Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dobido79

Hummerfiske 2009

Rekommendera Poster

Har ni börjat förbereda inför årets fiske? Själv ligger jag efter med agnet.. Men ska kanske ut och dörja tidigt på lördags morgon så jag hoppas på storfångst.

Kompisen har varit ute och dörjt upp över 300kg i veckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har ni fått då?Var ute förra helgen men de va sten dött även på vraken väst måseskär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute på fågelvraken som ligger en bit ut men fick ca 20st närmare land...Snart är det lördag och fiske igen!Så vi får stämma av efter helgen igen..

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var sillen inhandlad, färdigsaltat och står o gottar till sig. Så nu va det bara o kolla över tinorna men de ska inte va så mycket då alla mina tinor är av mäket carapax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köper du sillen? Har inte haft tid att fiska makrill i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft tid för något fiske i år så jag inhandlade fryst sill och saltade in.Tror att sillen hinner bli lagom uttorkad och insaltad till hummerpremiären.Har även köpt 10 st. nya tinor,hoppas på en rik hummerfångst i höst.

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte sillen på Rönnäng. Astrid Fiskeexport där tog dom 6,5kr /kilot

Sillen hinner absolut bli bra tills hummerfisket. Det behövs inte så fruktansvärt lång tid innan det brukar fiska bra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var vi ute på en fisketur och fick ett gött botten napp!!!En hummertina från Biltema eller nåt....

Det händer inte speciellt ofta att man får upp en tina på spö precis ha ha ha......

th_06092009028.jpghttp://s939.photobucket.com/albums/ad240/dyker3/?action=view&current=06092009028.flv'>

(dåligt ljud i mobilen med vind och motor)

 



Senast ändrad av dyker | 06 september 2009 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nybörjare på hummerfiske och undrar när man saltar sillen ska man hälla av vattnet eller ska man låta sillen stå och götta sig i det? Saltade sillen i fredags.

/RB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Häll inte av det!

Nu är allt förberett, tyvärr blir det den lilla båten (Örnvik 540) o fiska med iår då snipan är under ombyggnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och kollade in lite hummerplatser idag två dagar före hummerpremiären i det sköna vädret. På ett stort bergområde (Tovas ungar, om nån känner till) en bra bit ur på havet står det en kräftburslänk så fint på runt 20 meter längs bergkanten.. Vad jag känner till finns det inga kräftor på sådan botten. Får man ens sätta kräftburar så grunt? En regel om 30 meter ringer i huvudet men jag hittar ingen fakta.

 

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer gott med 30 meter.

Regler för hummerfisket kan läsas på denna länk där står det lite om kräftan också.

www.fiskeriverket.se och sök på regler för hummerfiske

https://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/lagstiftning/hummerfiskeregler.4.28e4ca7c10e9e5e8f9c80002569.htm'>

Nu är det inte långt kvar. Verkar dock bli ordentligt med blåst första dagarna.



Senast ändrad av Dobido79 | 18 september 2009 | 20:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..

det ser ut som du drar upp tinan i dess egen lina, alltså såg du/ni tinans flytmarkering men struntade i den..eller ?

Vad gjorde ni med tinan när ni dragit upp  den i båten ?

SFS 1950:596 Oskyldig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte regeln var sådan ja. Knappast en tillfällighet att länken hamnat där. Man blir så less.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar du den? Den flytmarkeringen har nog varit under vatten minst nått år!!! Och nej den syntes inte på ytan!Utan min kompis fick den på spö hakad i tauet men när vi fått in linan på spöet och fick tag i taulinan drog vi givetvis in den som vanligt!Om någon saknar den så ligger den kvar i våran sophög tills på måndag när containern tömms....

 

Position den hittades på är 58,16,876 11,29,123 Gullmaren märkningen var oläsbar!

Hadde den varit läsbar avgör man om välen flyter eller inte....Flyter den kan man ju slänga i den på djup som räcker för att kunna hittas igen...Annars ska man nog ta in den på land för att skona havet mot spökburar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då va båten lastad med tinorna. Ta det lugnt o va försiktiga där ute imorgon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte gått ut idag. Mina tinnor ligger ganska öppet för väderöfjorden så ja vet inte när ja vågar mig ut.

Skriv gärna ni andra som vart ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte heller vågat / hunnit ut än. I morgon onsdag går jag ut nästan oavsett väder! Bara hoppas tinorna ligger kvar.

Min medhjälpare tappade dock i en tina av otroligt klantiga skäl, så nu är jag en kort. :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick ut från hamnen 05.30 i morse.... Mötte ca 3m vågor... 12,8m/sek i kolsvart mörker.... men va gör man inte.... man e ju så nyfiken så man håller på o dör:):)

Det blev 2st idag.... varav en fick gå tillbaka o växa till sig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade precis på yr.no.... Ser inte ut att mojna på ett tag.....

Jag är helt grön på det här och undrar vad som händer om de ligger i länge. Kryper eventuell fångst ur? Svälter de? Vad är längsta laget att låta de ligga i??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är nog ingen risk att dom svälter. Hur länge dom stannar i tinnan beror på vad du har för tinner. Själv kör jag med Carapax och dom håler hummern mycket bra. Det jag har upplevt är att hummer kan slåss med andra hummrar då kan någon stryka med eller så kan det gå in mycket krabba som tar hummern. Ja ska försöka ta någon tinna imorgon iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, får ta en riktig funderare.. Har 13 mil till båten och det är ju inte kul om man inte kommer ut. Ni får hemskt gärna lämna en rapport om ni varit ute i morgon bitti. Hade isåfall tänkt åka efter jobbet. Båten ligger på nordvästra Tjörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Jag var ute i blåsten igår vid 7-tiden och drog den första hummern.

Ska åka ut imorgon igen oavsätt väder.

/Fiske token

post-29419-1394236102,3621_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute idag...22september och fick bara två...Cirka 2,5 meter vågor eller mer på sina ställen...

 

post-10074-1394236102,4937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menade nog att du fick första idag, annars måste den krypit in fort. Flört

 

Får se imorgon om man smyger sig ut. Mina tenor står väldigt indskyddat, men man skall ju ta sig dit ut också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var otydligt skrivet av mig,självklart menar jag att JAG fick mn första hummer för i år i mina tinor.Det enda possitiva med blåsten är att man kanske slipper få sina tinor tjuv vittjade nu.Vore kul att få se lite bilder på era fina fångster framöver.

/Fiske token

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...