Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Vegas65

Dator laddar ur trots 12v

Rekommendera Poster

Jag har kopplat in en mini-pc som dessutom har en SSD vilken inte drar mycket ström. Jag har den inkopplad via adapter från Hjertmans och det står att den laddar men laddningen sjunker hela tiden tills att datorn lägger av.

Jag får ut drygt 12-14V och datorn ska ha 12V. Ändå räcker det inte.

Jag har dubbla generatorer och den ström som genereras räcker gott och väl till all annan förbrukning. Men jag kan alltså inte ladda utrustning som datorn och en musikmaskin som har typ samma spec.

Vad ska jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger laddaren och/ eller datorn att laddning pågår? Verkar väl vara för låg spänning trots allt, vilken spänning har datorns inbyggda batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Är du säker på att datorn verkeligen ska ha 12V? vet att tex Acer´ s minidator kräver 19v.

vilket märke och modell har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att din dator nöjer sig med 12V.  Jag har tre bärbara där två vill ha 19V och Sony Vaio 19,5V.  Med en liten packapär för 379:-  från Clas Ohlson fixar du det.  Sök på nummer 32-5502.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Asus Eee PC. Men på den lilla klumpen som sitter på nätsladden så står det att den ger 12V ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en exakt sån. Men icke... Det funkar inte. Vad ställer du in den på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Till min förra DELL (en Inspiron 8200) så hade jag både nätsladd och original billaddare men då jag satte i billladdaren så var Pc'n tvungen att vara avstängd för att effekten räckte inte till både laddning OCH påslagen Pc.

Provade jag att trots det ha den påslagen så kom det promt upp ett meddelande om att ingående effekt var under minimikravet 90w, enda sättet att komma förbi meddelandet och in i Pc'n var att dra ut laddaren och köra på batteri och/eller riktig 230v nätladdare.

Kanske Du har effektbrist som flera redan påtalat men utan meddelande?!



Senast ändrad av sdk780 | 26 april 2009 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att laddaren ej klarar att både ladda upp batteri köra dator

om batteriet ej är fulladat i pc när du kommer till båten  plocka ur batteriet och kör sedan dator 

har samma problem med min HP dator 

mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

asus eee går på 12V

input 12v dc 3A  36W

Därför passar inte de flesta 12v omvandlare då de bara går att ställa ned till ca 15V.

Har just införskaffat en billaddare som är väldigt smäcker är då definitivt ingen kraftig trafo ( stor som en mobilladdare) har dock inte hunnit prova  applikationen ännu.

 

Kan dock tipsa om att man kan ställa datorn i energibesparande läge( auto power saving)på bekostnad av prestanda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även testat att köra direkt med 12V rakt in i PC'n men ingen skillnad.

Jag ska testa att köra utan batteri med ström in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asus eeePC behöver ingen adapter, den funkar direkt på 12 volt,,,,, om du kör på cigg-utag är det troligen glappt i den, de är opålitliga. Datorn visar ett meddelande när man stoppar in yttre 12 volt, drar ca 2.5amp när den laddar interna batt och ca 1 amp när det är fullt. Så du behöver ingen adapter, utan endast en sladd med rätta kontakterna, finns som tillbehör där de säljer datorn ifråga. 

//Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cigg-uttaget är nytt och jag har full voltstyrka ut där. Men jag ska testa med annan strömkälla för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan batteri startar den inte. Ska testa annan strömkälla imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket svårt att tänka mig det men men... Jag ska dubbeltrippelkolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas/ ha funnits problem med batterikapaciteten enligt:

http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC

(se battery controversy resp battery drain)

Förvisso utan att ha fördjupat mig ytterligare, undrar jag om inte ditt inbyggda batteri kan vara förbrukat? Livslängden ute....??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näää den är helt ny. Den fungerar bra när den är hemma och när den är laddad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju onekligen lite konstigt det hela. En Eee drar ju inga jättemängder ström.
Ska den ha 12V så känns det ju inte som en jättebra idé att driva den direkt med batteriets 12V då det kan vara både lägre o högre (med motorn igång). En korrekt adapter med tillräklig effekt som ger den spänningen datorn ska ha är nog att föredra.

Du kan ju kolla så att du verkligen får ut tillräkligt med ström ut uttaget. Bara för att spänningen är korrekt kan det ju vara dålig kontakt på nått vis som ger spänningsfall och för lite ström när datorn väl är inkopplad. Mät spänningen och möjligen strömmen över uttaget med datorn inkopplad, ett alternativ kan ju vara att koppla en lampa eller liknande förbrukare till uttaget och se så den lyser tillräkligt starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med sista inlägget ovan. Det är fö väldigt ofta som ett sk CIGG uttag görs som en grej i närheten av säkringarna / panelen. Har sett många båtar där man kopplat på plus och minus samt gått via en befintlig säkring... inte alls säkert att du ens får fram 2 A genom detta! Kolla och dra om nya ledningar så att du får ett uttag till som bara är för datorn. Grova ledningar... så funkar det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat allt möjligt. Direkt från batteriet. Icke...

300W Inverter. ICKE! Den står och hoppar mellan laddning och batteridrift...

Nu har jag beställt en original billaddare så får vi se om det funkar...

 

All annan el i båten funkar. GPS, stereo, annan bärbar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ont om bra DC-kontakter i marknaden!

De flesta 12V-prylar har en cigg.kontakt monterad. Även invertrar på 300W!

Vilket uttag klarar det med avsäkring och värmeutveckling. De flesta uttag klarar inte ens 5A utan att bli varma. Det är 60W. En inverter som ger 300W belastar uttaget med 25A minst.

Nu har jag tröttnat på att laga cigg-utt. och lagt invertern på separat säkring och några nya lättbytta cigg.utt. för dator mm. De hänger på sin sladd och det är bara att skruva in nya när de smält.

En bra 12V-kontakt ska ha rejält med mässing. Ska helst se ut som de engelska AC-kontakterna men några såna för 12V existerar inte (eller).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra 12V kontakt ska
a) tåla en del ström
B) inte går att sätta fel, dvs inte växla plus och minus (oförväxelbara)

Titta på eluttag för lampor!
Billiga, tål mycket ampere och de moderna typerna med en kant avfasad är också oförväxelbara. Med jordstift får man också tre kontaktpunkter vilket kan vara användbart i vissa lägen.

uttag:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=41672671
propp:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=41672645
sida med produkter:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251689&_path=251882;251433;251138;251789;251689

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anders_St skrev;En bra 12V kontakt ska
a) tåla en del ström
B) inte går att sätta fel, dvs inte växla plus och minus (oförväxelbara)

Skulle vilja lägga till:
c) vara världsstandard, med kvalitetssäkrad kravspec. (som iofs cigguttag, fast med kvalitet)
d) vara av rimligt smidig storlek med hänsyn till det ringa kravet på isolations-avstånd vid 12V. (dagens cigg-uttag OK, tycker jag)
e) Ha kontaktytor som slipas vid i och urdrag, med hänsyn till oxidationsrisken. (dagens cigguttag kass i detta avseende)

Har idag t.ex. en cigg-förgrening (Claes Ohlsson) där inget hindrar att min strålkastar-hane (med kraftigt fjädrat mittstift) glider ur och rätt ofelbart orsakar glapp, vidare en cigg-brunn där isolationsavståndet lätt blir noll (kortslutning) vid minsta ovarsamhet vid inpluggning....suck!!



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 maj 2009 | 16:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guldplättering* är bra, oxidations-problemet minimeras och det är inte så dyrt med ädelmetallen eftersom ytlagret är tunt. Mindre bra med de klena ledarna, tycker jag.
20 A** räcker inte, om man skall skapa en universal-plugg för nästan allting (som ju cigguttaget faktiskt o tyvärr blivit, utan att ha standardiserats/ kvalitetssäkrats tillräckligt)

Hmmm...en ciggplugg med guldplätterat mittstift (slipeffekten enligt punkt e kan då nästintill undvaras, bra eftersom guldflagor = dyrt :) samt med effektiv, standardiserad urglidning-broms...
... räcker detta som önskelista eller finns det fler idiotiska felkällor hos ciggpluggens myriader av utföranden...??

(*) Silver är billigare och leder bättre, men oxiderar iofs. Används i reläkontakter för höga strömstyrkor f.ö. och kan polariseras för att motverka materialvandring (gropar i kontaktytorna) vid induktiva laster (motorer mm).
(**) Strömtätheten blir i dessa kontakter hög, vilket kan generera värme så isolatorn måste nog vara anpassad till detta.

Tja, inte varje dag man får fantisera om en ny och vettigt utformad världsstandard...Glad



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 maj 2009 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaa. hur många i- och ur-kopplingar orkar de med?

Fast 20A är bättre än 16A som väl är lampkontakternas absoluta max. Jag tror nog 2.5 mm2 är max även i lampkontakterna.

Slutsats; finns inget bra standardiserat.  (Och billigt, man kan ju sitta och titta på ELFA med kontakter i 2-400 kr klassen. Styck...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegas65

Har du fått ordning på datorn i båten ( vad skaffa du för laddare )

jag är på väg att köpa en  asus eee 901 ( för sjökort )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte deras originalladdare som fungerade alldeles utmärkt. Rätt billig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...