Jump to content
Tuesday 21 May 2024

Micke48

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Micke48

  • Rank
    Kadett
  1. Är lite sugen på en Ryds 23 DC eller liknande båtmodell/storlek, Någon som kan ge lite input/tips eller har erfarenhet som du kan dela med dig av?
  2. hej behöver byta tändlåset på min Ryds 511 från 97 med en Mercery 2 taktsmotor. Någon som kan hjälpa mig med vilken kabelfärg går till vad vid tändlåset ? tacksam för snabbt svar michael
  3. Saknar instruktiosbok eller motsvarande och har tänkt serva motorn (Mercury 125 2-taktare -97a) inför säsongen, nån som vet vart jag får tag på lämplig checklista eller är det främst nya stift, växelhusolja och nytt bränslefileter som behöver bytas förutom lite allmän rengöring och uppsmörjning av reglage osv. alla tips mottages med tacksamhet
  4. hej, har en Merkery 125, 2 takt årsmodell 1997-a som startar bra , går bra på tomgång men efter jag kört en bit i hamnen ca 5 knop och skall gasa på till normal fart så händer istort sett inget mellan 10-70 % av gasläget, gasar jag nästan fult kommer den för fullt, dvs nästan allt eller inget då man skall köra iväg. drar jag upp den på höga varv och kör en bit och sktar ner går den bra på alla typer av gaslägen , någon som känner igen detta ?
  5. testade att lägga i båten utan att göra något och visst fungerade det när motorn var igång - tack för infon.
  6. har problem med att få in backläget på en Merkery 125, 2 takt årsmodell 1997. lossat reglaget vid motorn och de går lätt fram och tillbaka men när jag försöker lägga i backläget känns det som något stoppar/ligger emellan (båten ej sjösatt så jag har inte kunnat prova med motorn igång), läge framåt går utan problem. någon som känner igen detta ? , kan det bara beror på att den stått över vintern eller nåt känt fel? (nyss köpt båten men skall enl förra ägaen fungerat felfritt i höstas innan upptagening)
  7. tack för ino, det har hjälpt mig en bit på väg
  8. har kollat med 2 bolag och båda vill inte teckna förs. med anledning av att motorn är för stor.
  9. Tacksam för tips på något försäkringsbolag som försäkrar en styrpulpet med en större motor än den ärgodkänd för, Godkänd för 90 HK men det sitter en 125 HK på båten
  10. Har en Yamaha 2 taktare med oljämn tomgång som jag inte riktigt får att gå jämt. Ibland är den lite för hög och ibland dör den pga. lågt varv. Nyser också till ibland och dör. Finns det någon bra grundsinsällning eller likande att göra ? I Övrigt så är förgasarna nyss rengjorda/renblåsta men jag har inte rört blandskruven (den med en fjäder på) utan bara justerat på stoppskruven på reglagen. motorn går i övrigt perfekt.
  11. Efter en isärtagning av förgasarna och renblåsning går den nu riktigt igen, dock är tomgången instabil. ( nyser till och dr ibland ) det enda jag inte gjorde var att lossa på justerskruven (som har en fjäder på utsidan) eftersom jag ville undvika att ändra någon inställning, någon som som kan tipsa om hur man trimmar in tomgången ?
  12. Har väldiga problem med min Yamaha 40 HK från -91, allt började vid sjösättning då jag fick konstaterat att jag fått vatten i tanken och fick därmed inte igång den alls, bytte tank och pumpade ur bensinen i slang, blåsa samt öppnade de 3 pluggarna (mässningskruvarna) i botten av resp. förgasare. Därefter starade den men har aldrig gått bra , nu går den allt sämre och sämre, inte speciellt svårstartad med choken utan främst att den är okrkeslös, dör på tomgång, uppskattar att den ger ca 50-60 % av effekten, går generellt något bättre då jag chokare lite med vippströmbrytaren. Har haft nere och gjort rent brämslefiltret med tryckluft (såg dock OK ut) men funderar nu på om man skall ge sig på bensinpumpem och/eller förgasarna ? Någon som kan ge råd tips gällade mitt problem , och framförallt hur omfattande är det att ta ner och rengöra bensinpump resp. förgasare, har tillgång till tryckluft osv och är generellt kunnig på motorer (bilmotorer,dock inte så van vid 2 taktare) Tacksam för allt hjälp/tips.
×
×
  • Create New...