Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
yodabaggins

Yamaha 150 HPDI -03 - ryckig gång på medelhöga varv, vill ibland dö vid gaspådrag i friläge

Rekommendera Poster

Jag har frågat chat GPT om detta och fått vad som verkar vara ganska rimlig feedback. (Den söker väl av nätet efter alla träffar den kan hitta på liknande problem.) Men jag kollar här oxå.

Jag har en Yamaha 150 HPDI 2-takt från 2003, inköpt av mig i höstas. Den har gått under 200 timmar.

Den gick kanon hela säsongen. Sedan skulle jag renköra den med alkylatbensin på hösten enligt tips från verkstan, och då sket det sig.

Motorn gick varm p.g.a. dålig kylning (trots att jag kopplat på slang enligt samma procedur som jag gjort i alla år med andra motorer). Cylindrarna klarade sig dock. Däremot blev det - efter lååång efterforskning - något knas med spridarna och alla sex blev så igenkörda att de inte ens gick att rengöra i ultraljudstvätt. Ingen jag pratar med fattar hur alla sex kunnat gå samtidigt, men så var det. Något annat fel kunde de inte hitta på verkstan.

Jag har nu satt i nya spridare och motorn går…men inte som den ska. Den går normalt på låga varv och på höga varv upp till fullgas. Men i mellanregistret går den ryckigt, så att båten ”hoppar” fram och bromsar in. Ibland vill motorn dö när jag gasar i friläge.

Chat GPT tror inte att högtryckspumpen (som är dyr utav h*****e och är svår att få tag i) är trasig, eftersom motorn isåfall inte borde gå bra på höga varv, men hänvisar till möjligen någon av lågtryckspumparna, den s.k. VST-pumpen, igensatta filter, eller kanske vatten i bensinen (vilket jag inte hunnit kolla än men ska).

Någon här som har ngt matnyttigt tips/gissning?

Som sagt - på verkstan hittade de inget fel efter att de bytt spridarna, och deras dator visar inga felkoder.

Lågtryckspumpar etc går att byta och ersätta med tredjepartskomponenter som lär bruka hålla god kvalitet, utan att bli ruinerad. Det skulle jag t.o.m. kunna tänka mig att göra även om jag inte *vet* att de befintliga är trasiga, för att utesluta det felet. Högtryckspumpen vore dock betydligt tråkigare att behöva byta - särskilt om det inte ens är fel på den s.a.s.

Tack på förhand för alla tips!

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yodabaggins:

Som sagt - på verkstan hittade de inget fel efter att de bytt spridarna, och deras dator visar inga felkoder.

Använder verkstan din tank och ditt bränsle när dom provar? 

Om dom inte gör det skulle  jag kolla om du har dåligt bränsle ev. med vatten i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hmm…bensinen ser ut såhär, vilket den väl inte ska…och det har hunnit skikta sig någon halv cm längst ner med vad som förmodligen är vatten? 🙈

Om flaskan står ett tag till lär det väl kanske skikta sig ännu mer. Men om bensin nu normalt ska vara klar och inte grumlig, och om den fortsätter att se ut såhär även efter att allt vatten lagt sig längst ner, så kanske det är något annat smuts i dessutom? 😏

IMG_9483.jpeg

Redigerad av yodabaggins

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog hittat nått där.Lite att svära i kyrkan men på cybermarin finns en verklig Yamaha-guru,Jarb,som även är här ibland tror jag?Han har nog svaret på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev yodabaggins:

Jag har frågat chat GPT om detta och fått vad som verkar vara ganska rimlig feedback. (Den söker väl av nätet efter alla träffar den kan hitta på liknande problem.) Men jag kollar här oxå.

Jag har en Yamaha 150 HPDI 2-takt från 2003, inköpt av mig i höstas. Den har gått under 200 timmar.

Den gick kanon hela säsongen. Sedan skulle jag renköra den med alkylatbensin på hösten enligt tips från verkstan, och då sket det sig.

Motorn gick varm p.g.a. dålig kylning (trots att jag kopplat på slang enligt samma procedur som jag gjort i alla år med andra motorer). Cylindrarna klarade sig dock. Däremot blev det - efter lååång efterforskning - något knas med spridarna och alla sex blev så igenkörda att de inte ens gick att rengöra i ultraljudstvätt. Ingen jag pratar med fattar hur alla sex kunnat gå samtidigt, men så var det. Något annat fel kunde de inte hitta på verkstan.

Jag har nu satt i nya spridare och motorn går…men inte som den ska. Den går normalt på låga varv och på höga varv upp till fullgas. Men i mellanregistret går den ryckigt, så att båten ”hoppar” fram och bromsar in. Ibland vill motorn dö när jag gasar i friläge.

Chat GPT tror inte att högtryckspumpen (som är dyr utav h*****e och är svår att få tag i) är trasig, eftersom motorn isåfall inte borde gå bra på höga varv, men hänvisar till möjligen någon av lågtryckspumparna, den s.k. VST-pumpen, igensatta filter, eller kanske vatten i bensinen (vilket jag inte hunnit kolla än men ska).

Någon här som har ngt matnyttigt tips/gissning?

Lågtryckspumpar etc går att byta och ersätta med tredjepartskomponenter som lär bruka hålla god kvalitet, utan att bli ruinerad. Det skulle jag t.o.m. kunna tänka mig att göra även om jag inte *vet* att de befintliga är trasiga, för att utesluta det felet. Högtryckspumpen vore dock betydligt tråkigare att behöva byta - särskilt om det inte ens är fel på den s.a.s.

Tack på förhand för alla tips!

/Adam

Jag rekommenderar 98 oktan. Yamaha gillar inte Alkylat. 

”Dock sjunger inte alla alkylatets lov och Daniel Dellgar på Yamaha har helt en annan syn på saken.

– Alkylatbensin uppför sig annorlunda än vanlig handelsbensin och har helt annorlunda egenskaper. Det är som en annan sorts bränsle, som i sig kan vara bra men inte är anpassat efter motorerna. Våra motorer är helt enkelt inte gjorda för det och därför kan det vara mer skadligt än nyttigt. Det har till exempel ett annat 
energiinnehåll och klarar inte emissionskraven i EN 228. Vi har gjort vissa tester som visar att användning av alkylatbensin i utombordsmotorer kan orsaka motorskador. ”

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/darfor-ska-du-kora-pa-alkylatbensin-fordelar-nackdelar-sa-funkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns det kvar mer av bränslet som tankades i höstas detta vore bra att syna . B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...