Westfjord26 9 Postad 29 December , 2009 Har ett par skivor teakplywood som sitter under bänkarna i sittbrunnen som har blivit nerskavda så att teakytan har försvunnit, man ser numera mahognykärnan bitvis på dessa partier, vill vara lat och även slippa böket och kostnaderna för att byta dessa, hur skall jag göra för att få dessa att se så teaklika ut som möjligt, någon form av teaklasyr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 December , 2009 Väntar med spänt intresse på trägurusarnas svar eftersom jag med har teakplywood i sittbrunnen men inte riktigt vill holka ur plånboken mer än nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 29 December , 2009 Hmmmm! Skriver inte ni att skavet är på undersidan, så vad är problemet??? sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 December , 2009 Skavet sitter synligt under bänkarna, hade det inte varit ett problem så hade väl knappast tråden skapats, varför tror du man lägger ut en fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 415 Postad 29 December , 2009 Det går nog inte att få riktigt bra med mindre än att fanéra om hela ytan, men kan du dölja med en list, betsa eller lappa i med plastiskt trä och nöjer det med den behandlingen och är lit av en konstnär kan det bli OK - dvs någon ingen annan ser än du själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 29 December , 2009 Teaklasyr har jag aldrig träffat på. Däremot finns det teakbets som man sedan kan lackera över. Tror dock inte att det blir varken snyggt eller hållbart. Alternativa förslag: 1. Spackla och måla över med lämplig (2-K?) färg. Du kan ju antingen välja något snusbrunt som matchar övrig teak, eller avvikande färg (vit??) 2. Liknade 1. men med topcoat 3. Skär till och lacka en 4mm teakply och limma dit den. Obs försegla kanterna! 4. Teakribb med nåt. Jobbigt och dyrt men snyggt. 5. Flexiteak etc. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Januari , 2010 Tack för svaren, tror dock att oavsett hur man gör för att fixa den gamla plyfan så kommer det att se fixat ut, så jag har bestämt mig för att byta ut dom helt och hållet, naturligtvis är måtten så att det inte räcker med halvskivor utan det går åt 2 hela skivor, men det får kosta en slant att få det snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 1 Januari , 2010 Du kan kanske fanera skivorna med 6mm teakplywood. Limma på dom med t.ex PL-400. Om bänkarna är längsskepps kan du få limtryck genom att sätta fururibbor mellan bänkarna, alterativt spika med plywood som mellanlägg och sedan ta bort spikarna och sedan fylla de små små hålen med epoxi. Om du får problem med kanterna kan du sätta små teaklister. Sparar kanske inte så mycket pengar men jobb. Nar man river måste man ofta ta bort mera än man först planerade. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 415 Postad 1 Januari , 2010 Tror du fattat rätt beslut. Personligen har jag två lägen, antingen tokfuskar man eller så gör man det ordentligt. Att lägga tid och pengar på en fusklösning blir man sällan nöjd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Januari , 2010 Har ju kollat lite sen jag la ut tråden och det är ganska lite pengar och väldigt lite tid jag har att vinna på en fixlösning, lägger ut en bild när jag är klar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 Januari , 2010 utan att säga bu eller bä i den här frågan, så finns det teak-färgad lackbets från herdins, en sådan burk kostar en 50-lapp. Sen så får man dra några lager lack på det. Det kan m. a. o. vara värt att testa innan man köper ny plywood för 10 gånger så mycket. Jag har använt den på furu-plywood jag säger inte att det ser ut som teak, men det blir ett snyggt resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 44 Postad 2 Januari , 2010 Hej.Du kan ju testa cuprinol ädellasyr,5656 teakBauhaus tror jag det var jag handlade på?Jag har lagt på det två år i rad nu på badbryggan o det är säkert generalfel men den håller nyansen hela sommaren.Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Januari , 2010 Då skivorna yttre teakfaner är nerslitet så ser man själva mahognykärnan på plyfan, denna är ganska röd, sen är det av någon anledning lackat utanpå detta, så för att få bets att suga måsta allting slipas bort för att inte få allt för stora nyansskillnader, cuprinolen skullenog funka bättre, men har som jag skrivit tidigare bestämt mig för att byta ut skivorna, tack för visat engagemang! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser