Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Lkpg65

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lkpg65

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Angående teaklaminatet så är det just laminat. Ser ju inte äkta ut men duger gott åt mig. Att köpa och lägga själv på exempelvis trappstegen så gogglade jag lite. En gammal tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=49623 Det laminat som Utternbåtar använder lagerhålls i Sverige edast av Gargnäs Snickeri och Majornas Snickeri i Göteborg står det i den gamla länken. Har inte kollat men det kanske finns fortfarande. Lägga på trappstegen är nog inte så svårt. Bygglim P-400 funkar står det i en länk. En kanske urdum fråga men. Om jag monterar en stereo med högtalare. Hur länge vågar man använda den utan att ta så mycket ström att motorn inte startar. Ett batteri har ju ganska så många amperetimmar men hur mycket kan man dra ur innan motorn inte vill starta? Antar att vissa batterier inte mår så bra av att laddas ur heller? /Roffan
  2. Hej! Tack för alla inlägg. Efter mycket velande blev det en Dc-båt, en Uttern D55. Båten 2006 uttagen 2007 med en Mercury 115 hk 4 taktare 2007. Ekipaget hade inte ens gått 15 timmar. Testat 5-6 timmar nu och. Som amatör är det inte lätt säga vad som är bra eller dåligt men känslan är. Den är mycket enkel att ta upp och med sig. Visst kan lillkillen och jag sova där fram och man sitta skapligt och äta. Motorn är för mig en dröm. Märkligt lugn och tystgående. Har inte mätt vad den drar men bränslemätaren rör sig knappt. Testat toppfart och det blir precis 40 knop. Försår nu också varför man skall ha teak överallt. Synd att det inte är teak även på stegen upp och på framdäck! Hur får man tag i teaklaminat? Det smutsar ner väldigt då man skall i och ur båten. Det är ju en ganska så liten båt så den är ju lätt att manövrera även för en novis. Men visst anar man känslan av en större Dc med V8. /R
  3. Hej! Tack för tipset med infälld stereo. Men har du två batterier med skiljerelä eller? Kanske en dummiesfråga men. Jag ser det aktuella voltantal på ekolodet. Men hur länge vågar man använda en stereo innan man förbrukar för många ampere? Får bara inte hända att man inte kan starta motorn. Har en Mercury 115 hk 4-taktare från 2007. Tycker som novis att den är helt underbar. Bara kört 4 timmar med den men bästa kommentaren kom från kompisen när vi lagt i båten. Han parkerade bil och trailer och kom tillbaks och sa 10 meter från båten. Skall du inte starta motorn. Ja sa.- Den är igång! /Roffan
  4. Tack! Bra inlägg om JVC Boomblaster RD-HA3 och matning. Skall goggla vidare på bärbart. Nackdelen är väl att en Uttern D55 har ju inte stort utrymme som en Bella Falcon och att ha en Boomblaster framme jämt känns väl sådadär. Om jag skulle köpa CD/högtalare, vad kan en firma ta om de skulle montera? Mellan tummen och pekfingret? Är händig men inte världens bästa på el och känner att en fast installationav av elen är så viktigt att det bara inte får bli fel. /Roffan
  5. Tack batrookie! Bra inlägg. Ja varför skall man skall man såga sönder i båten för att montera stereo. Hmmm får spana lite vad som finns att ta med utan att det ´ blir för bökigt. /Roffan
  6. Hej! Frågat tidigare om daycruisers och fick väldigt fina svar. Det blev tillslut en Uttern D55 -06:a uttagen -07 med en Mercury 115 hk 4-taktare -07:a som jag valde. Hoppas det blir ett bra insteg som första Daycruiser. Som novis fortsätter jag att ställa frågor. En undran. Det finns ingen Stereo/Cd i båten. Tips på stereo/cd med högtalare att köpa. Behöver inte vara någon värsting. Var monterar man in den bäst i en Uttern D55:a och hur drar ni elen, ni som kan och vet? En annan fundering. Om man vill ha dubbla batterier med skiljerelä. Vad skall man köpa? Tacksam för alla inlägg Mvh /Roffan Senast ändrad av Lkpg65 | 29 april 2010 | 00:12 Senast ändrad av Lkpg65 | 29 april 2010 | 00:14
  7. Tack för era inlägg. Hmmm detta smalnar av båttyperna ännu mer. Ganska gött att kunna ta med båten till kusten St Anna och missjöarkepelagen några dagar, ett antal gånger per. Detta gör nog att båt och motor får bli max runt cirkus 1200 kg för trailern väger ju lite den med. /Roffan
  8. Tack för era inlägg. Angående trailern så har jag B-kort vilket gör att båtvalet smalnar av eller man får be en kompis? Stämmer det att köra med släp som är för tungt för bilen riskerar man att bli av med körkortet = olovlig körning. Om lasten är för tung för släpet klassas det som överlast och då får du böter. Hur stora böter?
  9. Tack för inlägget. Jag har inte ägt någon amerikansk båt men läst för och nackdelar. Tror att det ligger en del i de gamla båtarna men att det också är som med bilar. En del gillar Audi och säger Ingen Ford på min gård eller talar illa om Volvo. Man är väldigt lojal med det man har. Jag tänker så här. De få timmar jag lägger på sjön så vill jag att det bara skall fungera och det tror jag det gör även med nyare amerikanare. Jag tänker inte köpa någon importerad amerikanare men skulle mycket väl kunna tänka mig en svensksåld med bra historik. Jag är ute efter en båt som fungerar med bra historik. Amerikansk eller Nordisk vi får se. Blivit lite förtjust i Maxi 680 eller Nimbus 21, 22 som någon skrev tidigare men är inte en 22 år gammal båt för högt värderad? Ju mer man läser på ju mer frågor blir det och visst är båtar från vår granne i öster vackra. En Yamarin 76 DC vore något det. Men det är det inte värt för de få timmar jag lägger på sjön. Men man kanske tänker annolunda om lottovinsten dyker upp på lördag. /Roffan
  10. Hej! Tack för inlägget. Askeladden 605 verkar vara en väldigt fin båt men den är tyvärr lite över min budget. Tack för tipset om teakdurken. Det skall jag tänka på. /Roffan
  11. Hej! Tack för inläggen. Håller med om att Nimbusarna och Maxi 680 verkligen är läckra. Med amerikanarna verkar som om man får väldigt mycket för pengarna. Skulle mycket väl kunna köpa vilken som helst av era förslag men.....jag kan inte mycket om inombordare. Dvs jag vet inte vilken motor man skall ha eller om den är välskött så jag vågar köpa. Verkar på alla på blocket som säljer har bytt knän limpor och gud vet allt det heter. Lite ironi men så känns det för mig som inte har en susning om en inombordare är skött eller inte. Förklara gärna om ni har tid med ovanstående båtar som ni föreslaget Nimbus/Maxi/Sea Ray vilka motor man skall ha och vilka man ej skall ha. Antar att de gamla båtarna dricker som ett alko eller kan man puttra under 7 knop utan att bli helt pank. /Roffan
  12. Efter mycket velande så har jag förstått att det är en daycruiser man skall istället för Ht-båt som jag nu helt lagt på bakom mig. Att komma fram i fören snabbt utan att balansera som en orangutang på skarndäck eller vad heter känns som en trygghet. Det gäller i alla fall för mig. Är ju ute bara när det är fint väder och skulle det mulna får man väl dra upp kapellet? Verkar som om Dc båtar är på uppgång igen? Det är bara jag och lillkillen 8 år som kommer att nyttja den då frugan inte direkt gillar motorer. Var och tittade på en Uttern D55 med 115hk Optimax -04 och som kändes helt ok! men kanske i minsta laget. Studerar Blocket och ser bland annat Yamarin 5920, 6110, Askeladden 585, Örnvik 620 sport som har inombordare och som jag kan inte direkt mycket om förutom att en V6 med insprutning spinner fint. Känns som man skall över 6 meter för att det lila sovutrymmet skall gå att sova i för 2 pers eller? Någon som har förslag på båt DC runt 6 meter max 250.000:- och som man faktiskt kan göra en något så när övernattning i och som har kvalité. Båten skall gå att traila med B-kort. /Roffan
  13. Hej! Den äldre båten jag skulle köpa och sätta ny motor på gick om intet. Maskinhallen den förvarades i rasade pga av snötyngden så nu är man på ruta 1 igen. Tittar nu på båtar av typ Flipper 630 HT eller något åt Bella 642 Ht hållet. Många har ju lite äldre motorer på dem och förstår att sättet man brukat och servat dem på spelar en stor roll. Undra över driftslängden på en normalt skött motor Yamaha 115 hk fyrtaktare -02. Hur många timmars gång skall den tåla innan det blir renovering? Nu blandar jag äpplen och päron men jag ser alltifrån Yamaha 115 hk 2 taktare V4 1995 max 100 timmar till Mercury 125 hk 2 taktare 2001 på olika ekipage. Förstår att det stor skillnad på dessa motorer. Men vad skulle ni välja? Skall man lägga på och köpa 4 taktare eller kan man köpa välskötta tvåtaktare och få en tryggt båtliv? Ser ingen objekt som har Optimax som är en modern tvåtaktare. Går det att trolla med äldre tvåtaktare utan att den stånkar ihjäl sig. Frågar en novis
  14. Hej! Tack för era inlägg. Det får bli en Yamaha 60 hk 4-taktare -10. Har läst inlägg om att större behövs men för hur jag brukar båten räcker nog 60 hk. Vill jag åka åka riktigt fort är det nog bättre att välja en annan båt med ett annat skrov. Verkar i alla fall som om det är en bra motor. /R
  15. Hej! Tack för inläggen. En Yamaha 60 hk CETL är lockande och är det säkert den dag man vill sälja. Undrade över att vissa vurmar över de nya 2-taktarna som skall va så så vassa och så tysta och så bensinsnåla? Är de det? Eller är det 4 taktare som gäller? Gogglar vidare... /R
×
×
  • Skapa nytt...