sethakan 0 Postad 13 Februari , 2010 Jag kör oftast i 10knop ligger på västkusten och jag skall måla med Hempel Mille extra. Imorrn tänkte ja bottenmåla och funderar på om jag skall blanda i något i färgen. Man har ju hört om cayennepeppar, roundup, boracol å sånt men vad skall jag ta? Hur tänker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 14 Februari , 2010 Varför måla redan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Februari , 2010 Gör inte som mej. Tog fel, en burk Internationals fartygsfärg, fast för användning ovan vattnet. 50 Kg blåmussla på 4,5 m båt efter bara säsong, fick nästan böter för olovlig musselodling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Februari , 2010 Jag kom i samspråk med varvsägarn, som lyfte upp min båt för ett par år sen, i ämnet. Blanadade i en burk cayenpeppar i .lite färg och målade rodret och ett par fält på skrovet med blandningen. Nu var det visserligen VC17NT jag använde och det var kanske fel bas. Pepparen gjorde ingen som helst nytta i mitt fall. Har aldrig haft så mycket havstulpaner som efter den bottenmålingen tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Februari , 2010 Havstulpaner blaaa Det är blåmusslor som går att äta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo 1 Postad 14 Februari , 2010 Försök få tag på fartygsfärg. Jag målar bara vart tredje år och ligger på västkusten. Tycker att det inte finns nå´ n anledning att köpa färg som inte fungerar mot beväxning. Sen får miljönissarna säga vad dom vill.... Har aldrig haft någon beväxning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 14 Februari , 2010 Båten skall i så fort isen släpper, när nu det blir. Jag testar väl en sup roundup då, så får vi se till hösten hur det gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 15 Februari , 2010 Mille Xtra är det riktigt ordentligt med koppar i, tror det är den färgen som har högst kopparhalt i Sverige. Du klarar dig alla gånger utan att spetsa färgen, sök på forumet får du se. Däremot måste du kolla om du kan måla så här tidigt, vissa färger kräver att du sjösätter båten ganska kort efter målningen. Vet ju iofs inte när du ska sjösätta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Februari , 2010 Det vete katten. På den tiden jag var ung och vacker (nu är jag bara och) plockade vi ofta blåmusslor och kokte. Nån gång på 1980-talet låg vi på en holme nån stans vid Lysekil. Plockade blåmusslor och kokte. De smakade förfärligt illa. Sen dess har jag bara ätit blåmusslor vid nåt enstaka tillfäll - från burk. Fast blåsmusslor kan nog va lättare att få bort från skrovet. tommy Senast ändrad av toaen | 15 februari 2010 | 10:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 15 Februari , 2010 Cayennepeppar har man hört en del om. Jag kan inte för mitt liv förstå vad detta skulle göra för nytta mot havsväxter. Senast ändrad av Gaidin | 15 februari 2010 | 11:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 15 Februari , 2010 Det är ämnet Capsicin som är den aktiva substansen i cayennepeppar. Det fanns tidigare en färg som hette Ecomar 2000 som var uppbyggd på just detta ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 20 Postad 15 Februari , 2010 Ingen som provat att bland i kopparpulver i färgen?? Min båt såg ut som en odling efter en sommar. Jag var Norge igår men glömde helt bort att köpa färg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 15 Februari , 2010 Capsaicin är ett nervgift som endast påverkar däggdjur. Jag tycker det är ett av evolutionens små mästerverk. Anledningen är att pepparfrukten vill bli spridd långa sträckor och vill därför undvika att frukterna äts av däggdjur till förmån för fåglarna som sprider fröerna längre. Att Capsaicin skulle påverka musslor tror jag är rent båg. Däremot är det väldigt gott med musselsoppa kryddad med små bitar habanero men den diskussionen föreslår jag att vi tar till Matsnack i stället ;-) Om nu det marina djurlivet skulle påverkas så kanske vi skulle måla våra båtar med pepparspray i stället? =) Capsaicin är dessutom inte vattenlösligt. Edit: Läser på lite om Ecomar 2000 och det visar sig att den innehåller 0,012 vik% av capsaicin, vilket borde ge en scovillegrad på ca 1920 totalt. För att få den styrkan med cayennepeppar borde man få pensla på ren peppar =) Jag är fortfarande skeptisk. Senast ändrad av Gaidin | 15 februari 2010 | 13:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Februari , 2010 Haver ätit mycke blåmussla när vi låg på Väderöarna, även kubungar och toppsnäkor kokades och åts. En gång servrade jag Västkustgele till ett Stocholms par. Vi hade dukat upp på akterdäcket med en stor kastrull krabba och kaffekoppar med Västkustgelen som jag och min bror åt (bara för att djävlas med 08orna). Västkustgele är naturell sönderklippt blåmanet. Om du skall äta hel Blåmanet vik den och bit rätt över mitten, undvik kanterna för där sitter bränntrådar som irriterar läpparna. Även Rocka är ätbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Februari , 2010 Roundup vete katten om det fungerar på avsett sätt. Var har du båten nånstans? Hård bottenfärg med koppar är väl vad SXK kommit fram till är bäst på västkusten. Släpper inte onödigt mycket och får bra effekt av kopparn. Man måste slipa ordentligt innan ommålning. men behöver å andra sidan inte måla varje år. Själva kajkar jag mellan Östersjön och Mälaren. Verkar som växterna blir tillräckligt chockade av vattenbytet för jag får inte mycket på min båt. Jag kör med Mille Racing light, självpolerande utan koppar eller annat i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 15 Februari , 2010 Mille Xtra har en kopparhalt på 34,6% - det är mycket det. Då behöver du inte riskera konstiga utfällningar pga hemblandade färger, vilket kan vara hur farligt för miljön som helst!http://apps.kemi.se/bkmregoff/ResultatAnv.cfm?ProdTyp=12&bkmtyp2=0&bkmtyp3=0&klass=9&soktext=&datum=&endgodk=ja&biokem=0&special=&visatext=ja&visa=amnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser