Jump to content
Tuesday 21 May 2024

Elias

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Elias

  • Rank
    Kadett
  1. Tack så mycket för förklaringar och tips! Jag ska ta en närmare titt igen och se om det går att lösa enligt beskrivningarna här. Tack, tack!
  2. Hm, låter vettigt, men jag är rätt säker på att det är original. Har du möjligtvis länk till sidan som beskriver detta?
  3. Alltså motorluckan sitter ju längst bak och man kan lyfta på hela bakpartiet, men bågen från sida till sida är bredare än båten, så det är ju omöjligt att få plats med den där....???
  4. Hej, Jag har en Sea Ray 180 BR som jag köpte förra året. Jag har ett kapell som sitter på, men blir galen på det. När jag fäller ner det så vet jag inte vad jag ska göra av det. Fäller jag ner det hela vägen så delar den av hela båten och man måste klättra över det (?!). Väljer jag att plocka ned hela kapellet med ram, så är det för stort för att placera baktill och måste alltså läggas på golvet från fören till aktern = man kan inte nyttja båten!!! Jag blir galen. Är det ngn som löst detta på ngt smidigt sätt? Bifogar en bild på båt och kapell... Tack på förhand! // Elias
  5. Hej, Har nyligen köpt en Sea Ray 180 Bowrider med originalkapell. Det är riktigt bra om man vill köra med det eller om man vill öppna upp baktill och behålla ett litet minitak vid framrutorna, dvs ovanför framsätena. Men jag gillar att ha båten så öppen som möjligt när det är fint ute och vill gärna ha med kapellet ifall det skulle bli kyligt, men vad gör man av det då? Är det ngn som vet? Jag har sett båtar med kapellet ihoprullat runt bågen som står rakt över båten (från sida till sida). Tar jag loss mitt kapell fram och bak så går det inte att få det att stå. Det ramlar ner. Fram, så hamnar det i vägen för föraren och sikten. Bak så delar det av båten och det går inte att röra sig i båten. Jag har tom försökt koppla loss bågen som sitter i ramen för framrutorna, men denna är bredare än båten, så det går inte ens att placera den ngnstans på golvet utan att störa för mycket. Enda lösningen är att lägga den på tvären, dvs från aktern till fören, men då ligger den också verkligen i vägen och man kan inte njuta av båtturen.... Är det inte ngn annan som har samma problem? Eller hur löser ni det? Tack på förhand! // Elias
  6. Hej! 1-komponents färg är vad man ska använda! Jag målade om min båt för 5 år sedan. Jag fick också höra från många att jag skulle använda 2-komponents färg, men sen precis innan jag skulle köpa färgen, så fick jag tipset om 1-komponents färg. Detta därför att den har ngt längre torktid, vilket gör att de små bubblorna hinner flyta ut o inte alls synas. Resultatet på min båt blev riktigt bra och håller fortfarande jättefint! Jag grundade mycket noga, med slipning, tvättning, grundning och målade sedan med minsta rollern och en jättefin pensel (inte en billig som hårar). Körde på tre lager färg...
  7. Jättebra svar från alla. Tack! Jag bryr mig inte om försäkringspremien eller bensinförbrukningen. Försäkringen diffar på några hundralappar och det blir nog inte mer än så med bensinförbrukningen heller under en säsong, så det är inte det viktigaste. För mig handlar det mer om livslängd, hur mycket som behöver göras och andrahandsvärdet.....
  8. Vad exakt är det som behöver göras med en inombordare varje upptagning/sjösättning? Hur mycket kostar det som behöver bytas ut varje säsong? Hur lång tid tar det att göra det som göras skall? Hur ofta byter man drev? Många skriver hela tiden att det är nytt drev i sina annonser.... Vad kostar ett drev? Jag har fastnat för Glastron med inombordare, men har aldrig tidigare tänkt tanken på att äga en båt med inombordare. Vill bara vara säker på att jag inte gör ngt dumt om jag köper en sådan. Plus att jag vill veta att det inte kommer kosta skjortan varje år med delar som ska bytas ut.
  9. Hej igen, Tack för alla svar. Om man tittar på dessa två länkar, så ser det ju ut som att man får ut mer utrymme om man tar inombordaren (utombordare finns inte i sverige). Då får man soldäck och stuvutrymmen i motorrummet http://www.glastron.com/view/ssv170_mainx.jpg http://www.glastron.com/view/MX175_09x.jpg MEN är livslängden ungefär densamma så länge man sköter service på dem?
  10. Hej, Tack för svaret och det är ju viktigt, men det som jag helst av allt vill veta är hur livslängd och underhåll ser ut får inom- resp. utombordare.... // Elias
  11. Hej, Jag planerar att köpa en ny båt. En mindre DC eller Bowrider 5-6 meter. Men ska man titta på en med inom- eller utombordare? Inombordare är ju mycket snyggare, men jag har aldrig haft ngn inombordare och känner mig därför osäker. Utombordare håller ett jättebra andrahandsvärde, även efter många många år. Hur är det med inombordare? Utombordare verkar ha en mycket längre livslängd, då man ser många båtar från 70-80 tal som säljs med samma årsmodell på motorn. När man ser Bowriders och DC´ s (med inombordare) så står det ofta på båtar från 2000-talet att det är ny motor i. Det kan ju låta bra, men VARFÖR har man bytt ut en motor som ofta bara är 3-6 år gamla? Håller de inte så länge? Jag har tittat en hel del på Glastron 175 & 185 med inombordare på 135/190hk. Någon som har en sådan? Jag kan ingenting om motorer och vill därför köpa en båt som har en motor med bra livslängd och som är enkel att underhålla. Snälla hjälp mig med massa tips. För- och nackdelar med både utom- och inombordare. Tack snälla på förhand! // Elias
  12. Tack för alla inlägg! Jag hade en kille som kollade på den idag. Det var tydligen helt o hållet mitt (idiotens!!!) fel! Jag har inte bytt växellådsolja på flera år (visste inte att man skulle göra det) och den var nu helt förstörd. alldeles tjock och stinkande... Ett av dreven (det som är lite mindre och tjockare som kommer ovanifrån o går ner ihop med ett litet större som ligger nertill) var helt förstört! Fanns i stort sett inga kuggar alls kvar.... Hoppas det inte blir en alltför dyr historia bara........
  13. Hej igen! Jag är jättetacksam för alla svar, men jag är så otroligt dålig på motorer, så jag kommer ändå ingen vart. Jag har varit nere på två verkstäder för utombordsmotorer i området, men ingen av den reparerar Suzuki (!!). Den enda Suzuki verkstad som jag känner till har sommarstängt!! Jag undrar om det finns ngn som bor i Sthlms-trakten som är superbussig och vill titta på min motor och förhoppningsvis hjälpa mig laga den... Självklart får ni en slant för det och jag kan även bjussa på käk // Elias
  14. Tack för info... Jag ska ner till båten och försöka ta en mer ingående titt på motorn. När jag flyttar fram gas-reglaget så klickade det till förut när växeln gick i. Nu låter det ingenting. Det finns en liten spak utanför motorkåpan på en sidan som rör sig när jag flyttar gas-reglaget framåt och bakåt. Om jag tar bort motorkåpan så ser jag att en metallpinne rör sig fram och tillbaka.... Det låter inget konstigt alls från motorn. Endast det där klickande ljudet som försvunnit... Antagligen pga att växeln inte går i... Mvh Elias
  15. Jag har en Suzuki 25hk -89 utombordare som alltid har startat utan problem och går hur bra som helst, men förra veckan hoppade väseln ur när jag var ute och körde. Den startar fortfarande utan problem, men rör inte på sig när jag flyttar reglaget fram eller bak. Växeln går inte i... Vet ngn vad det kan bero på och om det är dyrt att få fixat? Mvh Elias
×
×
  • Create New...