Mark77
Medlemmar-
Content Count
535 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
0 NeutralAbout Mark77
-
Rank
Flottiljamiral
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Vi söker en RIB eller gummibåt som är typ 3,5-4,5m lång för ca 25-30hk. vad för märken skall jag se på? Har kollat lite på Walker Bay och Zodiac. Båten skall helst vara såpas lätt att några personer kan dra upp den, sedan skall den gärna vara ganska så stryktålig och tåla att dras upp på en strand. Kan någon rekommendera något märke/modell och kanske dela sina erfarenheter?
-
En torkare på plastruta repar den ganska fort..ingen seriös tillverkare monterar torkare på plastruta..
-
Skulle kolla på E-Bay, vad för årsmodell på båten? Har båten färdiga fästen som man kan knäppa fast/fästa kapellet och/eller bågarna i? Vill du ha hamnkapell eller körkapell? Senast ändrad av Mark77 | 14 april 2012 | 05:11
-
303 Fabric Guard, recommenderas av t.ex Sunbrella mfl..Funkar utmärkt och ger UV skydd dessutom..
-
Hej Lönar sig att läsa på www.etecownersgroup.com , bra sida, finns info om propellrar på General information. Kolla att den varvar 5500-5700RPM på top..
-
Vilket är den bästa märket på utombordmotorer egentligen?
Mark77 replied to Gutterslut's topic in Motorboats
Egentligen borde man undvika diskussioner som denna då den ofta inte leder nån vart annat än till att folk börjar gräla och sedan låses tråden, utan ett egentligt svar. Evinrude E-TEC får min röst om vi talar moderna motorer. -
Bayliner 192 Discovery är en bra båt, skulle dock välja den med 4,3 V6 motorn, 3,0L motorn kanske kan vara aningen klen för den båten..Sjöegenskaperna är utmärkta med tanke på storleken...Bayliner lagar bra skrov. Att nån ansåg den vara plastig, nå hellre plast än limmat trä som snabbt blir förstört när fukten söker sig in under och skapar problem...föredrar mattor som kan knäppas fast och enkelt tas ur för rengöring.. Väljer du en båt med utombordare så är en modern 2 taktare som t.ex Mercury Optimax eller hellre en Evinrude E-TEC inget att vara rädd för, utmärkta motorer. . Senast ändrad av Mark77 | 09 april 2012 | 00:48
-
Har VP en oljesticka för drevet, vart sticker du den? Min Mercruiser har en behållare med drevolja i motorrummet, och mig veterligen så visas nivån där om den ligger i vattnet eller på land?
-
Skulle gärna översätta hela testet, men det var en lång artikel. Båten toppade hela 49 knop med den kombinationen, och dom gillade nog det mesta. Ett problem som kan löna sig att kolla är att båten nog hade en brytare för elektrisk länspump, men pumpen saknades. Märktes då en genomföring läckte och man lär inte märka att man har mycket vatten i slaget(rätt ord?, bilge på engelska) före det är ganska mycket där, problem att få båten i plan.. Handpumpen är svår att hantera också...och mittenrutan har en gasfjäder som inte lär vara alltför hållbar. Kan skriva mer om det positiva imorgon
-
Köpte just senaste numret av tidningen Kippari, där finns ett flere sidors långtids(förra sommaren) test av just 65 DC Yamaha F225.
-
Vissa båttillverkare anger max vikt också, t.ex Boston Whaler..
-
Jo vi har 0,5 för bilkörning, 1,0 för båt.. Det många är överens om är att fast man skulle ha 0,0 så är problemet fortfarande dom som kör med typ 1,5-4 promille. Dom bryr sig inte om reglerna vad dom än är. Som i fallet med JJ lehto, tror han hade typ 1,7om jag minns rätt. Frågan är om han hade klarat den färden nykter ens(köra i 45knop i en smal kanal, 1 meter djup, med betong fundament på sidorna) När det gäller båtar så sker det mest fylle relaterde olyckor i roddbåtar, utan flytväst.
-
Oftast brukar vi nog ta efter det som är korkat men inte det som är bättre i Sverige
-
är ni säkra på att det inte skall rullas ihop i uppfällt läge? Så är det på min Bayliner iaf, är kapellet delat?
-
Lacknafta låter inge vidare för sömmar etc, kanske stöter bort vatten en tid men knappast bra för kapellet..