Jump to content
Monday 17 May 2021
Sign in to follow this  
davidi

Vad göra med motor som stått länge?

Recommended Posts

Vad händer med en motor när den har stått still länge?  Jag köpte just en båt med en 140 hk Yamaha -87 (tror jag), där både båt och motor har stått utomhus utan att ha varit i vattnet de senaste tio åren.  Motorn ser fräsch ut under huven, men jag är lite orolig för vad som kan hända när en motor står så länge.  Vad borde göras innan jag börjar köra med den till våren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du borde absolut byta impeller i den. Sedan hade jag nog även bytt oljan i växelhuset.

Kanske även läge att ta loss och rengöra förgasarna. Har den stått stilla med bensin i förgasarna är det viss risk att de slaggat igen. Då kan motorgången bli dålig.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen kan du ju hoppas att den var ordentligt konserverad, så inte cylindrarna har rostat igen. Samt att propelleraxeln har varit smord, även där rost annars.

Gummidetaljer såsom impeller som tidigare nämnts bör bytas ut, kolla över slangar efter sprickor. En läckande bensinslang är inte kul. Rengör förgasare och ha ett fräscht batteri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Impeller ska bytas, och växelhuset ska få ny olja, och sen blåser jag ur förgasarna.  Tyvärr är jag inte så säker på att den fick någon ordentlig vinterkonservering när den ställdes för tio år sedan, så därför undrar jag om det är no-no att starta den innan kolvar och cylindrar har synats.  Borde jag lyfta toppen (topparna?) och ge innandömet en omgång med smärgelduk, eller slipas eventuell rost av sig självt när den får gå en stund?  Jag vill ju inte gärna riskera att den skär pga något sådant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går den att dra runt för hand? I så fall så försök spraja i med lite tunn olja i cylindrarna och gärna i vevhuset med och dra runt lite försiktigt för hand och låt det stå ett tag innan du startar.

Det är onekligligen bekvämast att göra så.

När du väl startar så behöver du inte rusa motorn utan låta den gå sakta på tomgång ett tag och lyssna om det verkar OK.

Att börja skruva av toppen verkar vara onödigt jobb som kanske skapar nya problem.  Likaså impellerhuset.

Låter du riggen vara dränkt en stund innan du startar så kanske impellern duger med?

Jag har inet bytt än på min Johnson 1990a och den har gått ganska mycket.

Prova om den fungerar innan du börjar skruva för mycket.

2 taktare har en fördel i att de är lite oljekladdiga av naturen vilket hindrar korrosion.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starta motorn med färsk bensin o 1% oljeblandning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minst 2% oljeinblandning, brukar stå 1:50 på gamla Yamaha motorer.

Undvik dessutom tunna oljor i cylindrarna, det tvättar mer än det smörjer. Det finns speciella konserveringsoljor (Storage fogging oil) som sprutas i förgasarna men vanlig motorolja funkar också genom tändstiftshålen för att få lite extra smörjning vid första start. Dra gärna runt lite före start.   /Claes

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför skulle det skapa nya problem att byta impellern? Visst kan skruvar i riggen kärva och gå av m.m. men det måste ju ändå bytas i framtiden..
Då ser jag däremot att det skulle kunna skapa nya, större problem om han inte gjorde det..
med skuren motor osv.
Gummi torkar, speciellt om det är i torrt klimat (på land). 10 år är en lång tid och rekommendationerna brukar väl vara att byta i alla fall vart annat år. Då är dessutom impellern blöt nästan halva tiden oftast.
Att en torkad/sprucken impeller skulle bli bra bara av att bli blöt, går nog inte ens en lekisunge på..

(I ditt fall så kan man ju hoppas på att du inte åker för långt ut och när det är oväder i antågande.. när impellern går sönder. Vissa har mer säkerhetstänk än andra..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker också att man bör byta impeller och göra en del annan service innan man ger sig ut på sjön, men en kort provstart i en tunna för att se om den överhuvudtaget är något att lägga arbete och pengar på skadar ju inte. Hoppas på det bästa.

/Claes

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det gäller denna motor så gäller 1:100,den har autoblandning  som ger rätt mängd olja vid normal drift med oljepump o ren bensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har faktiskt hört lite olika skolor om hur ofta man bör byta impeller. En del motorer är det helt nödvändigt att göra det ofta på, men inte de jag har.

 Är det inte en massa korrosion och enkelt att göra så OK. Men en del gamla snurror är svåra att få isär hela och då anser jag bara att det är att köra tills impellern pajar.

En granne med en gammal Mercury fick inte isär den utan att förstörande mycket våld skulle behövas så han körde vidare som det var.  

 Själv har jag alltid med mig nödmotor att häkta på när och om den ordinarie impellern eller annat pajar. Helgarderad alltså. Nödmotorn även används då och då.

Impeller la sist av -80 på min svenska kvalitetsmotor från -75.  Det hade 2 impellrar. En för motor och en för länspump. Försökte då byta plats på impellrarna  ute i skärgården.. Men det gick inte för den andre var också paj. Svensk kvalitetsmotor. Fick tuffa hemåt på tomgång och fick bogsering sista biten.

 Efter den turen införskaffades nödmotor som klarar alla fel på ordinare motor. Den har inte behövts användas pga impellerkrångel någon gång. Dock kommit till användning  pga andra orsaker som vevaxelbrott och tändningsfel så bra att ha.

Att dra igång en motor torr då pajar impellern omgående för gummit bränns upp av friktionen . Det står väl i alla manualer att man inte får starta utan riggen är i vatten.

Sätter man motorn i blöt innan start finns en chans att testa om impellern funkar. Är den trasig blir det inte värre av att vara i vatten

-87 är en gammal motor. Ju äldre motorer desto osäkrare funktion vanligen.

Att ha i lite tunn olja var ett förslag att få i något som tränger in överallt och förhoppningvis mjukar upp eventuella rostflagor. Tjockare oljor har svårare att tränga in överallt. Man kan ta lite tjockare olja också efter att den tunnare gjort verkan för att smörja upp.

Har man oändligt med tid och resurser kan man skruva ner motorn i sina beståndsdelar och inspektera och byta ut dåliga delar.

Upp till ägaren hur mycket slit och pengar han är beredd att lägga på motorn.

Har han tur är den inte skadad i motorn pga den långa vilan. Yamahas motorer brukar hålla länge och de flesta båtar är inte körda så mycket så motorerna är inte så slitna. Är den inte skadad av korrosion kan den hålla länge än.   

 

 

  

  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byta impeller tänkte jag självklart göra så snart jag vet om motorn i övrigt är något att ha.  Det funkar säkerligen ofta att bara köra vidare, men det är trist att riskera att den ger sig långt ute till havs.  Att aldrig någonsin skruva isär den delen av motorn är dessutom ett säkert sätt att få den att kexa ihop helt och hållet, jag har en gammal Evinrude 25 ute i garaget som jag just nu varken får ihop eller isär av just den anledningen.

Jag har hur som helst fått hem Yamahan (pust pust, att släpa den motorn genom snön till släpvagnen var ingen lek) och verifierat att den går runt smidigt om jag vrider på svänghjulet för hand.  Återstår att få upp den på lämplig ställning för att kunna provköra.  Jag är hoppfull, den har säkert många år kvar än.  Egentligen är det ju en endast 13 år gammal motor som bara råkar ha stått still tio år extra...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick ett tips för längesen på min fösta 20HKr att man skulle ta av alla bultar in till impellern och smörja in dom i permatex så går dom att ta av när det behövs. Och det stämde. På den motorn var det särskillt viktigt för det var järnbultar och de fastnar i aluminium. Rostfria bultar bättre.

Men när det gäller din Yamaha har du ju inte haft den från början så det går inte. Själv har jag varit slöare med senare motorer jag har.  

Så därför varför inte skaffa dig en lite nödmotor så kan du köra tills Yamahan lägger av utan att känna oro. Även om du tvivlar på impellern.

En bekant körde hem sin Bayliner med en 4Hkr ståendes på badbryggan 2 dagar när ordinarie monstermotorn (28 knopare) la av. Inte så kul, men kom hem.

En annan med en gammal opålitlig diesel hade också badbryggsmotor.

Jag har kört hem med nödmotor då vevaxeln gått av och tändningen pajat ett par gånger.

En som jobbade på en marinshop sa att de alltid hade nödmotor med.

Förutom fel på motorn klarar nödmotorn även om stora har grundstött.

Men det finns ju mobiltelefon numera också om du föredrar det.

Som skåning föredrar jag alltid att komma hem till middagen i stugan i någorlunda tid så nödmotor bäst.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så man ska strunta i att serva sin motor och förlita sig på en nödmotor, inte om utan när den ordinarie motorn går sönder..?

Visst en nödmotor är alldeles utmärkt att ha, har skaffat mig det (trollingmotor) till denna säsongen, men för det servar jag stora motorn, så jag slipper problem.

(Påminn mig, att inte köpa någon begagnad motor av dig.. Flört)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej nu missuppfattade du mig eller förklarade jag dåligt.

Jag är noga med att varje år serva motorerna med infettning och konservering och kontoll. Även ivrig som en iller att lyssna efter missljud. 

 Men det innebär inte att jag skruvar sönder motorerna sina beståndsdelar varje år.

 Jag råkade dock ut för 2 impellerfel på 5 år på första 20Hkraren. Sen höll den i 9 år innan total haveri. Inte ska man behöva byta impeller vartenda år anser jag. Det var dålig kvalite på den motorn.

Sen har jag råkat ut för att vevaxeln gått av samt att tändningsdelen lossnat och pajat samt sist en tändplatta som spruckigt. Sånt kan man knappast förutse med service då motorn startat och funkat bra i verkstaden.

Därför är det så bra med nödmotor för skulle det bli så att den ordinarie trots service pajar så man inte kan köra vidare kan man alltid tuffa hem på tomgång.

Och det betyder ju också att man kan köra to the bitter end  med huudmotorn man har. Efter vevaxelbrottet blev det skroten för den motorn.

Och nödmotorn slits ju inte heller för används förhoppnogvis sällan så det kan vara en gammal en. Min är en -80 a. Har tjänat in sig många gånger om.

 

 

    

Share this post


Link to post
Share on other sites

2otaktochel, har du bytt impeller i din 20 år gamla reservmotor ??

Den kanske funkar i tunnan utanför boden men lägger av när den måste driva en stor balja med en lagom fet skåning som har bråttom hem till ankan som redan pöser i ugnen en söndageftermiddag !

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 år gammal är reservmotorn. Brukar testa den en gång om året i sjön en stund.

Och dubbelfel är osannolikt att det ska bli samma dag? Skulle ändå båda paja samma dag så finns ju mobiltelefon som extra nödhjälp.

En ny 140 HKr kostar ca 140000kr. Genom att ha en väsentligt billigare nödmotor med sig kan man köra längre med den stora motorn och spara mycket pengar på det utan risk.

Hur gör du Jan af Lisoe?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte läst alla inlägg, men jag tycker impellern är det minsta problemet. Först skulle jag känna om motorn går runt efter att ha skruvar ut stiften och kanske tagit ner slutväxeln för att spara/kolla vattenpumpem. Sedan eller innan jag drar runt motorn skulle jag spruta in 5/56 i tändstiftshålen. Därefter tömma förgasarna, vilka sannolikt är tomma. Pumpa in frisk bensin med 1-2% oljeinblandning, köra runt motorn med startmotorn och choken på, men tändstiften av. Allt detta för att försöka få in smörjning i hela motorn. Därefter skulle jag skruva in tändstiften och se om den tänder, men inte köra motorn länge om den går då nedre växeln är avtagen och inte har någon kylning. Går den då kolla pumpen. Skruva ihop och kör motorn länge med låg belastning tills den är genomvarm.

Kändes lite omständigt så jag kanske skulle göra så här i stället. Eventuellt ta bort växelhuset. om inte se till att pumpen har vatten. Kolla att den går runt med stiften urtagna och insprutning av 5/56 innan. Färsk bensin med 1-2% olje inblandning och försöka starta motorn efter att ha kört startmotorn några varv innan stiften skruvas in.

Lycka till 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byta impeller är en självklarhet.

Jag måste erkänna att jag skrattade gått åt vissa av inläggen. NödmotorSkrattande Vi lever på 2010 nu! Då blir man medlem i SSRS och får Trossen-assistans på köpet. Sedan kan man hos dom allra flesta försäkringsbolagen välja till alternativet assistans på sin försäkring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du rätt iFörvånad

Skiter nog i att byte impeller i huvudmotorn i år. Nödmotorn däremot har aldrig fått någon ny impeller och den är rätt rejält till åren vid det här laget...

Ska väl vara en jämn stråle, även på en liten motor vid tomgång? Det är det inte på min nödmotor...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gav 1000kr för min nödmotor för 30 år sen. Och det systemet har fungerat i 30 år så systemet är testat och OK.  

33kr /per år är ett billigt pris och den duger än.

Visst kan man ha Trossen-assistans eller anlita sjöräddning.  Det fungerar med. Vad kostar Trossen -assistans?

Men lika snabbt och säkert som att häkta på nödmotorn och åka hem är det inte om dom inte råkar finnas i närskapet. 

Fiskar gärna  i  oktober och även april. Då är inte så många båtar ute och det är ofta kallt och då är det en trygghet att veta att man har nödmotor om ordinare lägger av.

Seglarna har automatisk nödmotor för vanligen både motor och segel och då har man alltid någon som reservmotor bara det blåser.

Värre om man bara har en motor och det blåser för då kan man blåsa mot grund eller åt annat oönskat håll innan man får hjälp.

Annars finns de ju de som nöjer sig med bryggsegling, Och det är någorlunda säkert om de inte krökar för mycket i kajutorna.

  

 

 

 

  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hoppas verkligen att det här var ett dåligt skämt eller ironi !! För du kan väl inte mena allvar att några ideelt arbetande människor skall åka ut t.ex i dåligt väder och riskera sina liv för att du skrattar gott åt tanken på en reservmotor.

Heder och ära åt 2taktochel och andra vettiga människor som kör med sjövärdig utrustning så att de kommer hem när huvudmotorn har pajat utan att riskera sina egna och andras liv !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maken till disskussionsvrängning har jag nog aldrig upplevt!

DU menar på fullt allvar att jag (och många med mig) som betalat flera 100 tusen för fabriksny båt & motor ska slanta upp ytterligare 10-20 tusen för en reservsnurra som ska hänga på aktern till alla tjuvars klåfingriga glädje?? DU måste skämta?

Sjövärdig utrustning! Kan det bli mera sjövärdigt och seriöst än att åka med nya grejor?? DU vet uppenbarligen inte vad SSRS Trossen innebär! Kanske värt att kolla upp det innan du kommer med massa struntprat! Det handlar inte om att strunta i att serva sin 35 år gamla Archimedes Penta och ringa SSRS när den går sönder och man inte klarar laga den samtidigt som man har en folköl i handen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egentligen inget att bråka om. Om Tompamannen använder Trossen som säkerhet och jag och många andra med mig har jollemotor som nödmotor är väl upp till var och en att bedöma vilket som passar en själv bäst.

Första Archimedesen en 4HKr utan växel brakade jag upp på land med pga att stoppknappen inte funkade. Då var den sprillans ny. Hörde en annan som också hade en ny svensk kvalitetsmotor där undre delen av riggen försvann i djupet då vederbörande drog i startsnöret.

Min archimedes 20HKr från -75 hjäpte det inte att serva vartenda år för den pajade ändå då och då. Impellrar och platsdelaljer pajade. När sen vevaxeln gick av -89 troligen pga grundstötning några veckor tidigare var det helt oförutsett eftersom den gick bra ända tills det skedde. För att ingen annan skulle frestas laga skrället och råka illa ut såg jag till att krossa viktiga delar innan den lades i sopcontainer. Propellrarna skänktes till en kompis.

Sen köpte jag en ny Johnson 20a -89. Den var det konstruktionsfel på vilket jag fick ta reda på själv. Då fick jag en -90a istället och den gick ca 13år innan den började krångla.

Varför börja den krångla? Jo troligen för att den jag fått 90 var upppackad och jag gissar dom övat sig meka på den pga ny modell och därmed inte skruvat fast tändsystemet ordentligt med låslack. Nu har jag nytt tändsystem på den och har den som reservmotor. Köpte en ny Tohatsu 25 a omkring 2006. Den krånglar inte än. Men kör gärna med Johnson ibland för behagligare ljudnivå.

Ny eller gammal motor eller eget förvållande kan göra att huvudmotorn krånglar och gör att nödmotor eller Trossen kan behövas.

 Bara att välja vad som passar en själv bäst. Ser inga motsättningar i det. Jag fortsätter med nödmotor.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske ska förtydliga att jag ser inga konstigheter med att ha en extramotor. Jag hade själv en 2-hästare på akterspegeln bredvid huvudmaskin på en styrpulpetare när jag körde mycket trollingfiske för många år sedan. Funderar på att köpa en gummibåt med snurra till dom små i familjen och då är jag inte främmande för att montera ett motorfäste så jag kan hänga den vid sidan som extramotorom nått skulle hända. Men att gå och handla en motor och lägga in i båten bara för OM något skulle hända huvudmaskinen känns lite konstigt. Speciellt som sjöassistans ingår i min båtförsäkring tills båten är 5 år gammalFlört

Men jag tycker fortfarande att impellern är det viktigaste att se över på en snurra som stått några år. Eller rättare sagt, skulle jag köpa en begagnad motor med några år på nacken så skulle jag byta växelhusolja, impeller, t-stift och i förekommande fall startsnöre och brytpinne, på en 2-t. På en 4-t tillkommer några punkter som olja, filter, bränslefilter osv. Det är skitpengar i sammanhanget om man ser till konsekvenserna som kan bli av det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som spekulant på en beg. snurra är det bra att ha med några fasta nycklar i storleken 10 - 15 mm. På plats känner man om skruvarna fastnat i oxiden=ingen affär.

Lättlossade skruvar kan vara tecken på att viss service har utförts på maskinen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta gärna med tumnycklar om det är en gammal Johnson.

Om man nu redan har en gammal motor och bultarna sitter fast som berg.

Ska man då försöka lossa dom bara för att komma åt att inspektera impellern med risk att man bryter av bultar eller ska man köra vidare tills impellern pajar? När den pajat har man ändå inget att förlora på att skruva med våld? Min johnson har överhettningsskydd så talar om när det är dags för byte.

Vad tycker ni?

Då mina impellrar i Archimedesen pajade efter bara några år gick det bra att komma in i impellerhuset pga permatex i bultarna.

Bytte en gång impeller runt -80 på en då redan gammal Evinrude 6HKr från ca 60. Den var så bra konstruerad så inga problem att skruva isär utan permatexskyddad.  

Men fick en trasig Mercury från ca -65 en gång och den vara bara rost inuti.  Bara skit!

   

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker man ska lägga ned lite energi på att få loss bultarna. Jag drog av en av bultarna på en gammal Yamaha 15 jag hade. Utan mycket rostlösare och försiktighet så hade säkert flera bultar strykit med. Men borra bort den gamla bulten och gänga upp nytt hål var inga större konstigheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy