Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
tomtomdj

Spolning av kylkanaler??!!

Rekommendera Poster

Då jag är nybliven motorbåtsägare kommer nu en Rookie fråga.

Jag har en Yamaha F60 av 2004 årsmodell. I instruktionsboken står det att man efter varje tur i havsvatten skall spola ur kylkanalerna i 15 minuter med slang. Låter lite över ambitiöst och krångligt?? eller? finns det några enkla tumregler som ni kör med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA! Du ska köra motorn i sötvatten i samband med att du tar upp båten för säsongen. Detta kan du göra genom att använda en Spolmuff som kopplas till en trädgårdsslang. (finns för under 100-lappen)

Du kan ju göra det efter varje tur om du vill. Men då e det lätt att hålla sig för skratt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att läsa och följa manualer är en sak, att ha ett förnuftigt och bekvämt liv en annan.

Som sagt, kör med spolmuff när du tar upp båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den rekomendationen är om motorn går i väldigt  saltvaten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en text för friskrivning att motorn inte är konstruerad för att koninuerligt användas i saltvatten.

Skulle du åberopa garanti för skadade delar som kan bero på drift i saltvatten kommer du få problem med ersättning då de kommer hävda att du inte spolat ur motorn varje gång.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

döda havet typ=9 nä men saltare vatten en östersjöns bräckta det står mycket konstigt i instruktions boken om service som inte är anpassat för våran korta sesong annars kan du fråga på marinan du köpte den på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du tar upp båten för vintern så är det bra å köra motorn 15 min med söt vatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om din motor har en enkel anslutning för en vattenslang. Har den det och du har tillgång till slang, så skadar det ju inte motorn att spola den med sötvatten.

Jag gör det varje gång, och skiter fullständigt i om något skrattar. Och fy fan vad mycket skit det komer ut varje gång man spolar ur motor och limopor. Men din motor är nog bra mycket mer motståndskraftig mot salt än min gamla gjutjärnspis. Allt är väl byggt i plast och behandlad alu.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt, det är nog för saltare miljöer än östersjön och för såna med åretrunt säsong att dom tar upp båten på trailer.. Tvättar dock motor och båt med sötvatten under säsongen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...