Gå till innehåll
söndag 08 februari 2026
Terrafobica

SMHI gamle vän

Rekommendera Poster

Att det är si och så med spådommarna för kommande dagar är väl allom bekant.  Men att de inte ens kan visa rätt väder exakt i detta nu förvånar.  Enligt deras väderkarta på webben så ska det vara helmulet och regn där jag sitter i solskenet i sittbrunnen och njuter.  Undrar om de vet vad det var för väder igår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du är på ostkusten

Jag hade förmånen att få lyssna till ett föredag av Lage Larsson. Lågtrycksbanor söderifrånt.ex. Polen är extremt svårbedömmda. Det kan bli dagsregn över Stockholm eller också stannnar de till havs och ger en strålande sommardag. Han påpekade svårigheten i att få franm denna osäkerhet i prognosen. Imorgon blir det strållande sol eller hällregn heöla dagen låter ju inte särskillt förtroendeingivande. Denna gång har de garderat sig med osäkerhet kring när och hur mycket regn som kommer. Åtminstonne var det vad jag hörde på TV prognosen igår.

Enligt Norskl SMHI så mulnar det straxt, regnet kommer vid 8-9 ikväll sedan regnar det i stort sett ett dygn.

http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Värmdölandet/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja SMHI har inte många getingar hos oss heller

I midsommar helgen lovade SMHI regn på midsommar afton där vi bor men solsken på lördagen och lite sämre på söndagen men uppehåll

Altså: Åt vi sill hemma innomhus och tittade på det jätte fina soliga vädret på utsidan

på lördagen packade vi picknick korg tält mm och åkte ut till en ö satte upp tältet fast det var målnigt men det skulle ju bli soligt hade vi hört på rapporten från SMHI

vid 17 tiden när det hade regnat i 3 timmar plockade vi ner tältet och åkte hem

Vi hade ju lite tur i alla fall för på söndagen kunde vi ju torka tält mm i det soliga o varma vädret

vi bor bara ca 5 mil ifrån Norrköping där SMHI har sin spåstuga så man hadde ju förhoppning att dom skulle gissa rätt på hemmaplan åtminstonde

Nu är det bara 9 dar 11 tim och 40 min till semester.............

/Börje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst förstår jag att det kan vara svårbedömt, men att visa fel på vädret här och nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Om fem minuter sitter du inne i kajutan. Det kommer strax att bli regn och imorgon är det bara att sätta dit dräneringspumparna direkt och strunta i att ge sig av Skrattande Det ska bli ett ruskigt väder imorgon sista dagen Karin arbetar. Sen är det sjön som gäller även för oss. Köpte en badtermometer idag på ica, med en golfboll i toppen. Signitivt, jag tycker det alltid regnar på golfbanan, kan ju inte slå fel nu heller då menar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska kul. Visste inte att golfare använde badtermometer. Möjligen för att kolla tempen i vattenhålet när man skall leta efter bollen Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Haha, nej jag tänker inte tala om mitt handikapp.
Men badtermometer är ett måste på golfbanan Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tro det, bollarna åker väl mest ner i de där pölarna va?  Badtemperatur förresten, Fågelön där vi hade festen du vet, där var det 26,8 grader i vattnet förra torsdagen, måste vara ett svårslaget rekord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Ja vi får se som sagt om vi har vägarna förbi. Det var iaf väldigt trevligt då, vore kul faktiskt att upprepe. Glad Håller koll för att lämna över ett storsegel till helgen till en vän från Luleå som just nu är ungefär utanför Gävle på väg mot Gbg. Skörade sin stor i oväderet utanför Huddik.
http://www.nangilima.se/segla/

Kolla gärna länken, tuff resa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det svårbedömt men det gäller att ta chanserna som ges.

Vi var hela familjen på Gröna Lund igår och skulle man sett till väderleksprognoser så skulle vi nog stannat inne. Höll upp i stort sett hela tiden, Visst var det stundtals mycket mulet och skyfall såg ut att kunna komma vilken sekund som helst.

Samma idag, fick en underbar dag i Stockholm utan regn även om det utlovas.

Därför kan det vara dumt att alltid lita på meterologernas prognoser utan även försöka få ut det bästa ur situationen.

Har varit med liknande där vi har båten, (Kungshamn). Ibland är det utlovat regn och elände men ofta händer det att detta inte gäller yttersta kustremsan och vi har kunnat var ute med båten och badat. Innåt land kan det ibland varit rena skyfallen.

Det gäller att se möjligheterna utanför SMHIs prognoser.

(ok ibland har det varit rena skitvädret och då sitter man där och kollar prognoserna varje sändning och hoppas)Tungan

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt Roland!  Det är därför jag bor i båten halva året.  En enda dag kan ha många olika vädertyper, regn = in i båten, sol = ut på bryggan igen.  Hemma i lägenheten kanske jag inte ens märker att solen råkar titta fram en stund, men det gör jag här nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Jag mailade dig Håkan via guiden, men vet inte om du fick det.

Kanske har du bytt adress men inte ändrat i guiden. Bara en tanke.

Men jag hör av mig ifall det blir tid över och vi har vägarna förbi eller norrut.
Siktar söderut fr.o.m helgen sedan jag överlämnat storseglet. 
Vi far ut en liten bit redan på Fredag och då till Koskär
http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/STOCKHOLM/naturhamn.htm

sedan får vi se :) Hälsa R? - vovven Flört

Ps Här sänder man sjöväder varje timma tror jag det va,
http://www.skargardsradion.se/webradio.html i alla fall rätt bra musik. Ds.

Senast ändrad av urban-medin | 09 juli 2009 | 00:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att aftonbladets väder stämmer bäst efter att dagligen kollat på SMHI, yr.no och atonbladet en lång tid.

Men är vi ute på sjön är det bara sjörapporten som gäller efterom vi alltid har bättre väder än på land. Det är härligt att ligga på L. Nassa och se hur regnmolnen ligger borta vid fastlandet  medans vi solar och badar.

Ytterligare en anledning att segla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...