Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Sueco

Vad har härnt med alla gamla formar?

Rekommendera Poster

Hej

Sitter och tittar på långkölade båtar och inser att många är dyra men även gamla. Tanken slog mig varför byggs det inga nya skrov av gamla båtar, av typen GDS? Köp färdigt skrov och gör resten själv, det finns gott om beganat för att komma relativt billigt undan.

Visst det blir inte billigt men en båt byggd med dagens plast/epoxi måste ju har stora fördelar jämfört med dom av gammal plast, hållfasthet, böldpest etc?

Men nu till den egentliga frågan, vart har alla gamla formar tagit vägen tex allegro, laurin, vega, tur80, storfidra mao dom rekommenderade för långsegling? Dom måste ju finnas någonstans.....!

mvh

El Sueco

Dessa är lokaliserade:
Tur 80/84 finns på Orust
Storfidra försvann till Holland
Västbris (Amigo 23/27) till Tyskland
Solvigg 26, motorseglaren, finns på Ljusterö



Senast ändrad av Sueco | 07 september 2009 | 21:52



Senast ändrad av Sueco | 09 september 2009 | 02:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storfidrans form lär ha sålts till Holland. (!?)

 

Sen fanns det en nybyggd storfidra i Treleborg i mitten på 1990-talet.

 

Jag ringde på den och blev hänvisad till en mycket förvirrad man. Ett par år senar träffade jag Elisabet Solaas, Tjöme, Norge. Hon hade köpt en havsfidra i Trleborg obesett. När hon kom ner och skulle segla hem den och fick se båten var det, enligt henne, en katastrof. Där stod hon med all sin utrustning, som hon haft med sig på tåget.

 

Hon blev erbjuden att köpa en nästan nybyggd Storfidra, vilket hon gjorde. Vid hallands Väderö tappade hon rodret. Säljaren kom efter några dar upp med ett nytt roder.

 

Var formen till storfidran finns vet jag inte. Skåne? Danmark?

 

post-945-1394236085,3679_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som gammal båtbyggare kan jag säga at en hel del formar har blivit båtar, altså fyndiga människor som tydligen har mycket tid övers har skalat av ställningar mm på gjut formerna och slipat och målat upp dom, otroligt rejäla båtar! Men otroligt tunga...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen, så får man väl inte göra. Förstår inte att marknaden inte är större för halvfabrikat, vet iofs att det går att få en Hurley gjord i england.

 

edit: stav o syftningsfel



Senast ändrad av Sueco | 02 september 2009 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa båtar som fortfarande går att köpa som halvfabrikat, men då man idag kan köpa en begagnad båt billigt och bygga om den (som t ex Balladkopian gör, se hans tråd) har marknaden för självbyggen nästan dött helt. Men ibland kan man köpa gamla formar på t ex Blocket och BåtNet, de brukar dyka upp för en billig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 & 27 nybyggs i en något modifierad(?) form i Tyskland under namnet Västbris 23 & 27, tillsammans med Västbris 20. Originalformarna för A23 o A27 såldes tydligen dit. Den sistnämnda 20-modellen är möjligen en äkta Västbris (l.ö.a. stämmer iaf), fast i bilderna i sajten har båten en typisk Vindöbåts träöverbyggnad plus massor av andra trädetaljer.

(Klicka: kleine feine.../ bootsbau/ ...)
http://www.bootswerft-funger.de/

Ungefärliga priset då? Tja...sprillans ny och segelklar i basmodell:
(klicka: technische daten/ PDF för resp båts detaljutrustning, pris mm.)

Västbris 20 45400 eur inkl tysk moms = ca 461.000:-
          23 51200 eur                    = ca 520.000:-
          27 71300 eur                    = ca 724.000:-

Bra båtar onekligen, men är de sååå förbaskat bra? Borde väl iofs göra gott för andrahandspriserna...Skrattande

Amigo23-ägaren:
Thomas

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 september 2009 | 15:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur länge håller en form? Trodde de var utskrotade för länge sedan......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staalis:

Båtformens hållbarhet beror nog mycket på hur formen använts och förvarats, där normal båtproduktion med tillräcklig mängd släppmedel och aktsamhet etc, antagligen inte sliter så mycket.
Om formen därefter dumpas utomhus så får väl tidens tand däremot en rejälare möjlighet att gnaga fritt.

Gjutformen är antagligen ofta från början en avgjutning av en s.k. plugg, dvs en befintlig båt eller modell som formmakaren velat mångfaldiga.
Man kan nog också ana att originalformen (alltså gjutresultatet efter pluggen), särskilt efter alla ev uppspacklingar av oönskade deformiteter hos originalet (pluggen), får en något brokig fysisk konsistens.

Tänker mig att den ursprungligen kan bestå av mer eller mindre bra armerad plast, med eventuellt olika stora inslag av efterkorrigeringar i oarmerat finspackel etc.

Utan att någonsin ha sysslat med dessa saker gissar jag ändå att även gjutformar ersätts efterhand, i enlighet med vad produktionen visar sig kräva. Den båtproducent som oväntat får en enorm försäljningsframgång är nog mer benägen att relativt tidigt satsa på en (flera) extra hållbara gjutformar.

Så, att helt allmänt säga hur hållbara gjutformar är, går nog egentligen inte alls!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formar tillverkas ofta av gelcoat, polyester och glasfiber, så räknar man livslängden vid bra förvaring och ingen misshandel vid förvaring/användning kan den säkert hålla praktiskt taget hur länge som helst - se bara på hur gamla glasfiberbåtar det finns som fortfarande är rätt så friska åtminstone när det gäller glasfiberlaminatet och gelcoaten.

Under användning får dock formarna småskador här och där, någon gång kanske det fuskas med släppmedel och gjutningen bränner fast, någon kanske tappar något tungt på formen eller rent av råkar välta formen på något (been there, done that - det låter mycket när sexmeters skrovformar välter ifall ni inte redan visste det Oskyldig). Förr eller senare kommer man till den punkt där det inte längre är försvarbart att fortsätta lappa och laga på en gammal form istället för att tillverka en ny, och då passar man ju gärna på att uppdatera formen också för att få bättre kvalité på grejerna, få bort efenskaper som skapat problem i tillverkningen, eller kanske bara för att få ett modernare utseende.

En gammal form som får stå utomhus några år lär kräva en del arbete innan den är användbar, ordentlig polering av gelcoaten är väl det minsta man får räkna med. Det enklaste sättet att skydda formen är att gjuta upp en produkt i den, och sedan helt enkelt låta den sitta kvar när formen ställs undan. Men det kostar uppenbarligen pengar som få vill spendera om det är en form som inte är planerat att användas fler gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe  tur 80  och tur 84 formarna  står utanför  det varvet där jag hyr en plats  och renoverar min båt. däcks  formen ligger på så dom är ju lite skyddade men   men.  dom byggdes  tydligen här på orust på den plast min möre 30 står nu.

 

sen ges det bort CB  formar  typ 33fot  80tal slutat 70tals  formar som ligger ivägen här på ön  tror det var vindön.   det är en hyffsat bra båt med lite storlek.. dom hade jag varit intresserad om jag hade haft en tomtRynkar

 

så dom stackars  formarna ligger o skräpar länge  tills  dom tillslut ligger ivägen och sågas upp,    på NAJAD sågas  dom upp i molykyler

 

så om man är intresserad  av gamla bra 70-80tals formar  så får man nog börja ta hand om dom innan dom skrotas  för att dom ej används längre.

Jag har en ide att göra  en pool av dom.    gräva ner  ett ihopsatt  tur84 form ej däck då  och fylla med vatten .

 

eller renoverar men 70-80tals  båtarna tyvärr är det ganska mkt jobb och slit.  skulle tro att det är hugget som stucket med att gjuta  en nytt skrov.    och kostnadsässigt ungefär likadant. beror lita på hur billigt man får objeket ifs.

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet hur de tillverkas så jag blev förvånad över att det skulle finnas användbara formar kvar. Det måste ju vara mellan 30-40 år sedan de senast användes och det är ju inga små saker så att någon skulle vilja ha dem liggande inne trodde jag inte. Och en båt som legat 30-40 år utan skötsel är ju ingen vacker syn heller.

Tittade lite på Albin Vegans siffror och skulle det bara varit en form så skulle den varit tvungen att lämna från sig ett skrov var 30 timme året runt i de 12 år de byggdes så det är ju klart att det fanns ett antal formar för varje modell. Så det är kanske inte omöjligt att hitta någon i en gammal lada......



Senast ändrad av staalis | 03 september 2009 | 07:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga det här! Låt oss göra en lista på de olika formarnas öde och lokalisering.

Ska hålla ögonen öppna häromkring.

Mvh

Nostalgikern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fast  vegan och tur 80  är ju inte så jätte  snygga kanske. och kraven på båtar har nog ökat lite med dom 30åren.   men jag tycker det är synd att tex cb 33 formarna skulle sågas upp. det är en ganska fin båt med hyffsad plats m.m. en båt som blir värd lite pengar oxå färdig byggd.

 

kanske är kunskapen om att plasta  båtar lite si sådär.   och man vågar inte.  och nuförtiden är det väldigt dyrt med tillbehör och plast m.m    det är nog svårt att komma under 350-500,000kr  på en 28-31fotare skulle ja tro.

 

jag gav 100.000kr för mitt objekt.  då behöll jag skrovet laminatet och köl samt rigg. även relingslist.  allt annat är bytt  och ändrat eller förstärkt m.m   bygg kostnad ca 200.000kr hittills. och den börjar bli färdig.  men eftersom den skall långseglas med så blir bygg kostnaderna troligen ytterligare 50-75.000kr till . tanken har varit att långsegla från början så därav överdriven förstärkning och komfort.

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygga o snygga, nu ska vi inte var sådan  Flört

Om man gör plastandet själv utan att räkna med arbetstimmar(då går det ju inte) borde man ju ändå kunna hålla sig inom rimliga gränser. Sedan får man damsuga internet på allt man behöver, nytt till kritiska delar och begagnat till resten. Min plan sträcker sig 10 år framåt så tid har jag gott om men pengar är alltid värre.

 

Än så länge vet vi nu att:

Tur 80/84 finns på Orust
Storfidra försvann till Holland
Västbris (Amigo 23/27) till Tyskland

 

 



Senast ändrad av Sueco | 03 september 2009 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterat 1'a inlägget med känd data.

Fasen, jag skulle frågot om ritningar när man ändå höll på. Även om inte formar finns kvar kanske man kunde få tag på ritningarna och börja där. Tänk att få bygga en laurinare med moderna material, det vore en rolig resa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av L32-formarna fanns i Borås (tror jag det var) i slutet av 1990-talet. Man fick den om man tog bort den, då den stod i vägen. Dessvärre var jag en aning för sen. Den hade städats bort av kommunen när jag till slut fick tag på annonsören.

 

När jag köpte min L32;a 2001 fanns det med ritningar mm. Det fanns så mycket spantruta så att jag började bygga en modell - som aldrig blev mer än påbörjad. Jag skänkte ritningarna till Laurinkostersälskapet som skannade in dom och la in dom på sin hemsida. Dessvärre har sälskapet gjort om sin hemsida, men inte lagt in så mycket på den ännu och inte heller länkat till den gamla. http://www.laurinkoster.just.nu/

 

En annan intresant L32;länk är http://www.l32.jbrems.dk

 

tommy

 

också tokig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, synd att man är så sen i sitt intresse men jag ska forska vidare  :)

Tack för infon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allegroformarna finns på gotland, och tillverkas vad jag vet fortfarande(utom 27-an som brann upp). OE 32 och Amigo 40 formarna finns (sist jag hörde) på Höno röd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ofta får man formar om man transporterar bort dom.  men intresset verkar inte vara så högt och många fina formar  förstörs. vet inte hur det går för cb formarna men dom går väl oxå i graven snart. man skulle köpt massa mark nånstans och tagit hand om formarna.  fast båt flottan blir väl mättad  då båtar håller länge länge.  kanske har dom gjort sitt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ om man verkligen vill ha ett (eller snarare ett antal) nytillverkade exemplar av en gammal båt som det inte finns några formar till är ju att ta en gammal båt och tillverka nya formar på den. Nackdelen är att det är mycket jobb och kommer kosta betydligt mer än att använda en befintlig form, fördelen är att man får möjlighet att modifiera formen så att båten ser ut som man själv vill när man är klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Valleviken på Gotland finns (i alla fall 2006) ett gäng formar, vad jag kan minnas var det OverSeas 35, några långkölade (Allegrosar eller Vagabönder) något långsmalt (S-30?) och en del mer.
Varvet heter (hette?): Frisk & Ljung AB Valleviken, 624 58 Lärbro och i alla fall 2006 kunde de åta sig att plasta upp e Overseas 35.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formar till Murena fanns för 7-8 år sedan på en gård utanför Svalöv. Om jag minns rätt var det både originalet och en förhöjd/förlängd variant. Dessutom, och inte minst, fanns gjutform för köl också. Ägaren till formarna hade dessutom bygghandboken till den.

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops!, såg att det bara gällde långkölat vilket Murenan inte är. Dock, det var i alla fall gamla formar.

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, det gör inget man kan aldrig få förmycket information :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...