Gå till innehåll
söndag 25 maj 2025
labbibia

Batteriet 12v-4 Ah....laddaren rekommenderas från 20 AH, problem?

Rekommendera Poster

Hej.

Har köpt en laddare på Clas O. Tanken är att kunna använda den både till båten, bilen och dotterns mopedbatteri. När jag läser bruksanvisningen till batteriladdaren från Clas O så står det från 20-110 Ah. undvik laddning av mindre batterier då det kan leda till att batteriet överhettas eller kokar ur

Törs jag ladda det lilla 4 Ah-batteriet ändå? Eller riskerar jag att spränga/förstöra batteriet som är underhållsfritt dvs det finns inga påfyllningshål för batterivätska/destillerat vatten.

Tänkte alltsaå inte ladda batteriet fullt, utan bara se till så att det finns tillräckligt med kräm för att starta mopedusclingen.

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns att jag till min 125:a som jag hade för några år sedan, hade en laddare på 0,5 A.  Biltema (vågar man yttra det namnet?)  har en laddare på 0,4A för det facila priset av 89,90:-  Nr: 37-707.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som sagt var risk för kokning av batterisyran. Jag skulle inte ladda ett slutet batteri som är så pass mycket för litet för laddaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriver de så är det nog en enklare variant av laddare som inte är av typen konstantspännings-laddare. En konstant spänning t.ex 14,5V ska kunna förse alla möjliga blyaccar med 6 celler=12,7V.

Möjligen kan det finnas en automatik på denna laddare som inte passar de små batterierna. Så tro på vad de skriver. Antisäljer de så höjs samtidigt trovärdigheten.

Omvändningen gäller även.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan leda till.. betyder väl i verkligheten att ett för litet batteri som är dåligt laddat *kan* bli varmt om man laddar det under längre tid.

Att ladda det under övervakning (man tittar till/känner av temperaturen på batteriet var 5:e minut eller så) under någon timme borde vara helt genomförbart utan att batteriet tar någon skada alls.
Om värmen blir för hög så stoppar man laddningen...

Ett alternativ för att anpassa minimi-batteristorleken till laddaren är att parallell-koppla det *lilla* batteriet med ett större och ladda båda samtidigt, då blir inte strömmen in i det lilla batteriet så hög att det blir varmare än det tål.

Det är väl i 1:a hand laddarens spännings/ström-rippel som värmer batteriet, en bra modern laddare har knappt något rippel.

Själv brukar jag ibland ladda sådana små moppebatterier i bilen, jackar in det i cigg-pluggen = parallellt med bilbatteriet) så laddas det när jag kör till/från jobbet (ungefär en timme total körtid) och är laddat när jag kommer hem.

Senast ändrad av Gunnar_ | 09 april 2010 | 19:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för alla svar. Jag provade att göra ungefär det Gunnar föreslår. (Efter att ha lyssnat med en god vän som jobbat som bilmekaniker)

Hur det gick?

Batteriet tog emot laddning i ca 20 minuter, sen var det fulladdat mao, batteriet är slut, bar att köpa ett nytt.:-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...