Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gogreen

Greenline 33

Rekommendera Poster

Greenline 33 Hybrid Ready

Sålde motorbåten för ett år sedan och kände att jag var mätt på båtar tills.......jag såg en blänkare på nätet om Greenline i september .

Kunde inte släppa utseendet/stilen och alla smarta lösningar varför vi slog till för några veckor sedan.

Vecka 27 beräknas vår Greenline anlända till Västkusten.....Tänkte dela med mig med lite erfarenheter under denna sommaren om någon vill veta mera.

 

post-10014309-1394236336,6627_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superhäftigt!

Kollade på båten på mässan och den såg mycket bra ut. Men jag har varken pengar eller mod att satsa på något så oprövat. Vill gärna höra hur du tycker den funkar, både med eldrift och med dieseldrift och hur den går när det blir lite högre sjö. Allt det där andra som layout och utrymmen och så det kan man ju se på mässan.

Så småningom är det ju intressant att titta på driftskostnaden om man behöver byta ut batteripacken men det dröjer nog ganska länge för er.

Lycka till!!!

PS (edit): Välkommen hit till MG!



Senast ändrad av ChristerN | 03 maj 2010 | 21:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste nyss en test i Vi Båtägare och sällan har någon varit så lyrisk över en båt. Miljöbiten tonades ner utan det handlade mest om smarta lösningar, den mycket höga byggkvaliteten och det väldigt låga priset. Detta måste vara framtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt !! nuhoppas vi allaatt provturen/semesterveckornaär igång för er.

Hur går det ? Var har ni er hemmahamn så kanske vi kunde byta några ord.

/Zinderella 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev en 50 raders rappot om första 10 dagarna igår men den laddades inte upp.

Provar senare igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu prövat båten med en 10-dagars seglats med familjen (5 personer)

Båten har faktiskt överträffat våra förväntningar.....

Leveransen skedde på utsatt dag, vilket är mer än vad stora biltillverkare klarar av.

Har nu prövat båten med en 10-dagars seglats med familjen (5 personer)

Båten har faktiskt överträffat våra förväntningar.....

Leveransen skedde på utsatt dag, vilket är mer än vad stora biltillverkare klarar av.

Vi beställde en Hybrid Ready (utan elmotor) och med 75 hk, då vi kände att kvalitéerna som bra och miljövänlig motorbåt fanns där redan i Ready varianten.Tilläggspaket med Bogpropeller,förpeke,ankarspel i häcken samt Comfortpaket. Köpte av Bavaria på Henån som är återförsäljare av Greenline. Har haft bra kontakt löpande med Simon på Bavaria och har bara bra att säga om dom....

Vid leverans saknades stereo och bottenmålning med  detta löstes på plats i i Henån. 

I sjön går hon fint, vi var ute i 10 sekundmeter och det blev lite skvätt och som vanligt lite rull med sjön in akterifrån. Att lägga till går som vanligt bra om man tar det lugnt och har bogpropeller. Dock lyder hon inte vid back med häcken men detta är typiskt axelbåtar. Toppfart 9,8 enl GPS men går bäst runt 7-9 knop och med en snittförbrukning på runt 5 liter i timmen. Skrovet är ett superdeplacementskrov vilket gör den något rund undertill med fenor för stabilisering. Där skrovet övergår till plant blir det en plan yta som märks då man ligger i hamn med lite sjö då det kan slå lite i den plana ytan.        Betyg 8 av 10

Som båt ovan vattenlinjen, Säkert att röra sig kring hytten tack vare promenaddäck (något trångt) runt hytten. Två steg upp är man på fördäck dom har rejäla pulpits som är öppningsbart i fören samt försänkt fördäck. Extremt stora stuvutrymmen i för o akter ( 8 stora fendrar,extra stockankare i förluckan får plats enkelt( 2 vuxna går nästan att knö ner) I häcken är det  2 stora stuvutrymmen och även plats för nödroder. Rejäla knapar runt hela båten (köpte med mittknapar) Stora dubbla bränsle och vattentankar. Lite strulig åtkpmst från luckan obvan motorn då bordet sitter kvar när man fäller upp luckan men mottorrummet är exemplariskt. Rymligt och lätt at komma åt runt hela motorn. Separat tråg för ev oljespill från motor så att man ej pumpar ut i havet. inbyggd elektrisk oljepump för oljebyte fr Wolkswagen,Lysrörsbelysning mm.  Man kan även krypa in i mottorrummet genom att ta bort trappan och komma åt det mesta såsom färskvattenpump,batteriladdare,batteri,sjövvatenfilter,svartvattenpump varmvattenberedare mm. Invändigt fnns det en uppsjö av stuvutrymen/skåp. Motorljud under gång normalt,(stör mig mer på fläktar till mottorrummet då man går på tomgång, dessa är dock osäkert om man behöver ha igång hela tiden ?) Betyg 9 av 10

Instrument/utrustning Analogt :Oljetryck, motorvärme, batteri, varvtalDigitalt som multimätare fr Wolkswagen: motortider, snittförbrukn, momentan förbrukning,vattentem mm. Logg med ekolod o massa funktioner med ankarlarm,grundlarm m fr Raytheon.Navigerar med Ipad 3GS och Navionics samt Sea88 (deras app kommer i höst till Ipad), detta är ett kapitel för sig men kan bara säga att det fungerar kanon..... Övrigt:Whalepumpar, Plastimokompass mm, Enkelt tydligt och snyggt installerat med avbländande material Betyg 9 av 10

Att bo: Extremt lätt att röra sig i båten och det är mer en känsla av at ha med sig ett hotellrum/lyxig sjöbod på havet. Lägg till, fäll upp hela glaspartiet ovan spisen och det är så gott som öppet ut från hytten ut på akterdäck, fäll ut bardisken från kket så kan man mingla med lite skaldjur eller snacka med folk i salongen. Fäll sedan ner akterspegeln som förlängning av akterdäck och dyk i eller gå ner enkelt i gummibåten. Allt glas var dessutom i spegelglas vilket gör att man ser havet omkring sig hur man än sitter, detta var en överraskning.Lättarbetet barkök med soplucka och utvändigt sopskåp, rejäla gasanslutningar, bra diskho. Skulle som altid önska mer avställningsytor men det är trots allt en båt.Saknar stickkojer då vi har 3 narn men det fungerar med att bädda ner bredvid bord och sova skavfötters. Har man 3 störe barn (fr 8-9 o uppåt blir det svårare) I förhytten rejäla madrasser som kan vara antingen enkel eller dubbelsäng med ett enkelt handgrepp, rejält wc med dusch (duschar aldrig inne i en båt dock utan använder duschen på akterdäck) Fördraget för tv-antenn till skåp ovan kyl samt i förpiken, infällda spottar (något starka (20 W) skall prova 10 watt. Snygg vit moccaliknande klädsel (Alcantara ?) Faktiskt lätt att hålla ren... Betyg 10 av 10

Suma summarum: Vacker båt (personligt tycke) med klassiska drag och extremt enkla lösningar till ett bra pris. Jag älskar att pilla/förbättra båtar men här finns tyvärr inget att göra....Varvet har svårt att möta eftterfrågan vilket gör att man antagligen kommer att få vänta på sin båt, men jag hoppas verkligen att mer svenskar kommer att få njuta av havet med denna båten. Vill ni se den live så ligger den utanför Bavarias kontor på Henån

Skall försöka lägga upp lite bilder senare om intresse finnes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan man får sådana WOW-vibbar av en ny båtmodell! Jag läste först båtnytt och har sedan kollat en massa på nätet. Helt rätt att någon tar steget! Jag tycker dessutom den har en cool design.

Några frågor och tankar:

I båtnytt stor det att den är billig 1073000 och det är ju ok, men när jag klickar runt på Bawarias hemsida så ingår ju knappt något och man kan lätt klicka sig över 2 mille. Vad valde du och vilket pris landade det på?

Jag har själv V8 bensinare idag men känner att åka tyst och slippa hela den grejen skulle vara rätt skönt. Segla är dock inte min grej så Greenlines båt är spännande!

Är den väldigt bökig att backa? Bar tanken på en båt som inte går att backa gör mig nervös.

Planlösningen ser fantastisk ut! Vacker, rymlig och praktisk.

Det kanske går att mysa runt i fem knop om det är helt tyst. Jag blir rätt trött på att köra båt efter någon timma i 25 knop pga motorljud, avgaser, ständig uppmärksamhet pga farten osv.

Vem tar steget fullt ut och gör en ren El-båt med solceller och laddström? Tänk vad skönt att slippa en en bränslemotor med olja, filter, vatten i gammalt bränsle, åka långt för att tanka, enorma bensin/diesenräkningar osv.

Tänk en lite mindre fast liknande båt på kanske 8*3 meter som gör 7 knop endast på el. Det skulle kanske kunna få en gammal motor och fartälskare som mig att vända om. Låta vägen vara målet lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer gärna upp och kollar in din båt någon gång, har själv båt på Öckerö.

Kul att du använder iPad, jag har kört med iPhone4 och Navionics nu i sommar parallellt med min Garmin. Fungerar ypperligt! Dottern ska plocka med sig en iPad hem från USA nu i höst. Kommer bli kanon med större skärm. Navionics program koster 95 kr för hela Sveriges kust och vann Båtnytts test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!   Hajade till själv när jag såg båten, det fräckaste som kommit på länge...

Designen på skrovet framtill påminner om en gammal Petterson-båt(träbåt) i positiv bemärkelse.

Jag är också nyfiken på kostnader som tillkom i samband med köpet, den verkar vara magert utrustad i bas-utförande(vad rekommenderade säljaren i tillbehörslistan?). Ser fram emot fortsatta rapporter om drift-säkerhet o kvalitet på inredningsdetaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt båttidningen jag läste så var kvalitetskänslan toppklass.

Jag pratade med en trevlig säljare på Orust idag och han sa att dom kan eftermontera en hel del av det man vill ha extra billigare än dom hutlösa (mitt ord) fabrikspriserna. T.ex. kan man plocka på solpaneler så mycket som man önskar. Hela fabrikskittet gick väl på >80 000 och man laddare ju ändå mest vid bryggan samt när dieseln går.

Jag tror lilla dieseln är rätt val för mig eftersom den stora dra 2,5 liter/sjömil vid 14 knop och då faller nästan hela idén samt att den kostar mycket mer.

Det är en superintressant båt men svår att pricka rätt spec. på. Tacklucka för över 80 000 går bort.

Om någon är intresserad så sätt gärna ihop en spec. och ta in en offert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!

Drar den stora motorn så mycket mer! Var det säljaren på Orust som berättade det eller har det stått någonstans som jag har missat?

Jag skulle dock (om jag köpte båten vilket jag inte ska göra) montera solpanelerna för att kunna tillföra energi utan att bränna något. Bra för känslan och det är väl den känslan som styr när man köper en sån här båt?

Håller med om att taklucka för 80 k är hutlöst. Samtidigt var en av mina reaktioner när jag tittade på den på mässan att förarplatsen var mycket instängd. Tror man behöver något ändå.

Följer med fortsatt intresse denna båt och vill ha mer info när erfarenheterna växer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pensionärsdröm ?

 bara 9,8 knop ...

 



Senast ändrad av martineves | 05 augusti 2010 | 23:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag skulle få spader av att inte kunna dra upp båten i 30 knop, har alltid gillat motorstarka bilar med turbo och flera gånger trimmat också. Men nu senast köpta jag en BMW 325 Cab och njuter av att glida i 90 och höra fågelsång och känna att resan är målet.

Den norska videon är skön, jag skulle nog kunna tänka mig att byta livsstil till slowboating, bara jag slipper segla. :)

Dock skulle man vilja ha lite mer fakta. T.ex. vad händer med batteribanken om några år, blir det massor med batterier som ska bytas?

Är konceptet färdigt nog att hoppa på, ca 1,5 mille eller vad det nu landar på är ju ändå en del pengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står om förbrukningen i Vi Båtägare nr 8 där den testas. Den trivs bäst i farter under 10 knop. Testet avslutas med att det borde sitta en lapp på båten ett bra tag framöver med texten utsålt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu spenderat 24 dagar på Västkusten med Greenline 33.

Lite svar på frågor...

Priset har gått upp sedan vi köpte, men det är fortfarande extremt mycket båt för pengarna...Vi köpte Hybrid Ready med komfortpaket (landstr,dusch på badbrygga,varmvatten,batteriladdare,stereo mm) samt ankarspel i akter,bogpropeller och gasolugn (ej elmotor pga ngt för låg fart, 7 knop så hade vi nog slagit till). Ring Simon på Bavaria i Henån så får ni en riktig offert, snabbt o smidigt.....

Det som tillkommer utöver priser på nätet är frakt (ca 65 kkr för oss till henån)

Totalt hamnade vi på ca 1,3 Mkr

Med bogpropeller är det enkelt att lägga till och hon ligger hyfsat still i häcken tack vae vingarna. Dock är det som vanligt svårt att backa o styra häcken men så är det på alla axelbåtar. En annan läcker sak är att fällningen av akterspegeln är radiostyrd !

Hade gärna haft luckan att sticka upp huvudet i men tyckte att det var för mycket med ca 80.000:- (dock förstår jag priset då den är mycket läckert utförd med elmanövrering samt att det ingår solpaneler i bakkant på taket) Dock är det nästan alltid stora luckor som läcker eller blir fula med tiden ? Det vi saknar mest är en stick-koj med tanke på 3 barn men hellre den sköna salongen än massa prång.

Har inget att anmärka mer än det som står ovan och vad det gäller kvalitet så får tiden visa om det är ett bra bygge. Som det är nu så kan jag bara säga att jag med familj är extremt nöjda med båten. Både finesser utseende och bokvalitet är excellent ! Skulle tro att det kommer att bli svårt att få leveranser även nästa år då detta är en båt som säljes världen över. Om ni är seriöst intresserade och planerar att gå vidare med båten så skicka gärna ett mail så kan jag berätta mer eller ev visa båten om det passar. Vår båt kommer även att visas på flytande båtmässan i Henån slutet augusti, någon av dagarna är jag säkert där om ni vill ha lite andra referenser än säljarna...

 

Till sist: En spegelblank morgon utanför Valö på svajankare gick jag upp ur sängen i förpiken o ställde mig för att titta ut. Då insåg jag jag inte var nära vattnet....det kändes mer som att stå i havet och titta ut över det

PS

Seaway Group håller enligt rykten på att utveckla andra hybridlösningar samt en variant med stick-koj, om ni får reda på nåt mer om detta så gör gärna ett inlägg ! DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt sugen på en men det är några mycket svåra val men det outstanding svåraste är detta:

Hybrid eller bara diesel. Hybriden med solpaneler är ca 380 000(!) dyrare än modellen med bara diesel. Är det värt det för att för att åka tyst i 5 knop? Man får t.ex. en rätt sjysst bil för dom pengarna. Får man igen det i andrahand?

Plus för hybriden är kanske säkerheten om dieseln krånglar så kommer man ju ändå hem på elmotorn. Sen behöver man ju inte det tråkiga tankmomentet lika ofta. Och när man vid t.ex. fiske flyttar omkring och startar och stoppar ofta så måste ju elmotor vara väldigt skönt. Tyst, ingen lukt och inga fläktar.

Så visst vill man ha hybriden men med en del andra tillval så landar kanske slutpriset på 1,6 mille och då börjar det dra iväg.

Hur hade ni andra valt/resonerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till: Har du 220(230) eller endast 12 Volt? Om jag fattat saken rätt så är det 220 i Hybriden och 12 Volt i Ready.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna frågan var lika svår för oss.....

Var extremt sugen på el men kände att vi åtminstone ville kunna använda elmotor åtminstone halva tiden. Vid mer inomskärskörning så hade jag nog inte tvekat men på öppet hav längs Västkusten så ville vi ha mer krut..

Maila gärna mig ditt nummer så kan jag ringa och berätta mer....

Om man tar readyvarianten så är det 12 volt o gasolkök.

Vi kommer att installlera 2 st tunna solpaneler a 60 W med koppling undertill för ett snyggt montage och för att driva kyl/belysning.

Hybriden har 220V samt 56 volt system på drivlina mm samt att motorn startar om man behöver el till spis/kyl mm (vanligt söderöver men kanske inte i svenska vatten)

Är fortfarande sugen på eldrift och kommer att aktivt försöka hita en lösning som passar oss.Greenline håller ryktesvis på med lite andra lösningar

Båten har grymma miljöegenskaper/kvaliteer ändå

PS Båten är representerad på Världsutställningen i Shanghai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att du inte har något ekonomiskt intresse denna båt? Tycker du låter som en säljare som försöker låta som en konsument, hittar lite småfel som du sedan snabbt avfärdar som förståliga eller struntsaker. Har jag fel ber jag om ursäkt annars tycker jag det är ful marknadsföring. Men all uppmärksamhet är väl bra uppmärksamhet!

/En som hoppas att du är lika ärlig som migFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OOoops

Har jag varit för positiv ?

Jag jobbar inte som säljare av denna båt !

I vår deal med Bavaria ingår dock att vår båt skall vara visningsbåt, och idag har vi även pratat om att jag ev skall vara med o visa båten som ägare under flytande båtmässan på Orust. Kommer isf få lite ersättning för detta men det påverkar inte mina synpunkter......kom gärna dit och titta...

Jag tycker att jag har tömt mig på synpunter på vår båt , men fortsätt gärna att diskutera på forumet.Glad

PS Jobbar/deläger ett byggföretag med villaproduktion i Göteborg DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Well, för min del är jag tacksam för det du skrivit och tar gärna in mer intryck från dig eller andra. Jag siktar på att kika upp på mässan nästa helg så jag hoppas man kan få se båten då, kanske åka lite också.

Hade den bara kommit som dieselbåt med den planlösningen och inredningen så hade jag nog inte tvekat eftersom priset är rätt ok. Man nu när hybridalternativet finns så är det väldigt spännande. Men jag tycker att prisskillnaden i daxläget är alldeles för stor. En elmotor och ett gäng batterier ska inte kosta lika mycket som en fin bil, ca 300 000 kr.

Jag läste någonstans att den testats utanför Holland i 25 m/s och gjorde bra ifrån sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har koll på vid vilken State of Charge (SOC nivå) som man ska nå för att dieselmotorn ska kicka igång? Vad jag hört kör man vanliga blybatterier och man låter batterierna ladda ur helt under färd innan dieselmotorn går igång för att hjälpa till med generatorn. Detta skulle isåfall innebära att man kör slut på batterierna fullständigt då de inte är gjorda för en SOC nivå under 60% och då får man surt och dyrt byta batterier varje säsong!



Senast ändrad av Rolle85 | 18 augusti 2010 | 09:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lithium battery

Just like your mobile phone or laptop computer, the Greenline Hybrid uses the best lithium battery technology available: a 240 Ah battery array with a permissible discharge of 100%.

Benefits:
• low maintenance
• ease of use
• more time spent out on the water, whether cruising or at anchor
• estimated 10 years life expectancy
• lightweight and compact

Rated at thousands of charge cycles, these batteries outperform lead battery types by a factor
of five to six. Very powerful, light-weight (7 times lighter, 1/3 of normal battery size) and
maintenance-free, these batteries are the best choice for your hybrid boat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Are you sure about that they are using these batteries? My friend were on a boatshow in Germany and the the seller said that they are using ordinary lead batteries.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...