Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Prijon

Motorbåt för ytterskärgård

Rekommendera Poster

Om man vill kunna köra ut till ytterskärgården typ St Nassa, Norrpada, Huvudskär och sova över, hur stor motorbåt behöver man med tanke på sjö och vågor? Ibland kan ju SMHI missa så det blåser klart mer än utlovat när man skall hem. Jag förstår att det beror på många faktorer, båten klarar mycket mer än skepparen osv. Men om man nu mest har kört små motorbåtar (i och för sig seglat en hel del på 80-90 talen) och inte har större vana med motorbåt utskärs. Räcker det med typ Ockelbo DC21 eller bör man upp i 24-fotare? Kanske snipa inte är så dumt i alla fall. Långsam och initialinstabil (rullar) men slutstabil så den knappast kan kantra vad jag förstår. Tacksam för vettiga synpunkter.

 

 



Senast ändrad av Prijon | 14 april 2010 | 13:16



Senast ändrad av Prijon | 14 april 2010 | 13:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt en del med min Finmar DC17, 5 m lång, 2 meter bred, i ytterskärgården, främst i trakterna av Håkanskär-Söderarm men även neråt Björkskär.

Det har funkat alldeles utmärkt MEN man (jag) kan inte köra i 20-25 knop när det går större vågor utan man får dra ner på farten och vara aktiv på gas och styrning.

Båten är en relativt bra sjöbåt jämfört med en del andra jämnstora båtar. Den har ganska vass v-botten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Väntar spänt på fler inlägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ytterskärgården hade jag inte valt en båt under 5.5m och kanske till och med inte under 6m.

 

Mvh Fiskeguide David Gross



Senast ändrad av netsplit | 14 april 2010 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har jättebråttom så kan du kolla vad laxtrollarna vid Laxcup Nynäs använder. Jag tror att Laxcup Nynäs infaller någon gång under maj månad och tävlingen avblåses först vid 10 m/s. De fiskar på öppet hav utanför Öja och Gunnarsstenarna.
-----

Själv har jag besökt alla ytterskärgårdar i Stockholms Skärgård (och sovit över på de flesta av dem) med en RYDS 480S, men det krävde gott väder och ständigt passande på väderprognoserna. Men vissa år, som t.ex 2009, kom jag aldrig längre ut än till Söderö/Huvudskär/Grönskär pga blåst.  

Det är ju också så att vågorna där ute är höga, men oftast (om man inte ger sig ut i idiotväder) med snäll stigning så man klarr av ganska mycket sjö från sida eller i akter; däremot att gå mot sjön är problematiskt.

I år skall jag gå seglingskus och hyra en mindre segelbåt i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att ha marginal om man sover över och, som sagt, det går klart högre sjö på morgonen än rapporten sagt. Det är ju inte heller två yrkesfiskare som går ut i den utan en småbarnsfamilj. Men av de hittills inkomna svaren att döma verkar det ju som det räcker ganska bra med en Ockelbo dc21 eller Flipper 630/640. Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger du bara kursen efter rådande vindriktning så ser jag inga problem. En längre färdväg  där man utnyttjar öar och skär som vågbrytare kan ofta bli behagligare än kortast möjliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att bästa körkomfort i sjögång i förhållande till priset skulle vara enbegagnad amerikansk DC på ca 20-22 fot.

Dessa båtar går oftast mjukt och fint i sjön, har tyngd tack vare inombordare och betingar inga fantasisummor i inköp. Räcker med en V6 för att nå uppåt 40 knop ifall det är viktigt. För riktigt budget köp en 20 fots med 3,0 motor så toppar den ändå 30 kno och går bekvämt i 22....

Hade själv en liten DC jag köpte för 70kkr som gick hästlängder bättre i sjön än den tidigare Flipper 700 jag hade och grovt sett sov vi två vuxna och ett litet barn lika bra i den en natt som i Flippern. (Fast toalettbestyren fick uträttas på land förstås)

Sedan är enl min personliga åsikt HT båtar inget vidare roliga att köra i sjögång  överhuvudtaget - I sjögång vill du se bra för att kunna parera med gasen, vilket i HT båten innbär att du måste stå upp....vilket i sin tur innebär att du inte når gasreglaget utan att böja ryggen....och hur kul är det efter en timme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något över 25 fot skulle jag säga, tar många av östersjöns vågor bra - längden på skrovet..

Bra båt - Beror ju på vad man har för plånbok och tycke..

Det finns ju dom som skulle säga Targa 40. Sedan finns det dom som säger en snipa..

Har du knappa 500 att lägga på båt finns ju Delta 25.. Hytt, väder spelar ingen roll, bra skrov, vettig förbrukning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu leker inte jag på Östersjön, men är ute på öppet hav på andra sidan istället. En snipa rullar, helt klart, och bara en liten tanke som ingen tagit upp - tänk på att bredden på båten står för en stor del av sjöegenskaperna vid taskigt väder och höga vågor. Det spelar ju liksom ingen roll om båten är 30 meter lång om den bara är två meter bred (ta mig inte bokstavligt nu - dvs missförstå mig rätt).

En bredare halvplanande båt tål mycket sjö, utan att vara vansinnigt stor, vår är 9,5 mtr och 3.20 bred - men vi har klarat vågor på mellan fyra till fem meter mellan Danmark och Sverige utan större problem, om man bortser ifrån att det är läge att sitta väldigt still och surra allt. Och att resa sig för att gå på toa är inte att tänka på.

Men som sagt alla män där ute, det är inte bara längden som räknas - det är bredden också Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda gången jag har stått upp och kört har varit vid tilläggning samt vid passage genom kanaler. Tydligen har vi olika körstil eftersom jag inte har något emot att titta genom en glasruta. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för bra inlägg. Tänkt budget är under 200 ksek. En DC kanske är det bästa trots allt? Men 21 eller 24 fot?

Snipa: Hur jobbigt är rullningen? Är det mest psykologiskt? Hur mkt kan de vinkla sig innan de rätar upp sig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipa med rund bottten (vilket är snipa för mig) är inte psykologisk. Det krävs givetvis en hel del innan de går runt, men jag har haft en, och vågor över en meter är inte roligt, det är hur oroligt som helst. Och jävligt tjötigt på ren Göteborgska. De rullar, och jag rekommenderar inte det på öppet hav. Jisses, det räcker med svallet från en omkörning för att man skall bli fullkomligt skogstokig, så att ge sig ut på öppet hav i halvtaskigt väder hade för mig personligen inte varit aktuellt med min gamla båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipa: Jaha, jag trodde snipor var det 'yttersta' i sjövärdighet. Tycker det verkar vara speciellt vanligt på västkusten där sjögången är värre än hos oss på östkusten.

Windy: Ja, Windy 22 verkar vara en fin båt men är det inte mkt jobb med så gamla båtar med inombordare? Har hört att akterspeglarna ofta är försvagade av inträngd fukt som ruttant plywoodkärnan.

Tycker utombordare på en båt från 80/90-talet verkar bäst ur underhållssynpunkt, fast då kanske man inte har de stadiga sjöegenskaperna som i inombordare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipor är i allra högsta grad sjövärdiga, och precis som jag sa, det krävs en hel del för att en snipa skall kantra. Men sjövärdig och sjöbekväm är ju två skilda saker, med tanke på användningsområdet som du skall ha den till så vette fanken. Du har inte hastigheten, och du har inte bekvämligheten om det skulle blåsa upp och det blir bråttom. Med familj och barn ombord, och allt som skall surras i en snipa när det skvalpar lite så ser inte jag det som det ultimata. Jag älskade min Albin 25:a, men de facto; den är inte superbekväm när det rullar. Och det går an när man bara är vuxna ombord och inte bryr sig så mycket. Och du har, utan empirisk undersökning, troligen lika mycket snipor på östkusten, jag har aldrig sett så mycket just Albin 25:or som när jag var i Stockholm.

Familj på båt skall vara bekvämt, jag säger halvplanande båt med lite bredd och tyngd, och givetvis fart. Det är inte meningen att någon skall bli vare sig rädd eller sjösjuk antar jag?

Enda gången som jag ens har varit i närheten av att välta en snipa har varit när den var överbefolkad, då var det nära - men det hände inte. Så absolut, de klarar en hel del - men det är ju återigen det där med bekvämligheten. En snipa är en husvagn på sjön och det är kanon, även på västkusten, men vi har ju en skyddande skärgård och kan välja att gå inomskärs om det verkligen kniper - men även inomskärs kan vara tufft i hårt väder med tanke på att de högsta vågorna just är där havsbotten går från djupt till grundare - och sådana ställen har vi gott om. Då vill man ha lite mer än sju-tio knop att spela med.

Det är en smaksak, och man kan välja sitt väder. Men personligen gick jag inte utomskärs av ren bekvämlighet i för taskigt väder, inte av rädsla eller sjösjuka för jag litade på båten. Men det skall ju vara behagligt att vara på sjön.

Med båten vi har idag är just de problemen borta, men...då hamnar man ett antal prisklasser upp.

Vad vill du göra? Ha en båt för dagsturer för enstaka övernattningar med familjen, eller något som ni skall kunna bo i under flera veckor i stöten? Enstaka övernattningar så hade jag siktat på en större DC med lite mer kraft i, snarare än en snipa (och jag bor i båt från april till november, varje helg och tre till fyra veckor på semestern varje år). Det finns en eller flera båtar för varje tillfälle och smak...och plånbok givetvis Glad

 



Senast ändrad av Albin-Anna | 16 april 2010 | 14:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ta sig till Huvudskär som du nämnde så är nog inte fjärdarna som ligger i ytterskärgården ett så stort problem som Mysingen som ligger innanför Utö/Ornö. Ligger sydvästvinden på kan den vara riktigt tuff. I höstas tog vi en sväng från Dalarö ner till Nynäshamn och då blåste det så mycket att vi valde att gå innanför Muskö istället där vi lätt kunde ligga i planing istället för att riskera något ute på Mysingen. Som barn på 60 talet var jag med min pappa ett flertal gånger och pilkade torsk en halv - en sjömil utanför Utö på öppet hav i en 21 fots Fjord med ganska flack botten så vindriktningen är avgörande. Funderar själv på en tur till Gotska Sandön någon gång i framtiden med våran 22 fotare men det kräver en hel del säkerhetsutrustning och stabilt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt runt en hel del i ovan nämnda områden med min Flipper 630 ht -95. Det har gått alldeles utmärkt att ta sig fram med den. Den tar hyggligt stora vågor på ett bra sätt om man väljer rätt hastighet och tiltvinkel på motorn. Vid något enstaka tillfälle har jag åkt över Kanholmsfjärden med 10-12 m/s snett mot mig. Det gick bra men men blåser det mer än så ska man nog tänka sig för innan man ger sig ut på de större fjärdarna. Vill man ha bekvämligheter som toa och kök man man kanske upp i storlek något.Båten ligger ute på annons om intresse finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inkomna svar men är det ingen annan som kan ge lite ytterligara erfarenheter av båtstorlek för att åka ut till ytterskären och övernatta och veta att man kommer hem igen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nu har Du ju fått rätt många svar så vad är Du ute efter?

Men Du nämner Ockelbo DC21 och visst kan Du åka med en sån i ytterskärgården! MEN allt beror ju på väder och hur stor båt man än har så är det vädret som är avgörande.

En DC21 passar dock dom flesta dagar under sommaren utom några få dagar med riktigt dåligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte ut till Biskopsfjärden mellan Långviksskär och Biskopsön en eftermiddag i början av okt 2009. Bifogar bild från det besöket som visar hur lugnt det var i ytterskärgården. Jungfrufjärden som ligger två fjärdar längre in hade betydligt högre sjögång men vi valde ändå att korsa den med våran 22 fotare istället för att gå nära norra Kymmendö/Ornö och få lä. Länk från överfarten samma eftermiddag nedan men tyvärr hade vi redan korsat en stor del av fjärden innan jag filmade så vågorna hade minskat betydligt.

http://www.youtube.com/watch?v=SXgPHCkPWVc

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föredrar personligen när vindrutan är nära mig som förare då jag upplever att jag ser bättre oxh har bättre kontroll då i sjögång. Har kört HT själv också och visst kan det vara praktiska båtar på många sätt. Antar att smaken är som baken i denna frågaFlört

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått mängder med tips, och motfrågor för att göra det enklare. Men det finns ingen här som kan säga köp båt xxx, den kirrar allt. Det finns mängder med olika båttyper, skrovtyper, storlek och pris - var och en blir salig på sitt sätt.

Börja istället med en lista; pengar, vad kommer du ha den mest till, vad tycker du om för typ av båt kontra vad skulle du vilja ha, hur mycket kommer den användas, krav på komfort, antal bäddar - listan kan göras hur lång som helst.

Visst, det skulle gå att säga köp den eller den båten, men det är ju en smaksak.

Så jag säger återigen, öppet hav - lite större, lite kräm i motorn för att kunna stressa hemåt om vädret vänder snabbare än väntat, lite bredd för bättre sjöegenskaper och halvplanande. Men det är ju bara mina åsikter, det finns dock en uppsjö båtar som faller under den kategorin. Så där har du fått mitt tips och mina åsikter utan att säga köp en *insert random båtnamn här*.

Däremot hade jag inte valt snipa, eller en liten DC. Inte på öppet hav.

Och mina åsikter går troligen isär med många andras, och det är precis det som är det underbara med båt - det finns minst en för varje smak. Var och en blir salig på sitt sätt - som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tack Albin-Anna och ni andra. Då vet jag klart mer. Får testa mig fram i sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Prijon

Vi har en Ockelbo DC21 och den fungear alldeles utmärkt. Den går stadigt även vid lite grövre sjö. Övernattningsmöjligheterna är perfekta för en kortare tur. Förra sommaren var vi ute åtta dagar på raken utan några som helst problem. Vi valde mellan Coronet, Fourwins m.m. Men föll för DC21:an pga sjödugligheten samt att den uppfyllde de behov vi har av båt. Väldigt mycket båt för pengarna tycker vi. Just nu finns det ett antal till salu på Blocket, jag tycker; slå till.

Lycka till

post-10010797-1394236318,4823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...