Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Stan

0,2 Promille

Rekommendera Poster

Ja du crabfish...250 resor per år och i genomsnitt 7 personer ombord så blir det två tjugor per person och resa. Men det skriver ju inte din källa AB för då är det ju inget sprängstoff i nyheten...

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det än är .. är det helt tokigt.

Frun o jag kör ut en kväll .... ankrar upp och plocker fram mat och vin. Härligt .. Ja, livet är fullständigt underbart. Vi har nu intagit vår föda och tre glas vin .... då ankarlarmet går.

Det kan ju vara falsklarm vilket är mest sannolikt men vi tillåts ju inte utföra några betydande funktioner ombord. Bara att larma sjöräddningen ... eller får vi ens det? Sitter vi nu i en förarlös  och kanske drivande båt utan hjälp att få? 

Naturligtvis kan jag både manövera båten, kontrollera ankaret och evt ringa sjöräddningen efter tre glas vin (ca 0,5) ... men det får jag inte utan att riskera både körkort, fängelse och böter .. 

Vi får nog nyktra till ... tills vi når 0,2 innan vi vidtar åtgärd. Som tur är finns det inga promilleregler för att hantera en alkomätare cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag iofs att du får ankra om eftersom det är en nödsituation. De fall som varit uppe i rätten gäller bl a en man som kände sig tvungen att flytta båten flera sjömil pga blåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, hur menar du nu? Förstor att du försöker vara lite ironisk, men jag förstår inte tankegången och vad den har med artikeln att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha följt denna promilledebatt på detta forum så känner jag att jag vill framföra min åsikt i frågan om alkohol och båtliv.

Köper inte argument som att ankalinor m.m går av och man måste ingipa onykter, tänk om handbromsen släpper på din bil när du dricker bärs på gräsmattan hemma i huset.

Alkohol och båtkörning hör inte ihop och känner man att man vill ta några bärs så får man vänta med båtkörning tills alkoholen gått ur kroppen precis som när man ska bilen någonstans.

Jag är inte nykerist på något sätt men alkohol är en stor bidragande orsak till att olyckor händer både på land och vatten och därför anser jag att en promillegräns är possitivt.yes

Det ligger på personens ansvar framföra fordon nyktert och säkert i trafik.

Om om och men vore kanske så eventuellt hade det vart fred på jorden med wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enkelt så det är nog därför du inte fattade.

Om man trotts satsning inte får fast några brottslingar så blir statistiken inte så kul.

Men med den satsning man gjort på sjön att få tag på de som tagit ett par öl så blir statistiken betydligt bättre.

Det är väll bra eller?

 

Hade man infört 0,2 lagen för cyklister hade kanske polisen även fått upp ögonen för alla jävla cyklister som slarvar med ljuse på cykeln. Dessutom att många tror att de är odödliga på cykeln och kan köra helt utanför trafikreglerna

Även 0,2 lagen för fotgängare med tillhörande krav om reflexer i mörkret så hade vi bilister haft lite större chans att se dem när de springer ut på övergångställen i sitt utövande av RÄTTIGHETEN att få korsa gator där det finns övergångsställen oavsett om de riskerar att bli överkörda då de inte syns i mörkret.

Tänk vad bra statistiken kunde blivit med allt detta. Strunta i droghandeln, i de som rånar värdetransporter och kriminella gängens uppgörelser. Ger betydligt fler pinnar att jaga svenssons.

Nej nu blev det nog för komplext för vissa här.

Ha en trevlig fredag och glöm inte att gå till systembolaget före de stänger, ps tag med motboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra mycket bättre än att klubba igenom en lag, för att sen inte göra något för att den efterlevs.... Åtminstone i de kretsar jag rör mig i på sjön, har alkoholintaget vid färd minskat ganska mycket, TROTS att jag seglar på Vänern där Polis och KBV är lika sällsynta som torsk. Det enda negativa är väl att det blivit trängre i naturhamnarna även nattetid cool

Tycker du har en jvlgt nedlåtande attityd till de som inte tycker som du. Argumentera och lobba gärna vidare, det behövs inte bara i detta ämne, men jag skulle tro att det vore bra mycket mer givande om du gjorde det med en lite annan inställning än att alla som tycker lagen är bra/ok/mindre usel är mindre vetande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej så farligt var det inte. Kanske några sådana här hade behövts wink men tyckte det var lite väl enkelt att förstå att jag inte var elak.

Även jag tycker det är bra att man följer våra lagar och inte kör båt efter ett par öl eller glas vin. Vi har en lag och då ska alla följa den även om jag tycker den är fullkomligt onödig.

 

Skulle gärna se samma engagemang fårn KBV och polis för att ta tag i brottslighet i form av stölder i våra hamnar. Skulle inte behövas ett medborgargarde i from av nattvak i egen hamn om man verkligen gjorde något åt dessa svin som inte kan skilja på ditt och mitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att någon har hittat min gamla 0,2 promille tråd, det måste ha varit den första som skrevs i detta ämne. Som jag kommer ihåg det så började det med att Aftonbladet i ett antal artiklar ondgjorde sig över att det fanns så kallade stekare som efter allt för många helrör champange körde pappas båt i full fart mitt i natten hem från Sandhamn och liknande ställen. Innan nån visste ordet av så hade vi en lag som gjorde 50 000 normala båt semestefirare till lagbrytare åtminstone nån gång då och då under sommaren, utan att ens hälften av oss hade fattat varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till gammal tråd är att admin har förbjudit mig att starta nya.

Därför återanvänder jag gamla.

Tänk vad bra med återvinning, tänk på miljöncool

 

Dessutom lite läsvärt för nytillkomna som vill förkovra sig i lagen mot ett ickeproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Tänk Om Handbromsen Släpper! Hua!

Man kan nog lugnt konstatera att sannolikheten för handbromssläppning för bilen på garageuppfarten är närmare noll promille (kanske ca 0,2) jämfört med risken att ankaret ska börja dragga vid vindkantring. Hur många bilar börjar rulla sidledes?

Blanda för jägarn inte ihop bil och båt. Två skilda världar, och aldrig mötas de två, utom möjligen på bilfärjor, eller vid torrsättning/sjösättning.

 

Än en gång...argument där bil är inblandade är helt enkelt inte relevanta!

 

post-22515-1394237291,9108_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och om du läst artikeln, och inte bara rubriken och sedan tittat på den färgglada bilden hade du, liksom jag, sett vad man i statistiken gjort med trafikbrott och liknande. Typ 0,2-lagen. Och då kanske du insett varför jag gjorde mitt inlägg. Men det är inte säkert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åjo ibland är de riktigt lika varandra

Fundering, blinkar man vid vänstersväng då också?

Gäller lagen om halvljus på dagen eller är det bara regler om lanternor som gäller?

Måste man ha säkerhetsbälten?

Självklart gäller lagen om årlig kontrollbesiktning även obligatorisk trafikförsäkring.

0,2 är lugnt för den gäller oavsett om man är på land eller på sjön.

Men hur gör man med lagen om vinterdäck, lurigt?

Tänk vad enkelt det har blivit.\devil\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/devil_smile.gif\ title=\devil\ width=\18\ />

 

Ni som saknar internet så var det en bil som kunde köra på vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbjuden att starta trådar? Censurerad alltså...och det köper du?

Haha vilken kappvändare du är som bara viker ner dig.

Om det nu är sant vill säga, vilket jag inte riktigt tror.

 

Huruvida polisens statistik förbättras av att jaga båtfolk som tagit sig ett järn kan vi ju diskutera.

Mängdbrott ska dock prioriteras men där får väl Crabban snart till det att tjuvar av kvinnlig fägring diskrimineras. Eller? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta mail fick jag från Siteadmin

Hej,

Starta inte nya trådar varje gång du har något nytt i ämnet 0.2 lagen. Fyll på någon av de som redan finns i stället.

Lite kan man bjuda på och då det finns rätt gott om trådar om 0,2 lagen kan jag återanvända någon av dessa.

Än så länge inte förbjuden att skriva om 0,2 lagen. Skulle det ske så lovar jag att väsnas.

Tror du på att mailet är sant eller tror du jag ljuger?

 

Då diskuterar vi statistik som jag hävdar förbättras 

Antagande, att polisen griper 100 brottslingar tidigare per 1 miljon innevånare så blir det 100 ppm gripanden.

Om polisen sedan griper 10 extra från blåskontroller på sjön så blir det 110 gripanden och då 110 ppm.

Enkelt, eller vill du vi ska vrida statistiken så går det säkert att ordna. 

 

Ett ännu bättre sätt att förbättra statistiken är att t.ex. börja jaga cyklister utan ljuse. Finns rätt så många och troligen några av dem som kommer skadas allvarligt då bilister missar dem i mörkret.

Men om man vill komma åt de riktiga brottslingarna så kan man ju undra över varför lägga så mycket energi på att jag svenssons som tagit ett par öl och sedan kör båt när det är nästan hopplöst att finna ett samband för att det skulle vara ett problem.

Men är säkert lätt att förstå, att gripa svenssons i sin lilla fritidsbåt är betydligt harmfullare än att kliva in i ett HA näste med vapnen dragna. Dessutom ännusvårare att finna något kriminellt där. De brukar vanligvis bara jobba med helt hederliga saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish....amen då är jag med på banan. Läste ditt inlägg som uttryckligen förbjuden av admin vilket hade varit en synnerligen märklig inskränkning. Men nu är jag med och åtgärden kan man väl ha viss förståelse för. smiley

 

Nolltolerans mot brott är bara av godo vilket statistik (vinklad eller ej-diskussionen får vi lämna därhän) tydligt visar. Att prioritera mängdbrott innebär ju heller inte att övrig brottslighett skall nedprioriteras.

Om du åker fast för fortkörning tror du då att en bankrånare går fri?

 

När det gäller SAS-piloten är nog tingsrätten mer eller mindre tvingad att följa lagen när dom dömer eller hade du tänkt dig något annat 2012?

Dom kan inte inte döma på någon dom inte vet och deras bedömning är att piloten inte påbörjat. Vad sedan hovrätten kan tänkas komma fram till är en annan sak.

Och vafan har SAS med saken att göra? SAS har i alla tider haft ett långt bättre rykte än många andra flygbolag. BA har haft mycket större problem med alkade piloter men det är väl bara en förflugen kommentar från dig...som vanligt.

 

Nej nu ska jag gå ner och konservera båten. Och ta en Jäger.... smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Bäste Stan

 

Har Du problem med Ramlösa, så väj Loka istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längtar efter nästa sommar så man får åka ut med båten och dricka lite öl. Finns dom som påstår att det kan var kul att dricka utan båt, men jag törs inte chansa.

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Ramlösa och Loka är ren s**t. S******s (censurerar mig själv så det inte blir otillåten märkesreklam) tonic water är det enda som duger att blanda ginen med is + (lite citron/lime ingår självklart).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med till 100%, men tycker båtföraren ser för ung ut för att dricka G&T. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sjuårig pojke kan inte vara befälhavare - hovrätten river upp friande dom för sjöfylleri

 

Eftersom det inte finns någon åldersgräns för när ett barn får köra en fritidsbåt friade tingsrätten den 28-årige mannen ombord från åtalet för sjöfylleri. Hovrätten anser dock att det är orimligt att en sjuårig pojke skulle kunna vara befälhavare och ändrar nu tingsrättens dom.

 

När kustbevakningen stoppade en motorbåt i Furusundsleden i Stockholms skärgård hittade de båtens ägare, en 28-årig man från Stockholm, på förarplatsen med en sjuårig pojke i sitt knä. Mannen var alkoholpåverkad och åtalades för sjöfylleri.

Norrtälje tingsrätt konstaterade dock att ingen hade sett den tilltalade föra båten genom att hålla i ratten. Domstolen konstaterade också att det inte finns någon undre åldersgräns för när ett barn får framföra en båt av det aktuella slaget och att pojken var van att föra båten. Trots att ett vittne hade hört 28-åringen säga till pojken när han denne skulle svänga så frikände tingsrätten mannen.

Svea hovrätt slår nu fast att det måste anses ha varait mannen som hade ett ansvar som befälhavare. Enligt hovrätten kan inte ett sjuårigt barn - oavsett hur van denne är att styra en båt - svara för de uppgifter som åligger en befälhavare. Dessutom, konstaterar hovrätten, har mannen i viss mån instruerat pojken om hur han ska göra.

Hovrätten river därför upp tingsrättens dom och dömer den tilltalade för sjöfylleri till 80 dagsböter om totalt 24 000 kronor.

 

http://www.dagensjuridik.se/2013/02/sjuarig-pojke-som-styrt-bat-inte-befalhavare-%C2%96

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidrigt av pappan att försöka utnyttja sin son för att kunna klara sig undan straff. Det ger ju knappast sonen rätt signaler om hur man bör förhålla sig till att ta ansvar.

 

Många barn är ju faktiskt befälhavare när de ex lånar föräldrarnas jolle med aktersnurra. Jag antar att det ändå är föräldrarna som är ansvariga om det skulle inträffa en olycka, låt oss säga att barnet kör på och skadar en badande?

 

Vad händer om pappan sitter där i godan ro på bryggan med ett par bärs innanför västen? Blir han åtalad för sjöfylleri?

 

Det borde han ju bli? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bedrövlig och sanslöst oansvarigt beteende...

Om föräldern inte är i båten räknas barnet som befälhavare så då hade han nog klarat sig rent lagligt sett. Sen är det ju beteendeet i sig en annan fråga.

Oavsett om man är förälder eller bara en båtägare som lånar ut sin båt har man dock ett redaransvar. Enligt lag är man direkt ansvarig för skador som besättning och båt kan orsaka både på egen båt, andra fartyg och människor.

 

Mvh

/froze

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappast man kan vara befälhavare på distans, inte ens som förälder.

Men om... så är det ju en bra lösning att man fyllekör i grupp och en av förarna - som är nykter -  är utsedd till befälhavare för alla båtar i gruppen. enlightened

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju därför jag tar upp frågan. Men barn är ju inte straffmyndiga, och kan alltså inte ställas till svars. Det lilla jag kan om juridik säger mig dock att det alltid måste kunna utkrävas ansvar av någon, vilket i mitt hypotetiska scenario ändå måste vara föräldrarna?

 

För att krångla till det ytterligare, låt oss säga att mamman till den lille jollekörande odågan (?) sitter bredvid sin ölstinne make där på bryggan....men hon är nykter? Och hävdar att HON är den som borde utkrävas redaransvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...