Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
ockelbo21

Konservera drevet 290 pp

Rekommendera Poster

Hej!

Båten ligger på land och väntar på koserveringen. Motorn är sötvattenkyld och glykolen där tar-25 grader. Har en spolmuff till drevet som jag ska köra med sötvatten, men nu undrar jag hur jag lättast får in glykolen i drevet.

Hoppas på lite tips

mvh/Sverker



Senast ändrad av ockelbo21 | 01 oktober 2009 | 11:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noter vad som saknas i Drevias råd: Glykol??  Behövs knappast då drevet blir tämligen tomt på vatten när det kommer upp på land.

Däremot tömma all drevolja, kolla färgen och kolla hur mycket metallspån det sitter på nedre oljspluggen som har en magnetisk pinne.

Jag plockar av mitt drev varje år p g a stöldrisk. Det får bo på min balkong ute under vintern. Det gör det enklare att få in glykolen i motorns sjövattensystem. (32 mm vitt elrör sätts i gummislangen som satt fast i drevet, ändan på röret i en hink med glykol, starta och vänta på att hinken blir tom.)
Med drevet av får man också bättre koll på bälgarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP 290 drevet behöver inte konservaras, däremot måste du köra in glykolblandning i sjövattendelen av kylsystemet. Det gör du enklast genom att lossa kylslangen för inkommande vatten på insidan av skölden och koppla på en slang som går till en 25 litersdunk med glykolvatten. Motorn ska alltså suga glykolblandningen från dunken. Kör upp nästan 25 liter ta tillvara glykolblandningen som spottar ut från drevet.

Klart.   Spolmuff funkar inte på 290 drev.

Sedan så kollar du naturligtvis oljan i drevet och byter vid behov. Är den oboyfärgad så är det lite större åtgärder som krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Fungerar inte spolmuff på 290 drev? Varför inte? Blir det högt eller lågt tryck eller varför?

Jag har använt spolmuff flera år, pinne i nedersta vattenintaget och muffen på dom övre. Skadas något om man gör så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar utmärkt, det vet jag av egen erfarenhet. Ännu enklare är att tejpa för kylvattenintagen på drevets sidor och ansluta en slang till avtappningshålet på undersidan. Glykolhinken bör stå högre än drevet och det är lämpligt att förfylla slagen så att man får en viss hävertverkan. Att ta bort slangen mellan drev och motor är naturligtvis också en möjlighet, men åtminstone på mitt drev är det ett hel.... både att ta bort och att sätta dit den. Onödigt jobb, tycker jag.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolmuff fungerar inte 100 säkert på drev där impellerpumpen sitter uppe på motorn. Är stor risk att impellern inte får tillräckligt med vatten, lång väg för vattnet att sugas upp. Har inte sett någon spolmuff som sluter tätt mot växelhuset, utan vattnet flödar ut mellan muff och drev. Men visst ni som får det att funka och är nöjda så är det ju bara att fortsätta.

På drev som har impellern ovanför växelhuset tex Alpha, Cobra dreven och alla u-bordare så funkar spolmuff. Kort väg för vattnet till pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack alla för alla tipps.

man behöver alltså inte köra 290 dp drevet genom glykol, men själva sjövattensdelen ska det göras . Det är första  säsongen för denna båt, insidan på skölden,vad ska jag då ta bort för att kunna koppla slangen. Har hört att man ska kunna koppla allt till sjövattenspumpen för att konservera  motorn, men hur ska man då göra då? Är det inte skadligt för impellern?

mvh/sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lossar på kylvattenslangen där den ansluter mot motorn, alltså inne i motorutrymmet. Kör med en vanlig platshink och en slang som jag förfyller med vatten för att få häverteffekt som hjälper pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här delar du på sugslangen från sugröret på insidan av skölden, se bild, som skrevs ovan kanske det är trångt i vissa motorkombinationer.

Som skarv kan en bit kopparrör med samma diameter som sugröret användas plus 2 slangklämmor och ett par meter hårdare gummislang.

Vilket fall som helst så skarva slangen som går till impellerpumpen och stoppa ner den i en dunk med glykolvatten so står på badbryggan eller på durken i sittbrunnen och låt impellerpumpen suga själv.

Vad är det för motor?

post-4082-1394236114,1793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Motorn är VP 4,3 GS sötvattenskyld. Helst skulle jag vilja slippa ta bort drevet (finns ingen stöldrisk). Måste jag ta bort drevet för att kunna göra som ditt tips Gelis. Att koppla en slang direkt till sjövattenpumpem och först köra sötvatten sen glykol kan det vara något ? eller är det för omständigt. Iså fall vet någon diametern på slang jag ska skaffa, båten är en bit bort för att kunna mäta. Tack för alla tips/förslag jag har fått. Som sagt är det första säsongen som ägare med inombordmotor. Så man är lite ny på detta område.

mvh/Sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej du behöver inte ta bort drevet. Anslutningen sitter bakom motorn mot skölden.

Om du tittar ner bakom fördelaren så bör du se slangen som kommer framifrån pumpen, slangen är ansluten på sugröret som sitter på skölden.

Jag har också en V6:a och lossar alltid där. minimalt med spill jämf om du lossar slangen direkt på pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Nej Nej!!

Tar du bort drevet så har du gummislangen från drevskölden till drevnippeln utanför drevskölden! I den passar ett vitt 32 mm palströr för elkablar! Dra åt slangkopplingen och kör ner andra ändan i en hink. Håll hinken jämhöjd med drevet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu ska jag nog grejja detta, med facit i hand verkar det jättesmidigt,  alltså först kör jag sötvatten ca. 15 min därefter glykol, innan glykolen börjar ta slut så sprutar jag in konserveringsspray i förgasaren. Sedan tappa ur oljan i motorn, byta oljefilter samt bränslefilter. Drevet behöver  alltså ingen glykol bara att man byter drevolja. Klart ?

mvh/Sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan rätt, byt oljan efter du kört med sötvatten. Sedan kör du med den nya oljan när du kör igenom glykolen. Då har alla rörliga delar fått av den nya nya oljan till vinterstilleståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Åkte till båten idag för att leta rätt på slangen tog en bild på den, den är ca:40 i diameter. Har skaffat alla slangkopplingar för att konservera den nu. Måste vara den slangen. Den satt på höger sida långt ner. jag vill bara vara säker på att jag gör rätt. Jag ska göra som du sa Gelis att jag efter kört sötvatten byta olja och alla filter och därefter köra glykolen. Tack för det tippset.

mvh/sverker

post-10012068-1394236114,6295_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara rätt, men är ju enkelt för dig att kolla. Följ slangen den bör gå till vattenpumpen som sitter framför vevaxelns remskiva. eventuellt så kan det sitta en oljekylare på vägen fram till pumpen, ser i så fall ut som en tub.

En Ev. oljekylare måste komma med i konserveringen med glykolvatten.



Senast ändrad av Gelis | 04 oktober 2009 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

kanske en dum fråga men impellern tar alltså ingen skada när jag ska konservera den (290 drev)

mvh/sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du undrar om det sitter en impeller i drevet så är svaret nej.

Impellern som sitter i vettenpumpen framför remskivan tar ingen skada av konserveringen om man inte låter den gå torr. Dvs suga ur allt vattnet i dunken. Tänk på att ha en 20-25 liters kärl både för renkörningen och glykolblandningen då pumpen öser ganska bra. För renkörningen är det ett rekomendera att ha en vattenslang så man kan fylla dunken medans motorn går, annars blir det tomt på någon halvminut

Till våren kan det kanske var ide att byta impellern om du inte vet när det gjordes sist, jag brukar byta vartannat år. Brukar även byta drivknutsbälgen på drevet i samma veva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tänkte lite på impellern om vad den satt, då vet jag att det bara är att göra som du har beskrivit. Tackar. .morgon blir det.

mvh/Sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också varianten med att sätta en slang/rör på inloppsslangen efter att drevet är bortplockat. Slangen suger glykolvatten från en hink under drevet.

Men, jag sätter ett avlopprör på avgasbälgen också så det som kommer ut ur motorn åker ner i hinken igen. En 90gr böj och en rak bit ner i hinken. Gummitätningen på 90gr böjen hakar på bälgen perfekt, så den hänger bara där utan extra fastsättning.

Allt glykolvatten som inte stannar i motorn tas om hand och återanvänds. Och motorn kan gå länge, vilket kan vara bra om man behöver byta olja t.ex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej FredrikB !

tack för tipps ang. kröken för att spara på glykolen,men denna säsong har jag för avsikt att inte montera bort drevet, ska tänka på ditt förslag till nästa upptagning.

mvh/sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Antar att man får passa lite på motortemperaturen om man gör som FredikB ovan och vill köra motorn en längre stund, det är samma vatten som cirkulerar runt och således inte lika bra kylning som då motorn är sjövattenansluten via drevet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart, men det tar en bra stund innan det blir så varmt.
Förra hösten körde jag 20 min på tomgång utan att jag ens kom upp i 50 grader på mätaren (AD41).



Senast ändrad av FredrikB | 06 oktober 2009 | 16:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du inget sjövatten filter ? isåfall kan du ta av locket och sätta en kork i hålet för anslutningen till drevet och sedan hälla vatten/glykol i filtret när motorn är igång så sugs det upp av motorn.

 

Hälsningar

Raimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Var ute idag och konserverade motorn efter alla era goda tips. Det flöt på väldigt bra, först  körde jag sötvatten ordentligt ca 15 min. ,sjövattenpumpen sög väldigt mycket så jag var tvungen att ha 2 st. vattenslangar direkt i vattendunken som fyllde på vatten kontinuerligt med vatten. Därefter bytte jag olja, bensinfilter samt oljefilter. Sen fyllde jag på med glykol 50/50 i samma vattendunk som först,  och körde igenom sjövattenpumpen tills det kom ut där bak och lite till ca:18-20 liter. Hade inte möjlighet till att ha i någon koserveringsspray att ha i förgasaren men man kanske kan ha det i efterhand för att göra det fullkomligt bra.  Hoppas jag har gjort rätt och att hon kan gå i vinteride nu.

mvh/Sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt rätt!
Luftfilter kan du byta i vår. (Bränslefilter kan man också byta på våren, men det har du redan gjort.)

Jag skulle nog också ta ur impellern och förvara den svalt i en plastpåse nånstans. Då slipper den sitta i spänn och bli hård i gummit. Vik och böj och titta noga på alla bladen, minsta spricka och jag skulle köpa en ny i vår.

Har du vatten på fler ställen i båten typ kran vid diskbänk?

Jag har kranar med både sjövatten och färskvattensystem med varmvattenberedare. Inför vintern kopplar jag på en luftkompressor med SVAGT tryck (max 1 kg) vid färskvattentanken innan färskvattenpumpen. Den får stå en stund och blåsa ur allt vatten, en kran i taget. Alla kranar öppna under vintern.



Senast ändrad av Anders_St | 07 oktober 2009 | 21:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles bra, fast lite spännande att flytta 3500 kg båt från vagn till bockar med domkrafter, van vid att flytta t uppläggning hängande i mobilkran och sedan lyfta på. Var runt och kikade på vagnen och måttade idag. Behöver lyfta 20-25 cm för rätt höjd till min akterbock vilket borde gå bra. Vi tar det bara lugnt.

Har jag sagt att jag gillar stämningen i den här båtklubben!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...