Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

ockelbo21

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ockelbo21

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Anders! Jag har inget annat vatten i båten, impellern byter jag till våren. Tack alla för all hjälp med min konservering. hälsningar Sverker
  2. Hej! Var ute idag och konserverade motorn efter alla era goda tips. Det flöt på väldigt bra, först körde jag sötvatten ordentligt ca 15 min. ,sjövattenpumpen sög väldigt mycket så jag var tvungen att ha 2 st. vattenslangar direkt i vattendunken som fyllde på vatten kontinuerligt med vatten. Därefter bytte jag olja, bensinfilter samt oljefilter. Sen fyllde jag på med glykol 50/50 i samma vattendunk som först, och körde igenom sjövattenpumpen tills det kom ut där bak och lite till ca:18-20 liter. Hade inte möjlighet till att ha i någon koserveringsspray att ha i förgasaren men man kanske kan ha det i efterhand för att göra det fullkomligt bra. Hoppas jag har gjort rätt och att hon kan gå i vinteride nu. mvh/Sverker
  3. Hej FredrikB ! tack för tipps ang. kröken för att spara på glykolen,men denna säsong har jag för avsikt att inte montera bort drevet, ska tänka på ditt förslag till nästa upptagning. mvh/sverker
  4. Hej! Jag tänkte lite på impellern om vad den satt, då vet jag att det bara är att göra som du har beskrivit. Tackar. .morgon blir det. mvh/Sverker
  5. Hej! kanske en dum fråga men impellern tar alltså ingen skada när jag ska konservera den (290 drev) mvh/sverker
  6. Perfekt ska kolla nu på Onsdag. mvh/sverker
  7. Hej igen! Åkte till båten idag för att leta rätt på slangen tog en bild på den, den är ca:40 i diameter. Har skaffat alla slangkopplingar för att konservera den nu. Måste vara den slangen. Den satt på höger sida långt ner. jag vill bara vara säker på att jag gör rätt. Jag ska göra som du sa Gelis att jag efter kört sötvatten byta olja och alla filter och därefter köra glykolen. Tack för det tippset. mvh/sverker
  8. Hej! Nu ska jag nog grejja detta, med facit i hand verkar det jättesmidigt, alltså först kör jag sötvatten ca. 15 min därefter glykol, innan glykolen börjar ta slut så sprutar jag in konserveringsspray i förgasaren. Sedan tappa ur oljan i motorn, byta oljefilter samt bränslefilter. Drevet behöver alltså ingen glykol bara att man byter drevolja. Klart ? mvh/Sverker
  9. Hej! Motorn är VP 4,3 GS sötvattenskyld. Helst skulle jag vilja slippa ta bort drevet (finns ingen stöldrisk). Måste jag ta bort drevet för att kunna göra som ditt tips Gelis. Att koppla en slang direkt till sjövattenpumpem och först köra sötvatten sen glykol kan det vara något ? eller är det för omständigt. Iså fall vet någon diametern på slang jag ska skaffa, båten är en bit bort för att kunna mäta. Tack för alla tips/förslag jag har fått. Som sagt är det första säsongen som ägare med inombordmotor. Så man är lite ny på detta område. mvh/Sverker
  10. Hej och tack alla för alla tipps. man behöver alltså inte köra 290 dp drevet genom glykol, men själva sjövattensdelen ska det göras . Det är första säsongen för denna båt, insidan på skölden,vad ska jag då ta bort för att kunna koppla slangen. Har hört att man ska kunna koppla allt till sjövattenspumpen för att konservera motorn, men hur ska man då göra då? Är det inte skadligt för impellern? mvh/sverker
  11. Hej! Båten ligger på land och väntar på koserveringen. Motorn är sötvattenkyld och glykolen där tar-25 grader. Har en spolmuff till drevet som jag ska köra med sötvatten, men nu undrar jag hur jag lättast får in glykolen i drevet. Hoppas på lite tips mvh/Sverker Senast ändrad av ockelbo21 | 01 oktober 2009 | 11:56
  12. Hej! Tavk förv tippset ang. boken den ska jag införskaffa mvh/Sverker
  13. ockelbo21

    290 drev

    Hej! Pga stöldrisken tänkte jag ta bort mitt drev penta 290 inför vintern, så jag undrar hur jag ska göra. Hoppas på lite tips. mvh Sverker
×
×
  • Skapa nytt...