Gäst Björn Nilsson Postad 15 Augusti , 2004 Hej!! Har en johnson 4 hk seahorse modell äldre, har konstaterat att jag bara har gnista på ena cylindern (den nedre), Någon som har en aning om vad felet kan vara . Får inte loss övre kåpan så man kommer åt svänghjul mm. Hur sitter det ?? Björne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jan Postad 15 Augusti , 2004 Hej Björn. Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig, jag har nämligen samma problem på två äldre utombordare, den ena är en Johnsson från 60-talet och den andra en Mcgulloch från samma tid. Jag får bara gnista på den nedre tändkabeln. Det verkar som det krävs en särskild avdragare för att få bort svänghjulet. Finns det någon som känner igen problemet och kanske har en lösning eller förslag på vad det kan kosta att ordna problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björne Postad 15 Augusti , 2004 Hej! Har nu fått bort svänghjulet, men hur att testa kondensatorer mm. Någon som vet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björne Postad 15 Augusti , 2004 Hej!! Nu har jag bytt plats på kondensatorerna och tändspolarna, samt mätt tändkablarna med ohm-meter, samma fel . Ingen gnista på övre cylinder. Borde inte felet ha flyttat mellan cylindrarna efter ovanstående. Vad kan felet vara???? Någon vis därute. Björne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst tommy abrahamsson Postad 20 Februari , 2005 Hej Björn, Jag har samma intressanta problem som du ..men Hur fick du loss svänghjulet ? Mitt verkar sitta som berget .. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 20 Februari , 2005 Ni får väl köpa en avdragare anpassat för era motorer. Finns på Marinshopen. På brytarmotorer kan ju brytarna helt gått ihop. Då blir det ju ingen gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 20 Februari , 2005 Kolla att du har rätt avstånd på brytarspetsarna det får inte vara för litet eller för stort, skall vara ca. 0,45-0,5 mm kolla också att det är kontakt mellan anliggningsytorna på varje spets när dom är ihop annars så flyter det ingen ström genom tändspolen och då blir det ingen gnista när spetsen öppnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 20 Februari , 2005 Till Er som inte får av svänghjulet, prova med en rejäl avdragare som griper om ytterdelen på svänghjulet. Värm lite med en gasol/butan brännare kring svänghjulet och vevaxeltappen och knacka till rejäl på avdragarens skruv . Ni kan även sätta svänghjulet i spänn samtidigt med tex en kofot när Ni knackar till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 20 Februari , 2005 Finns en risk med Nordins tips. Att avdragaren slår sönder det som finns under svänghjulet. Hade hjälp av en som var gammal bilmek som gjorde på samma sätt. Min Tohatsu 25 hk blev ett vrak i stället för lagad. Avdragaren släppte och slog sönder en tändspole. Priset på den översteg värdet på motorn. Spolen kostade runt tvåtusen. Och var också svår att få tag i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser