Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
segelskorv

Handplotter till 6m segelbåt

Rekommendera Poster

Söker en liten handburen sjökortsplotter då jag ännu saknar 12v och tycker en fast är för dyr och stöldbegärlig till min första segelbåt  köpt nu i höstas,en 6m J17.

Då ju båten bara gör en 5 knop eller så borde en handburen funka trots liten skärm och dessutom har man den på sig var man än sitter i båten. Har en gammal garmin 12xl utan sjökort och det är rätt knöligt att få in och i synnerhet ändra rutter på den om man inte har datorn med sig.

Vad har ni för erfarenheter och råd att ge?

Funderat på en liten billig Garmin etrex vista hcx eller en 76csx som dock var dyrare fast det nästan verkar vara samma apparat. Oregon ska visst ha dåliga skärmar i solljus har jag hört?

Även erfarenheter av andra modeller och märken av intresse. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Etrex Legend Hcx med Bluechart Small SD-kort sedan flera år. Seglat mest småbåtar och den har fungerat ypperligt. Den är ett av de billigaste alternativen. Lätt att förbereda med waypoints, ju fler jag fyllt den med från Skåne till Norra Bohuslän, ju snabbare har det gått att skapa bra rutter. Lagt varningar på en del jobbiga grynnor också så den piper när det närmar sig. Skärmen fungerar bra i solljus tycker jag, funktionellt är den relativt enkel att komma igång med. En plusgrej är nattläge (kanske är standard på de flesta) då jag ofta seglat höst och vinter, ibland i mörker.

När den gick sönder efter garantitidens utgång fick jag ändå en helt ny från Garmin ! Tydligen väldigt ovanligt att de rasar.  Dessutom uppdaterade dom Bluechart-kortet som satt i utan att jag ens bett om det.

Tycker den har varit ett jättebra komplement till papperskort och bärbar dator med BSB-kort. Batteritiden är också bland de bättre, ofta en till två dagar på uppladdningsbara 1,5 volts freestylestorlek, dessutom ett gäng vanliga alkaliska som reserv.

 

fair winds,

Leif, Gbg

 

oceanplurra.blogspot.com

 



Senast ändrad av leleif | 17 januari 2010 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin har flera små handburna. Hjertman har flera handburna Garmin på kampanj just nu till exempel Colorado 300 som jag tycker är bra. Är lite skeptisk till tryckkänsliga skärmar på små gps:er. Kan inte förklara riktigt varför men har lite dåliga erfarenheter och att de verkar förbruka lite mer ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Parktiskt Båtägande har ett litet test av 4 handhållna.

Bara Garmin 4 Gypsy och Geonav 3 fick godkänt även om Genav hade väldigt liten skärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Hydra och kör med en Garmin Vista. Funkar utmärkt men mycket av navigeringen och planeringen sker ändå med papperskorten.
Monocrom skärm funkar utmärkt och drar mindre batteri än en färg dito. (tror att det blivit generellt bättre men ändock).
Det viktigaste är att komma ut!!! (?)

post-18271-1394236215,8799_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör Vista HCX i vår Misil II, funkar utmärkt tillsammans med papperskort!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har goda erfarenheter från garmins bärbara, i form av 76C med bluechart. Har även en nuvi 500 som läser bluchartkorten. Även den vattentät och funkar dessutom även i bilen. För priset den nu säljs för ,1695, kanske även den kan vara en möjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med en Garmin GPSMAP 60CS med bluechart, och en RAM-hållare med sugpropp. Flyttar den enkelt mellan motorbåten, segelbåten, bilen och cyklen. Men två AA batteri klara men lätt en hel dags segling.

GPS finns nog inte längre köpte den för länge sedan från USA, på den tiden när en handburen GPS kostade 6000kr i sverige och 3000kr i USA.

mvh /jim

 

post-6583-1394236217,8114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en 76csx som var nedsatt med 560kr.

Den aningen större skärmen jämfört med Vista hcx samt att det känns bra med en MOB knapp om något händer avgjorde. Tror det är lättare lära min fru att trycka på knappar än att krångla in sig i menyer om det skulle behövas. Att den har nmea och inte bara usb kan också vara bra att den ska klara nya G2 korten.

Var ett tag lockad att vänta på Oregon 450 då den skulle ha bättre skärm i solljus. Men det verkar som den har samma förbättring som Oregon 550 (blank istället för matt) och den har fått kritik för att skillnaden var minimal. Då känns det bättre med något man vet fungerar. Har en handdator där det är lite jobbigt med solljus så jag vet ju hur det kan vara, och när jag tittade på Oregon i en friluftsbutik så var verkligen skärmen kass att se på.

Någon som vet när Garmin ska släppa Bluechart G2 kort igen då indelningen av de korten verkar bättre så det räcker att köpa ett kort för södra sverige. Och inte som nu, flera kort som man måste med vanliga Bluechart? Såg till och med att det fanns ett Bluechart G2 XL som täcker hela norden och det blir ju billigare än att köpa flera små när bara Garmin lyckas lösa problemen och få ut korten igen.

 

 



Senast ändrad av segelskorv | 31 januari 2010 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...