johan_ 2 Postad 21 April , 2009 Undrar vad Sture Allén säger om rubriken...? Till mitt dilemma... Jag skulle ta bort en utsliten anod på motorfästet som den förra ägaren troligtvis glömt bort Jag skruvade bort den ena skruven, men den andra satt trögt. Det hela slutade med att skruvskallen gick av. Jag fick bort anoden men nu har jag en skruv in i motorfästet som är omöjlig att rubba. Jag har försökt med följande: - Rostlösare (CRC rost flash) - Värme (brännare) - Lite olika polygripvarianter Har någon något tips på bra verktyg som kan få grepp på själva gängorna? Skruven är inte så grov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 21 April , 2009 Prova med en svetstång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 21 April , 2009 tack för svaret...den ser onekligen seriös ut. Provas imorgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 April , 2009 Det språkliga: Skruvborttagningsverktyg är precis vad Sture också skulle kalla ett verktyg för skruvborttagning. Annars säger man just verktyg för skruvborttagning, inte skruv bort tagnings verk tyg som man ibland skriver om man är rädd för långa ord. Det tekniska: Det är nog borrning och nya gängor som gäller i ditt fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 21 April , 2009 Hur mycket sticker den ut? Om det finns plats för två muttrar kan man skuva dit dem och låta dem låsa mot varandra, dvs. dra åt dem mot varandra. Sedan tar man tag med lämplig nyckel mot den undre och försöker skruva ut. Tyvärr har du kanske gjort skut på gängorna med polygripen? Alternativ 2 Såga skruvspår med bågfilsblad och lossa med skruvmejsel. Lämpligt att försöka med slagskruvmejsel Alternativ 3 Grispitt är det gängse namnet på verkstäder. Vet inget annat namn. Det är en konisk skruv med motriktad gänga. Man borrar ett hål i sin skruv och skruvar i den där grejen med det fula namnet. (Undrar vad Sture A gillar det) Eftersom den har motriktad gänga och är konisk kommer den att låsa fast ordentligt i hålet. Sedan kan man i bästa fall skruva ut skruven. Tyvärr lite svår att använda på alltför klena skruvar. För att minska risken att skruven går av är det en god idé att värma upp godset t.ex. med värmepistol. Gäller samtliga metoder ovan. Sea Maniac P.S. hittade just billiga grispittar på Biltema. Nu vet jag det rätta namnet: Skruvutdragare Inte helt ologiskt. D.S. Senast ändrad av SeaManiac | 22 april 2009 | 00:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 21 April , 2009 Ett till alternativ om den avdragna skruven sticker ut.. Svetsa fast en mutter på det som sticker ut och värm godset innan du försöker skruva ut den.. som tidigare har nämts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 22 April , 2009 då ska vi se... Skruven sticker ut kanske 3cm så det finns ganska bra med utrymme där. det verkar inte finnas brist på idéer i alla fall. Det blir väl som vanligt att man börjar med det enklaste ingreppet och sedan jobbar sig neråt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aron2 0 Postad 22 April , 2009 Om den sticker ut så mycket så är det lättast att dra 2 muttrar mot varandra alternativt svetsa fast en mutter. Sitter skruven väldigt hårt så är risken att den går av när du ska dra loss den med hjälp av muttrarna, då kommer inte skruven sticka ut längre. Då får du borra och använda skruvutdragare. De nedanstående länkade från Clasohlsson kan jag rekomendera. Det gäller då att borra så stort som möjligt utan att skada gängorna i motorfästet. http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9756 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 22 April , 2009 Annas så är det bara att borra bort skruven och sedan gänga om för en grövre skruv på motorn. Gängningserktyg för billig penning finns bl.a hos CO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 22 April , 2009 Johan vs. skruven 1-0 Efter ett par timmar med en Bacho original rörtång och lite värme så fick jag ut skrället. Fanns säkert smidigare sätt, men är man envis så är man. Nu ska jag gå och lägga mina händer i en hink med is. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 23 April , 2009 Gjorde precis samma sak som du i går kväll. Erkänn att man känner en viss lättnad det ögonblick den släpper... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 23 April , 2009 haha...en själsfrände...jag fick titta två-tre ggr på rörtången att skruven verkligen var loss. Jag stod mitt på tomten med armarna i vädret...som att man löst all världens fattigdom eller nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 April , 2009 Grattis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 27 April , 2009 samma känsla som när en fastrostad mutter släpper.. fast då vågar man knappt titta efter om den lossnade eller blev rund =) grattis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 27 April , 2009 jo, det är en fantastisk känsla...det känns som att jag letar upp projekt som dessa. Håller på att gräva hål för plintar i tomten för staket och upptäckte att förre husägaren grävt ner telefonstolpar 50cm ner i marken...men det är en annan historia på ett annat forum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 29 April , 2009 Ett alternativ till skruvborttagnings verktyg är att ta en insexnyckel alt torx istället, borra hål i skruven, knacka in en insex eller torx nyckel i hålet, funkar kanonbra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 29 April , 2009 Hur funkar det..? Hålet efter borrningen är ju runt och då finns det ju inget att få fäste i.. om du inte gör hålet mindre än insexnyckeln, som då borde bli väldigt svår att få ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 29 April , 2009 Man ska ju natruligtvis borra hålet mindre än den insexnyckel man ska KNACKA i, annars så blir det väl lite svårt. Senast ändrad av knota | 29 april 2009 | 21:41 Senast ändrad av knota | 29 april 2009 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser