Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Havsbrus

Vinterförvaring av batterier

Rekommendera Poster

Hej alla glada,

Jag har köpt mig en Yamarin DC 6420 med en hel del extra elektronik som tv och annat. Båten har dubbla batterier och en omkopplare där man kan välja att köra på batteri 1, 2 eller båda.

Min fråga är:

Båten vinterförvaras utomhus under presenningar. Kan man lämna batterierna i båten eller bör man ta loss dem och förvara dem inomhus? Är rädd att jag inte kopplar ihop det rätt när det väl ska tillbaka :/

 

post-10012292-1394236127,9627_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att det är ordentligt laddade över vintern. Om de laddar ut så är det risk att de fryser sönder. Jag tog ut mina första året men nu låter jag dem sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna mår bäst av att förvaras lite kyligt, dvs i båten. Inomhus laddar de ur fortare.

Men som sagt, ladda upp dem ordentligt innan och underhållsladda ett par gånger under vintern, så har du hela och pigga batterier till våren. 

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss batteripolen så slipper du risken att det finns krypströmmar som laddar ur. Fukt kan ge kontakt i huvudbrytaren.
Annars håller jag bara med tidigare talare. Fulladdat och kvar i båten om batterierna inte är allt för gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Trevligt forum det här.

En sak som jag blev överraskad över var att det gick att köra powertrim till motorn trots att batteriväljaren stog på av (0). Är detta felkopplat eller har det med att nautilock behöver ström hela tiden? Nautilock lampan blinkar trots att strömmen är avstängd.

Jag har köpt en ctek-laddare. Det verkar vara en trevlig produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Så är det på min Yamarin 59 DC också att strömmen ligger fram till motorn så att Nautlock blinkar.

Jag har dock min båt i en kallförvaring utan ström så att underhållsladda ett par gånger under vintern funkar inte för mig. Dom stog dock ute i vintras utan att verka ha tagit skada när jag körde i somras.

Hälsningar

Boman



Senast ändrad av Boman | 16 oktober 2009 | 14:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du slippa ladda under vintern så kan en idé vara att skaffa en liten solpanel på några få watt, exempelvis nr 44006 på Kjell för 400 kr. Kan sitta konstant inkopplad under en transparent pressenning och håller batterierna fulla hela vintern. Så slipper du riskera urladdning eller att ha el påslagen när du inte är på varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har redan tagit hem batteriet... tänkte ställa det på vinden efter fått det laddat. Batteriet är ett Tudor Nautica 80 Ah och vid mätning håller det 12,6 V i rumstemperatur. Antar att det ska upp emot 12,9 V för att anses fulladdat.

Två frågor då:

1. Räcker denna spänning för att förvara batteriet på en sval vind fram till april?

2. Om inte - jag har bara en kass gammal biltemaladdare (37-709). Är det lämpligt att ladda upp batteriet med denna eller finns det risk att batteriet förstörs?

Tack/D.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt batteri ligger mellan 12.7-12,8.

Använd den laddare du har och kläm i fullt.

Mät sedan efter nån månad och komplettera vid behov.

Alltid fulladdat så håller batterierna längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Då kör jag på så får vi hoppas det håller nästa säsong också. Det är ju verkligen en hel vetenskap med batteriskötsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar alla tiders att underhållsladda med solpanelen under en ljus täckpress.

post-10000874-1394236130,6283_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina 3 tips för vinterförvaring:

*fullladdade

*stöldskyddat

*svalt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...