Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dobido79

Hummerfiske 2009

Rekommendera Poster

Tjena.

Jag undrar vad du gör som inte jag gör.Jag har bra tinor,ekolod,gps och riktigt agn men har endå aldrig ens fått 2 hummrar på samma dragning.Vad har du för knep?

/Fiske token

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har för knep vet jag inte, men hummerfisket är ett väldigt stor intresse hos mig,så man lär sig kanske. Sen att min sambos morfar vart fiskare hela sitt liv men nu pga ålder slutat fiska och lärt mig det han kunde kanske kan hjälpa:-)

Vissa grejer jag tycker man kan göra är iaf att inte snåla med agnet. Ser vissa som har en stackars sill i. Jag skär upp mina sillar och har kanske 4st i varje tina. Ligger det mycket tinor så gäller det ha tinan som lucktar mest o godast.

Jag investera i ett fint ekolod iår som är väldigt fint att se botten med. (Lowrance Hds-8)

Förr har jag alltid släppt tinan utanför ett grund och dragit den in emot grundet till jag satt tinan, men iår har jag faktiskt bara väntat tills jag ser grundet komma på lodet och kört kanske ett par meter till och dumpa tinnan där.

Det kanske beror på tur men hummer har jag då alltid fått, sen att lägga där det redan ligger massa tinor har jag uteslutit. vill hellst hitta egna stälen där jag inte sett andra fiskat.

Lördag, söndag kom ja inte ut på sjön. ska försöka på tis el onsdag då jag har veden som måste in nu innan vintern kommer.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vittjade igår och idag, igår blev det 1 lovlig och en romhona, och idag blev det bara en liten rackare, det saknades ynka 4 millimeter=) men ska den vara 8 så ska den=) Hur har det gått för er andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och vittjade min flickväns två tinor i Lördags. Tre krabbor, slut på agn men ingen hummer. Då hade de legat ute sedan i Tordags. Ett dygn brukar ge tio krabbor i var tina så jag ger mig katten på att någon vittjat dom, kan det vara så? Hur ser man om de blivit vittjade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan de ha blivit vittjade, det är klart, men vad är det för tinor? Har du inte möjlighet att sätta en strips, ett buntband, runt där du öppnar buren? Är det borta så har någon varit där och kollat...det har vi på alla våra tinor! Vi har bara haft en tina som någon har kollat, men det gjorde inget, för i den låg det 2 hummrar=) Lycka till med fisket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en riktigt bra idé, jag skall genast framföra detta. Tinorna är svindyra proffsiga burar och brukar ju ge bra med krabba så man blir lite misstänksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ahh strips brukar vara rätt så effektiva! framförallt om du vill veta om någon varit där i fingrat innan!
Om jag någon gång kommer på någon vittja mina tinor, då ska sno med mig banditen och sedan ska han saltas in och användas som agn i fortsättningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon svara på hur man ser att det med all säkerhet är berg botten på ekolodet? Och går det bara att fiska hummer på berg botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träna ögat.Kör sakta över en bergs topp som du känner till så kommer du veta hur det ser ut på just ditt ekolod.På mitt ser bergs botten gul ut.ställ in ekolodet så att du kan få dubbel botten på skärmen vid extra hård botten.Hummern lever på bottnar med berg,klippor och grus.

/Fiske token

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att säga hur det ser ut på ditt ekolod är ju nästan en omöjlighet då det finns en uppsjö av ekolod.

Själv har jag ställt in så jag har dubbeleko, rött vid hård botten. Med ett bra ekolod är det den mest simplasta grej o se botten.

Idag va jag och min sambo ute och drog 9 tinnor, då hon tyckte det gunga för mycket för att dra alla 14. Men 4 hummrar med hem blev resultatet. ( 5 romhonor) som simma tebax igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ut och drog mina tenor igår. Fick sex st hummrar i en tena, någon som har fått så många i en tena någon gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte varit med om...vi fick 3 st i 2 burar irad igår ist, så det blir ju 6 det med;) men inte samma sak som att dra alla 6 i samma=)

Som sagt var ute igår, fick 8 hummrar, vara 4 med hem... Nu börjar vi bli nöjda, 14 lovliga, så vi lägger nog snart ner fisket! Är det bara vi, eller anser ni andra att det  har varit ett sanslöst fiske i år? Har pratat med några som knappt vågade säga hur många de fått, då de nästan skämdes, för att de fickå många...34 hummrar på 18 tinor, efter första gången de vittjade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett ungefär var längs kusten är fisket så här sinnessjukt bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt malö, utanför kungsbackafjorden, fjordskär, fyr inne i kungsbackafjorden...Men det är bara hur vi ser på det, för dig kanske sjukt bra fiske är 30 hummrar, kanske 150 hummrar, men vi har ju alla olika syn på vad som är sjukt bra och bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar utanför Orust, Jag har fått behålla 6st och 3st romhonor så jag är rätt nöjd, tar upp tenorna på Fredag. Färdigfiskat för i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått 25 st i år, och fått behålla 14, så vi är SKITnöjda...samma här som sagt, tinorna åker nog upp snart! Kul med så mycket romhonor på ett sätt också, då det blir bra tillväxt=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag va ja ute o drag alla 14 tinnor. 14 hummrar varav bara 4 fick följa med hem. Nu är ja uppe i 26 lovliga, säkert 40 romhonor o en förliten.

Ikväll blr det hummer till kvällsmat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satan vad Avis jag är,Borde vara straffskatt att bo på Västkusten. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt härligt=) Är du nöjd med årets fångst? eller brukar du dra många hummrar? lite segt att bara få hem 4 av 14:P

Vi drog våra 9 idag, 1 som är borta, 1 romhona och 1 med hem! Just nu skrattar jag och brorsan varje gång det kommer hummer, för nu är det nog snart över=( För nån gång måste det väl bli 0 hummrar?:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det färdigfiskat för i år. SÅNA GRÖNGÖLINGAR VI VARIT!!! HAHAHA. Vi har nog gjort precis ALLA nybörjarmisstag man kan göra. Summa sumarum har det blivit 6 krabbor (ingen matstorlek) och en skädda!!!! Fiske ÄR rättvist! En inlandsbo som jag ska inte dra fulla burar, och en bohuslänning med mångårig erfarenhet ska ge oss långa näsor, trots att vi ligger 5 meter ifrån hans tinor! Det har kostat i bränsle, nyunköpt utrustning, självförtroende och förlorad utrustning, men har varit varit värt det. Upplevelse och spänning i massor!

MEN, nästa år är jag inte förstaårsfiskare! Erfarenheten kommer fortfarande vara minimal, men inte självförtroendet Flört. Snälla, spara åtminstonne en guldklimp åt mig!

Har fått sådan blodad tand av burfiske att krabb och kräftfiske står på chemat härnäst.

För mig är inte fångsten det primära, utan upplevelsen! Tack för i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga!!

Oftast så är väll agnpåsen i den vanliga kammaren men varför är den inte i svältkammaren så att hummern går ditt direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Vad jag vet så är svältkammaren till för att hummern ska bli av med bajs randen,under svält ska hummern alltså inte ha tillgång till en agn påse.

Nu är vi uppe i 9 lovliga hummrar,men målet är 30 om vi så ska fiska till julSkrattande

/Fiske token

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brorsan var ute igår, 7 hummrar, men bara 2 lovliga med hem! Fiskeriverket låg där ute idag, och det känns tryggt, då det ofta brukar vara mycket tjuvfiske vid oss! 17 lovliga, 3 lovliga kvar till det stora målet för oss, men vi hade för några dagar sedan satt upp ett mål på 35 hummrar totalt, även försmå och romhonor, men där är vi uppe i 34 nu, så det blir nog av=)

Är alla som skriver här fiskare som fiskar uppigenom? utanför orust, och hönö och sådant lr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då var dagens underbara tur på sjön avklarad. 12 Hummrar fick jag se men dock var det bara 8 lovliga.

Nu har jag 31lovliga i sumpen och så har vi ätit 4st så 35 svartingar än så länge. nu spår dom skitväder i helge så det blir nog svårt o komma ut så lite pyssel på huset får det bli istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er, jag är ny här.

Detta är femte året jag och mina kompisar fiskar, det har gått bra i år. Vi har bara kunnat vittja en gång än så länge (i måndags) men då var det 11 stycken i 11 tinor varav tre riktigt hyggliga. Jag blev lite förvånad då vi fiskat relativt grunt (3-15m) i år pga blåsten samt att den stora båten ligger på land.

På vilka djup har ni fått mest i år?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått tolv i tolv tenor så vi slutar för i år. Vi har som vanligt fiskat mellan 15 till 20 meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Någon som har något tips på hur man drar loss en hummertina (carapax)? Den sitter som fanken!

Har testat att köra runt med linan och dra från olika håll. Har dock inte fäst repet i båten, är rädd att båten då kan bli förstörd. Alla tips mottages tacksamt. Tinan sitter på c:a 8 - 10 meters djup.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...