Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Nordin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    368
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nordin

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Precis som guestsson skriver 125 L-drive 2% blandning skall det vara. Kan också rekommendera dig att kolla så att blandningsskruvarna på förgasarna (2st) skall stå ca 1 1/8 till 1 1/4 ut från botten. STÄLL DOM ALDRIG MINDRE ÄN 1 VARV UT FRÅN BOTTEN. Trots bättre tomgång då så är risken att du smälter kolvarna stor pga för mager blandning. Montera dessutom ett bränslefilter "inline filter" mellan bränslepumpen och förgasarna. Skulle du få skit i någon förgasare så är det risk för smälta kolvar.
  2. Rengör förgasaren, troligtvis skit i högfarts delen.
  3. Ja det är det. Justera dock lite då den nedre vxl.stången har väldigt stor stigning på gängan. Prova att justera 1/4 varv och vrid så att nedre vxl.stången trycks mera nedåt då framväxeln läggs i genom att trycka stången nedåt. För hoppningsvis har du inte skadat kopplingsclutchen genom att köra med feljusterad vxl.stång. Om kanterna på clutchen är rundade då måste du byta den.
  4. Vad är det för 55Hp? Enkelförgasare eller dubbelförgasare. Jag har växelhus och propellrar, tyvärr har jag inga lösa lock/gavel (bearingcage) tillvxl.huset. Maila mig om du är intresserad.
  5. Jag har en Finnsonic W-181-TL, rymmer ca 2 liter och en UL frekvens på 40kHz. Den har en mekanisk timer typ äggklocka på max 15 min och man kan köra med eller utan värme.
  6. Jag använder alltid ultrljudstvätt vid rengöring av förgasare och kör de i vanligt vatten. Den tvätt jag har har också värme och det fungerar perfekt. Efter att jag tvättat så sprutar jag alla kanaler med WD40 och blåser rent med tryckluft. Sedan låter jag delarna torka över natten. Hårt smutsade förgasare som stått flera år får man ibland köra flera gånger i tvätten.
  7. Nordin

    Force utombordare

    Jo dom hette WestBend fram till 1964, 1965 köpte ChryslerMarine upp WestBend för att ta sig in på utombordarmarknaden. 1965 marknadsfördes dom som Chrysler/WestBend och 1966 som enbart Chrysler. 1984 var siste året som Chrysler då den Amerikanska regeringen ville att Chrysler enbart skulle hålla på med bilar. US Marine köpte utombordartillverkningen och såld dom under namnet Force. US marine ägde även Bayliner och när dom sedan sålde Bayliner till Brunswick gruppen (Mercury) så fick Mercury även Force utombordare med i köpet. Detta var ca 1995 och efter så såldes utombordarna under namnet Force by Mercury. 1999 var sista året som dom tillverkades. Fram till 1994 var Force i grund och botten en Chrysler men med en hel del utveckling (växelhus, tändsystem etc.) Från 1995 började Mercury plocka på sina delar bl.a växelhus och tändsystem.
  8. Nordin

    Force utombordare

    Kolla så att inte krysskilen som håller svänghjulet i läge mot vevaxeln inte klyvits isär.
  9. Maila mig så kan jag försöka hjälpa dig.
  10. Har du magnettändnig eller batteritändning? Magnettändning så har du tändspolarna under svänghjulet, på batteritändning har du spolarna monterade ovanpå motorblocket vid topplocket. Brytarna brukar man kunna putsa mha ett fint vattenslipsandpapper, nya kan du köpa på Marinshopen i Älvsjö likaså kondensatorer. Kondensatorerna brukar hålla länge. Jag har begagnade brytare och kondensatorer. Brytarna skall justeras till 020 tum dvs 0,508 mm 35Hp fanns i två olika versioner. 1966-1975 var den lika som 45 och 55Hp motorerna men med mindre cyl.volym. Vxl.husen var lika. 1976 kom en ny 35Hp som ingick i 25,30,35Hp familjen. Man ser skillnaden på dessa då 35Hp 1966-75 har tändstiften monterade rakt bakåt på topplocket. 35Hp 1976- framåt har stiften monterad snett i vinkel på topplocket. Maila mig om du behöver mera info.
  11. Svårt att se på bilden men har du tagit bort den stora låsringen som håller gaveln plus hela drevsatsen i läge. Låsringen spänner utåt mot växelhusskalet invändigt i ett spår. På motorer som har gått i saltvatten händer det att spåret frätsbort vilket gör att låsringen blir lös. Detta medför att hela drevsatsen blir lös och kan röra sig utåt och då fungerar inte drivningen. Gaveln till vxl.huset demonterar man medhjälp av en avdragare. Två långa skruvar som dras in i hålen i gaveln och sedan har man ett järn med två hål i samt en skruv som man drar mot ändan på propelleraxeln. Maila mig om du behöver mera information.
  12. Ring mig så kan vi prata det är enklast så. Backen skall fungera utan att behöva köras in. Antingen så är växelstången feljusterad eller så har du något fel i växelhuset, så är det.
  13. Går inte backväxeln i överhuvudtaget eller hoppar den ur? Om den inte går i så kan den vara feljusterad på växelstången. Har du enkelförgasare eller dubbel? Dubbelförgasarmotorn bytte växelhustyp 1978 (tror jag) och dom hade olika justeringsförfarande.
  14. Kopplingen beror på vilken typ av tändsystem du har. 55Hp fanns i två versioner med fyra olika kopplingar. Har du en 55Hp med dubbla förgasare eller en med en förgasare. Dubbla förgasare har en kopplingsbild, den med enkelförgasare har tre kopplingar. Enkelförgasaren hade magnettändning, batteritändning och CD-tändning. Maila mig så kan jag hjälpa dig.
  15. Maila mig, jag har schema till din motor.
×
×
  • Skapa nytt...