Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
ovik570

Bajs på sjön

Rekommendera Poster

Nu närmar vi oss sanningen, det där har jag sett med egna ögon.  Skita i en hink och hiva överbord är väl enklare än att gå iland i regnrusket och kacka i skogen, och att behålla hinken med skit ombord tills man kommer ut till havs är det nog ingen som vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mala är kanske inte riktigt rätt ord. Skiten sugs genom en relativt trång kanal med hög hastighet upp i pumpen. Redan här mosas korvarna säkert ganska ordentligt. När man sedan trycker ner pumphantaget pressas den åter i hög fart tilsammans med numera brunt vatten genom en backventil, som brukar bestå av en smal elastisk spalt med två ventilläppar i gummi, fvb. hålltanken. Även om leverantören är trög i magen är det en välling som hamnar där. Jag testade detta på vår förförra båt som hade självfall. Bajsade, pumpade till en tom tank och tömde med båten stillaliggande. Ett brunt moln med ytterst små uppblötta pappersflagor, typ konfetti, kom ut i vattnet.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Portapotta på ett par Maxi som vi hade. Det var ju inte precis dagens höjdpunkt när den skulle tömmas men de flesta ombord kunde intyga att det såg ut som alla haft diarré. Några plumsande korvar hörde jag aldrig.

Portan hanterar ändå korven väldigt försiktigt på väg ner i hålet. Väl där ner tror jag en rullande gång ändå löser upp skiten.

Usch ja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske, men ändå.  Gammeldags cellstoff finns att beställa på apoteket, det löses upp väldigt snabbt så att man inte riskerar stopp i systemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch va fan släng lite toa papper i en hink med vatten så får ni se själva efter några timmar så har pappret löst upp sig och man kan inte längre se om det är toapapper kan lika gärna vara en servett.. Finns ju lite olika papper vissa bryts ner otroligt fort och andra tar längre tid. Men inom några timmar har dom flesta löst upp sig. Papper tillverkar vi av massa som ursprungligen kommer från träd. Hur många tömningar i snitt per båt kan d igentligen vara per sesång??? Tömmer själv kanske max 10 gånger på en sesång (då får det dessutom vara en bra) 10 gånger 5 liter är 50L.. Merparten av detta tar små organismer i havet hand om på nolltid, resten löses upp eller bryts ner lika fort..

Förr var detta aldrig något problem, Gustav Wasa och Long John Silver hade knappast någon sugtömning med reningsverk på sina båtar. Dessutom fanns inte ett enda avlopp med begreppet rening, dom flesta sket och pissa där d passa.. Inte vart d några problem på den tiden.. Varför?? Jo på den tiden hade man ingen miljöpolitik, inte heller någon forskningscentral som gör av med massor av pengar i tid och otid på meningslösa forskningar och påhitt som dom själva inte behöver bekosta.. Ska ja vara ärlig så hade ja helst sett att ja levde på den tiden och inte i nutid.

Problemet är inte båtägarna, inte heller sommarstugorna. problemet är och kommer alltid att vara industrin. Hade fritidsbåtar och enskildahushåll varit dom största problemen i världen så hade vartenda vattendrag varit förorenat vid det här laget. I Grodhavet som är ett av världens mest åtgångna hav har man i åratal dumpat avfall av mer eller mindre giftigart från alla håll o kanter. Detta i kombination med riktigt dålig cirkulation från strömar har nästan gjort detta hav till en sjö med bräkt vatten näst intill sött.. Med lite sunt förnuft går det att räkna ut att båtägarna knappast har bidragit till ett nästan dött hav. Varför ska då dessa pungslås först av alla???? Naturliga saker tar naturen hand om därtill hör bajs oavsett vilket djur som lämnar det (Människan är ett däggdjur om någon missat detta). Men giftigt avfall av alla möjliga kemikalier klarar inte naturen av att bryta ner i den takt d dumpas..

Så länge vi fortsätter att uppmuntra industrin till att göra mera plastkrafs åt oss och konsumera i den takt vi gör så kommer vi aldrig tillrätta med problemet.. Inte om vi så grävde om vartenda enskilda avlopp i hela världen och förbjöd toaletter i fritidsbåtar..

!!!MVH REXCO!!! Och ja är varken forskare eller professor men klarar mig ialla fall än så länge utan stöd från staten. Hade man för 30 år sedan vetat d man vet idag så hade ja utan tvekan utbildat mig till Miljöforskare och tjänat miljoner på er lättlurade jävlar...



Senast ändrad av Rexco | 16 februari 2010 | 20:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åja Flört kompisar (läs landkrabbor) ombord som torkar sig i röva med metervis med papper kan sluta illa.  Cellstoffet jag pratade om är dessutom billigt, inget lurendrejeri där, bara okänt för de flesta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco

Jag håller med dig i det grundläggande av det du skriver. Dock inte allt du skriver.

 

Vad för slags båt är din favortitbåt?

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kanske tog i lite i överkant som vanligt då da, men iallfall har ja tröttnat på att bli svartlistad just pga att ja har en båt som råkar ha en Porta potti.. Denna tömms vid behov, ligger ja i hamn släpar ja den till gästhamnens dass o tömmer där. Åker ja dagsturer används den inte, blir d långsemester (max en gång per år för min del) så tömms den i havet under gång. Detta verkar vara det huvudsakliga problemet för endel människor, och något som man slösar massor av skattepengar bla mina pengar på att råda bot på. Givetvis utan resultat men man försöker ju.. Borde inte rädda jobben stå i fokus nu? Alla dessa arbetslösa ungdomar som bränner bilar och knycker prylar för att sedan avlusta dagen med att kasta sten på polis och brandkår.. Nä det är inge problem utan några båtar som tömmer toan i havet d är det största problemet världen någonsin skådat... I mitt tycke d minsta problemet vi har och inte något att lägga 5öre av folkets pengar på..

Jag har sett noll och ingenting i åtgärdsprogram på akuta saker som verkligen hade gjort nytta. Hur vore det om man fick ordning på lite riktig brottslighet innan man börjar klassa varje individ som banditer genom att helt enkelt ställa krav som ingen människa har en chans att uppnå.. Om politikerna sopar rent på sin egen bakgård innan dom börjar ifrågasätta min städning så ska ja med nöje göra allt skinande blankt.. Nu bryr dom sig inte och då sopar ja skiten under mattan ja med när ingen ser.. Politikerförakt ja kalla d vad ni vill men ja har ruttnat ordentligt på o få smäll på fingrarna för varje steg man tar..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco

Du är ett utmärkt politikerämne. Ett långt svar utan att svara på frågan.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe min favorit båt är utan tvekan någon av Sjöjeeparna. Typ Targa, Segmo, Boghammar etc.. Men även Fiskestuket på tex Viknesbåtarna lockar.. Dock är dessa på tok för dyra än sålänge.. Ska man som fattig kabelreparatör och grävmaskinist ha något båtåka så får d bli amerikaniserad lågbudgetCool.. Nåja så illa är det väl inte men med dagens oroliga samhälle vågar man knappt låna upp pengar till akuta saker.. Boende och transportmedel får prioriteras, d som blir över får läggas på båt. Ska man då ha en Targa får man nog jobba dygnet runt och lite tillGuld...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terra du får göda dina kompisar med lite annat än tacosås och grillolja så ska du se att dom sparar på pappretFlört.. Mindre stress ger ro i magen och således fastare avföring. Dagens samhälle hjälper knappast till med o spara på pappret heheFlört.. Nä nu snöar det, får nog dra ett drag med skrapan på taket så man inte blir hemlös mitt upp i allt.. Du ser bara stress o jäkt, regeringen borde genast skicka hit någon hösäckande politiker för att skotta av mitt tak så ja får vila o slipper springa på taket. Ramla ner o bryta benet och bli liggande på sjukan kan ju mindre viktiga personer i samhället göra hahahahaTungan..  Själv har ja ju inte tid om ja ska spara ihop till den där Targan.. Nä nu var ja elak, nåja den kosmiska rättvisan slår nog snart till. Så ja tror ja drar av taket imornFlört..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske tur att vi inte lever på 1600-talet. I så fall hade du fått göra som jag - segla. Å andra sidan hade vi nog inte haft råd till det, utan hade variot tvungna att slita ont för att få nått att stoppa i magen.

Klabelreparatör hörs som televerket. I min branch kallas vi linjemontörer. Men så är våra kablar enkalre att knyta ihop. I regel bara fyra trådar - fast grova.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...