret......

Vore kul med ett ställe på nätet för Greenline-ägare ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Är väldigt sugen på att kolla in en Greenline 33. Ser många fördelar med en miljöbåt och vår nuvarande båt håller vi på att växa ur.

En fråga till dig som har en. Hur många kojplatser är det i den egentligen? Hittar olika uppgifter på olika sidor och jag hittar inga bra bilder på det någonstans. 

Dessutom, vet du om det finns någon som visar en Greenline i sjön på ostkusten?

Med vänliga hälsningar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi fick väldigt bra intryck av båten på mässan. Många smarta lösningar och hög finnish för priset. Bra lösning med nedfällbar badbrygga samt att pentryt är i akterkant av salongen.

Det är dock en nackdel att den bara har en riktig hytt. Man måste bädda i salongen för att fler ska kunna sova.

På ostkusten har Bavaria agenturen så jag antar att de har en demo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med om att det är en nackdel med bara en hytt, en såpass stor båt borde dom kunnat få in en stick-koj i.

Vi fick även känslan av att man sitter lite lågt i soffgruppen, kan vara skönt att kunna se ut genom sidofönstren utan att få svanhals. Det här var bara en känsla vi fick  efter att ha tittat på den på några mässor,  men det kanske funkar när man är ute på riktigt.

Kan tillägga att vill ha känslan är hög på den här båten, utvändigt så tycker jag att det är bland det snyggaste som kommit på senare tid.

Lägg sen till att det fortfarande är ett konkurrenskraftigt pris i jämförelse med andra båtar så blir inte suget mindre...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte släppt intresset för en Greenline 33 men har varken bestämt mig helt eller orkat jobba på att sälja min egen. Nu när begagnatmarknaden är så trög så undrar man ju lite vad som händer om man lägger bortåt 1,5 mille om man skulle vilja sälja av någon anledning om några år.

Grubblar också på hybrid eller inte. Ena stunden tänker jag att en vanlig diesel är klart mest prisvärd och kanske mindre prylar som kan krångla men tänk att slippa motorljud och diesellukt när man är ute på havet! Det kanske är värt alltihop.

Jag har en liten känsla av att Svenska importören har höjt priserna mer än övriga EU-länder, alltså att dom kapar åt sig en bit extra pga att euron är så låg. Bara en sån sak som att dom inte lägger ut priserna på sin hemsida utan att man måste begära offert är dåligt. Verkar som att dom vill smyga.

Om någon Greenline-ägare tröttnat och vill byta till en lite mindre, billigare och snabbare båt så maila mig. Jag kan casha en bra mellanskillnad och göra affär direkt. :)



Senast ändrad av Sahlback | 14 juli 2011 | 17:35

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy