Jump to content
Thursday 09 December 2021

BellaFalcon

Medlemmar
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About BellaFalcon

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Funderar på att införskaffa en beg Nimbus 320 med VP d4. Är det någon som vet vilken marchfart denna båt gör med de olika effekterna 210, 225 resp 260hk? Kanske har du en Nimbus med någon av dessa bestyckningar? Vad har du för marsch/topp fart? Mvh NimbusTillSommaren
  2. BellaFalcon

    Bella 850

    Hur är det med utrymme i kojerna i en 850? Antar att kojen i förruffen är fullängd och bred nog för 2, men hur är det med stickkojen? Hittar inte en enda bild på stickkojen och inte heller på Bellas hemsida vilket gör mig misstänksam att den är mkt trång. Å andra sidan specar Bella 2 2 2(dinetten) kojplatser.... Någon som vet bäddmåtten i stickkojen?
  3. Hittade precis en intressant båtmodell - Riviera 925. Verkar finnas både som halvplanare (axel) och helplanare (drev) samt med el utan flybridge. Utan fly ser den lite ut som en Bella Falcon på steroider, dvs betydligt större. Med en större Yanmar toppar halvplanaren tydligen ca 25 och marchar 20..... En enda till salu på Blocket just nu och tyvärr på vätskusten... Blir nog hur som helst inte aktuellt förrän till nästa säsong så vi hinner fundera under de kalla månaderna.
  4. Tackar för tipsen. Betr marchfart så kan det nog vara OK för min del att dra ned lite när det går sjö. När vattnet ligger platt och solen gassar kan det dock vara trevligt att dra på lite även med plattare skrov. Hade för länge sedan en Flipper 700 och där var det liknande upplägg.... Inter 9000 verkar ha väldigt välutnyttjad yta och träinredning är trevligt. Undrar dock hur mycker vi skulle känna att vi byter upp oss då båten totalt sett är marginellt större än Bellan och väger mindre. Saga m fl halvplanare går nog tyvärr bort då de vad jag förstår endast med maxansträngning kan pressas mot 20 knop och så vill man ju inte slita på materialet. Måste nog se till att ta en ordentlig titt IRL på en Forbina 9000...
  5. Vår Bella Falcon börjar upplevas trång .Utmärkt båt för övrigt med perfekt funktion i föhållande till sin storlek. Grov kravspec för köp av nästa begagnade båt; - 4 fullstora sovplatser - som alltid kan vara bäddade, dvs inte bädda dinett ell likn. - Diesel med axeldrift och singelmontage (trött på onödiga kostnader/jobb för att vinterförvara/serva drev...) - Marchfart ~20 knop (Bellan marchar 30 och saktare än 20 kommer bli plågsamt) - Kvalitetsbåt (Inga tokkonstruktioner a la Aquador el likn) - Prisnivå max ca 1 Mkr - rimligen ca 800-900kkr och sedan 100kkr i reparationsbuffert För att ett byte skall vara motiverat skall det vara ett rejält klliv uppåt avseende utrymme jmf med Bellan. Har kikat på Nimbus 31 Coupé som tyvärr inte alls gav mersmak. Dålig längd på förpiken och trångt kring dinett och köksbänk. Mkt rapplig konstruktion av fällbar passagerarsoffa. Klart sämre akterdäck än Bellan vi har idag. Kikade även på en Forbina 10000. Flybridge ger säkert lite frihets- och fartkänsla även i måttlig fart. Gott om plats och fin layout. Lite över vår budget dock och drevdrift. Hur mycket skiljer i grundkonstruktionen mellan Forbina 9000 och 10000? Hittade en Forbina 9000 från 87 på blocket med 300hk Yanmar. Borde uppfylla grundspecen, men har en känsla av att en 87:a är en väldigt tidig Forbina. Är det bättre att leta en tidig 90-talare? Att originalmotorn är utbytt ser jag närmast som en förutsättning för köp. En 20 år gammal originaldiesel med 1000 timmar känns lite kymigt.... Tacksam för tips på andra båtar uppfyllande specen enl ovan. Mvh Bytestankar Senast ändrad av BellaFalcon | 19 oktober 2011 | 00:45
  6. Tänkvärt kan vara att själva grundkonstruktionen (bortsett från motorstyrningen/insprutningen) är modernare i en AQ171 (251DOHC) jmf med en Mercruiser 4:a el 6:a som i grunden är 40 år gamla gjutjärnsklumpar..... Jämför effekt per kg motor i en 171:a med Mercuiser 6:a som inte ens kan stava till dubbla överliggande kamaxlar. Senast ändrad av BellaFalcon | 11 januari 2011 | 23:29 Senast ändrad av BellaFalcon | 11 januari 2011 | 23:30
  7. Leta rätt på en fräsch beg AQ145 el AQ151. Jämnare gång med överliggande kam jmf med b20 (AQ130) samt lite mer effekt och vrid.
  8. BellaFalcon

    Köpråd dc

    Hej Hopp, med erfarenhet av både mindre US DC och billiga nordiska båtar skulle jag nog också välja en Ockelbo. Tveklöst skulle jag ta en DC21:a då den har viss klassikerpotential. Kommentar betr drev - har själv både haft båtar med VP280 och Mercuiser Alpha - enl mín mening en myt att det är lättare mecka Volvo. Att t ex montera av/på ett Alpha One är betydligt enklare än ett 280 och inte bara då för att Alphadrevet är betydligt smäckrare/lättare.
  9. Kolla in HR:s nya daycruiser med sänkt fördäck i senaste VIB - sprillans ny 6 m med 140 hk fyrtakt och fullt utrustad för 370kkr. Svårslaget om båttypen passar behovet.
  10. Kolla locket högst upp på kylsystemet (med sjövattensilen inunder). Locket har en gummipackning som kan vara gammal och trött. Hade samma problem på min Flipper 700 och fick dra åt riktigt hårt för att det skulle blil tätt. Läcker också varmt vatten då det värms via värmeväxlaren, samt i mitt fall bara vid högre varvtal, typ minst 3000 rpm...
  11. Stålprop, exakt tändinställning. Ingen chipmöjlighet på dessa älde förgasarmotorer (antar här att du inte har nyare med elektronisk insprutning) Orimligt dyrt börja rallytrimma, byta kammen o s v - bättre då lägga in en V6:a. Enklaste sättet för avsevärd effektölning på en sådan motor till rimligt pris är nog lustgas (nox). Finns säkert att köpa från US via webben som går använda på denna motor. Antagligen överhängande risk för motorras om vredet vrids för mycket...
  12. Hej hopp. Hade ekolod med givare på akterspegeln på min förra båt (DC) och där var kabeln dragen utanpå akterspegeln. Kanske snyggare borra hål i det fina skrovet, men personligen skulle jag aldrig borra hål i ett skrov om det inte var absolut nödvändigt för funktionen av prylen i fråga. Varje genomföring är ett potentiellt problem på sikt....
  13. VP AQ 145 ger 138hk. Hur mycket varvar motorn på toppvarv/toppfart och utan hela släkten med i båten? Kan vara så att du borde ha propeller med mindre stignign för att den skall orka upp i plan snabbare....ökar dock maxvarvet enl ovan förstås. Är botten ren och fin på båten? Propellrar oskadade? Har du powertrim el trimplan att ta hjälp av när båten skall upp i plan? Har själv haft en Flipper 700 med lika motor. Visserligen lite tyngre än en Draco 1800 men min båt var trög upp i plan med 5 vuxna i båten trots att allt var i topptrim. Inte så mycket tryck i den motorn helt enkelt. När du har rätt propp monterad, rent och fint skrov och frisk motor så återstår inte så mkt mer än att placera personer långt fram i båten när den skall upp i plan... Lycka till
  14. Hej. Ställdes själv inför samma frågeställning förra våren då jag köpte min Bella Falcon - dvs ingen stereo monterad....såga hål i båten? Valde själv att köpa en JVC Boomblaster RD-HA3 bärbar stereo med ingångar för allt möjligt och fjärrkontroll. Ljud i nivå med de flesta normala stereoinstallationer och båten oskadad. Att tänka på kan vara att ljudtryck kräver ström - dvs om du skall få vettigt ljud under längre stund ur bärbar enhet så bör du ha någon annan matning till den än endast inbyggda batterier. I mitt fall driver jag via en 12/220v omvandlare men så har jag också 3 förbrukarbatterier i båten.... http://www.prylportalen.se/nyheter/JVC-Boomblaster-i-ny-design-1.82324.html'>
  15. Du skriver att båten skall gå att traila med B-kort. Då blir det en liten båt om du skall ha inombordare, max 6 m båt med v6 eller så... Skall båten ligga på båtplats el sjösättas från trailer vid varje färd? Om den skall trailas hela sommaren så bör du ha fyrhjuls- eller i nödfall bakhjulsdriven bil om släp båt väger uppåt 1,5 ton. Oavsett inom- eller utombordare så lär du dig hur service går till o s v genom att läsa på lite och besöka forum såsom detta. Välj en båt som du gillar i bra skick så kommer motorvalet att komma på köpet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy