Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
njutis

Volvo penta 5,7 gxi -04

Rekommendera Poster

Har idag haft problem med min motor, den går perfekt när man startar den men när man närmar sig 2500rpm och dör den och går ej att gasa mer . Har kollat oljenivån och oljetrycket verkar ligga bra enl mätare. värmen på motorn går ej heller upp mer än till 80 c så det är det ej . Bytte alla bränslefilter och blåste tanken bakvägen men ingen förbättring.

Hjälp kanke finns mer tips på vad det kan vara, har ej lust att puttra runt i 7 knop hela sommaren.....

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte påstå att jag är någon expert, men samma sak hände mig för 2 år sedan (har en 2002:a) och då var det oljetrycksvakten som behövde bytas. Behöver ju inte vara samma sak, men din beskrivning var precis vad som hände mig. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat allt även kopplat förbi oljetrycksmätaren men fortfarande lika. Prövade även med en extern tank utan någon ändring. För modligen är det bränslepumpen som gett upp. Verkar som det blir sämmre och sämre för nu går den upp till 1500rpm sen dör den ut. Även när jag gasar upp utan växel i dör den och när man drar ner gasen verkar det som trycket är för dåligt för då tar det några sekunder innan tomgången återhämtar sig.

Är detta vanligt med bränslepumpsproblem ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insprutare har högtrycks pumpar som e ganska känsliga mot tex torrkörning (soppatorsk). 

Kolla även luft/bensin läckage.

Hadde en liten läcka på bensin slangen som går till insuget på min motor, detta va tillräkligt för att motorn inte gikk som den skulle, altså ganska känsligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror med största sannolikhet att du har en högtryckspump och en lågtryckspump gällande bränsletillförseln.

Har haft exakt samma problem som du, och då var det lågtryckspumpen. Gick inte att varva motorn mer än till 2500rpm. Annars gick det hur fint som helst, på tomgång och upp till ca 2500 varv.


Lycka till Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått lånat en bränsletrycksmätare och det verkar som det är högtryckspumpen som felar. tappade trycket från 40 till 15-20 vid belastning. lågtryckspumpen verkade hålla trycket konstant hela tiden ca 5, Provade även att koppla ur pumparna under drift och högtryckspumpen låter misstänkt mycket. Nu är en pump beställd och hoppas att få den i morgon och då är det bara att hålla tummarna....

//stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med den nya pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya pumpen monterades i torsdagskväll och båten funkade en liten stund ca 10 min Rynkarsen kom samma problem igen. Har ej skrivit något i helgen för jag är så  j...... less!!!! Ännu en helg utan båt. Har nu beställt en ny lågtryckspump som förmodligen är felet och slutat pumpa därför har nog högtryckspumpen även skurit eftersom den inte tycker om att gå tom, Hoppas nu att det är den som är felet för nu är jag helt allergisk mot krånglande båtar. Jag har även ringt förre ägaren som garanterade att båten funkade klockrent vid upptagning i höstas. Båten är en 2004 aquador och den har gått ca 250 tim så man får väl häva köpet i värsta fall och köra tillbaka båten till säljaren.

Skall åka ut idag och montera en pirat pump på slangen för att kolla om lågtryckspumpen är felet ( tips från VP Mek)

//stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat felet. Lågtryckspumpen är slut, funkade med en extern pump, skulle nu vilja ha tips vart man snabbt kan få tag på en pump art nr 3594444 har kollat med mitab och tidigast den 17/7 känns lite långt borta

Hjälp....

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Hansen racing, där köpte jag min eller Svensk marinteknik i Västerås.

Mvh: Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu letat men gett upp Volvo får ej fram en lågtryckspump pump föränn den 17/7         10 dagar bort....

Börjar bli lite tungt nu när man knappt knytit loss från bryggan ännu....Man får väl vänta tålmodigt och hoppas att man kanske får pumpen någon dag tidigare. Eller överväga att häva köpet, känns tungt då båten är kanonfin i övrigt.

//Stefan

 

 



Senast ändrad av njutis | 08 juli 2009 | 07:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt när det struler!

Har du kollat så du har bra flöde fram till pumpen? Kolla eventuella flödesmätare, filter, inböjda slangar mm.mm.  Kan va något som hindrar flödet fram till pumpen. Blås även rent slangen som går ner i tanken för att säkerställa fritt flöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag köpte båten låg den på land (Marina) Killen som vinterservat båten hade kört den från ägarens båtplats och till upptagningsstället, och då funkade båten perfekt. Vi startade den endast på land och körde utan belastning och då funkar det, det är när den blir belastad och suger lite mer soppa den krånglar.

Har nu beslutat att behålla båten och vänta på en pump, tänker däremot kräva lite pengar av förre ägaren. Inte så kul kommer säkert att bli lite bråk.

Så ni som köper båt och inte kan provköra håll in 10% tills ni vet att båten funkar.Om säljaren inte går med på detta skit i affären och tag en annan.

Hoppas att jag kan avsluta denna tråd nästa vecka när pumpen kommit.

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är pumpen monterad och båten går helt perfekt, Äntligen....... Lite dyrt pris över 11 tusen och endast komplett pump anläggning med högtryck monterad kunde köpas, så eftersom jag köpte en högtryckare tidigare 3600:- har jag nu 2 st.....men båten går i alla fall

Trevlig sommar

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min 5,0gxi är lite orkeslös på botten kan detta vara nåt bränslerelaterat oxå tro? Den går bra bara man får lite varv men just på botten tycker jag det saknas lite effekt, lr är det just att jag har en 5,0 istället för en 5,7? Vet du om det är samma pump på 5,0gxi som det sitter på 5,7gxi?

 

gott att du hittat felet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent kanske, jag har haft samma problem med mina högtryckspumpar, jag har ju 2 motorer så man kan ju hålla sig för garv...  mitt tips för den som är lite mekkunnig.. ta bort hela pumparrangemanget som VP använder sig av, det är bara skitdyrt och ren dynga.

Hansen har pumpar som kostar ca en lax, sen en tryckregulator, och en bränslefilterhållare som man kan leda in returen till. det blir en bråkdel av VP.s priser.

eller ta hela pump arrangemanget från en mercruiser, det e samma motor men dom har bara en pump utan massa bränsleevaporatorer o annat skit.

att vara med VP-bensinare är tyvärr helt kass och helt jävla skitdyrt.. sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är samma pumpar på 5,0, samt 4,3... OBS!!  det är 2 st!!  bara för din plånboks skull...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det sitter samma pump på de flesta gxi motorer, Enklast att kolla om lågtryckspumpen är kass är att köpa en pirat och montera på slangen,  en strömbrytare på kabeln sen kan man köra och testa.  av och på och då märks skillnaden direkt om pumpen är trasig.

Kollade även alternativet med hansen pump (Holley blå) men denna gång vart det orginal.

Kollade på ebay och där finns att hitta samma Carter pump i Usa för runt 700 dollar.

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, men det enklaste sättet borde ju vara att lyssna om den går... hur som haver. det vanligaste är just att det är lågtryckarn, asså pump nr 1 som pajar, vet inte varför det heter lågtryckspump för det står uttryckligen high pressure pump på bägge pumparna.

men pump nr 1 har för uppgift att suga bränsle från tanken och förse pump nr 2 med bränsle, pump nr 2 går Att köpa löst kostar ca 3700:-

pumpar som skriker/tjuter/viner mår inte bra, och den kommer att lägga av.

är man lite händig, så går det att plocka sönder bränslekylaren/behållaren och plocka ut pump 1, det som händer är att på pumpens sugsida sitter ett litet nätfilter som garranterat ät tilltäpt, gör rent med typ topps eller nått, även pump 2 brukar det vara stopp i just sugsidan. om pumpen inte har hunnit döda sig själv, så kan man ibland få liv i dom genom att göra rent filtret.

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har samma problem med min båt som du, att den bara går på tomgång. Har en 5,7 Gsi från 2000. Har provat med extern tank men det är likadant. även bytt bränslefiltret. Den pumpen som sitter närmast remkretsen (babord) som jag tror är högtryckspumpen väsnas, men det kan den ju kanske göra om det är den andra pumpen som är sönder så att den som går får suga hela vägen själv. Verkar ju såvitt jag förstått som att det är vanligast att lågtryckspumpen går sönder. borde man i så fall inte kunna sätta en extern pump på slangen, och låta den trasiga bara sitta kvar ? blir nog en mycket billigare lösning, och gör man det bara enligt konstens alla regler med dubbla slangklämmor, isolerade anslutningar etc så skall det väl bli helt ok ?

 

/lars inge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm....har en förgasarmotor som slutar varva vid 3500 rpm (AQ231...V8_5.0)....kan det vara samma problem??....har en elektrisk matarpump innan motorns egna

Jag har antagit att det är skit i huvudmunstyckena och att motorn bara gått på primärsteget...och inte fått tillräckligt med soppa när sekundärspjällen öppnar...men detta låter ju som en trolig orsak oxå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Mercrusier 5,7 som jag inte har mer än 0,4 bar tryck till insprutarna. Har bytat högtryckspumpen men lika kasst tryck ändå. Min motor tänder bara till och dör direkt. Har nu beställt en lågtryckspump och hoppas att det är den som är sönder. 

 

Thompa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...