Gå till innehåll
onsdag 10 december 2025
Dawa

Hur tar ni upp båten på USA-trailer?

Rekommendera Poster

Hur gör ni som har jänkartrailer när ni tar upp er båt? (Jänkartrailer=båten ligger mot längsgående tygförsedda medar/plankor istället för hjul)

Backar ni ner hela trailern så båten kan flyta ombord på trailern eller såpar ni medarna och vinschar upp den på trailern? Finns det fler bra sätt? Nån egen variant med hjul?

Behöver lite tips och idéer då jag vill undvika misstagen jag gjorde i höstas. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dava !

Det är bara att köra net trailern tills den delvis ligger med medarna under vatten. Sedankör du med din mårmotor upp på medarna. känns lite läskigt första gången men man vänjer sig. Det är bra om man har med sig någon som kan säga STOPP innan man kör för långt.

/Zinderela

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns på vissa US trailer ett par stöttor/stolpar som man sätter längst bak för att guida in båten i rätt läge, och har man dessa är det svårt att misslyckas. Medarna skall ligga under vattenytan så att vattnet smörjer.

MVH Henke

Edit nu var ju det en kärra med hjul men du förstår nogFlört

Senast ändrad av Henke70 | 31 mars 2009 | 18:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag sjösatte så kunde jag backa ner tillräckligt långt för att få loss båten, men då hade jag ju ingen vikt på trailern när jag skulle upp igen, ändå var det tajt att komma upp.
Det bästa vore naturligtvis att stå lika långt ner i vattnet när jag ska ta upp båten, men det är inte möjligt om jag vill komma hem nån gång. Rampen är för brant och bilen är en vanlig volvo 850 så den klarar inte att dra upp trailer båt om jag backat i för långt.

Tanken har funnits att såpa in medarna för att kunna vinscha upp båten på trailern utan att behöva backa i så långt. Eller om det finns andra sätt...

Har ingen 4-hjulsdriven att låna vid upptagning men jag skulle förstås kunna använda en till bil för att bogsera upp min genom dragöglan i fronten på bilen. Har hört att den lösningen funkar bra.

Tar gärna emot fler tips. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med två bilar funkar, så har vi gjort många gånger.  De flesta av dagens bilar är ju dessuton framhjulsdrivna och gör det än svårare att få grepp när bilen lutar bakåt, men om bil nummer två står med nosen mot din och backar blir det bra grepp, dessutom har ni ögonkontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

har själv en sådan trailer med vita stöttor på sidan. Funkar jättebra vid upptagning av båten(renken).Behöver inte ha någon som kollar var båten och vagnen befinner sig,båten styr in sig sjäv på vagnen.

Mvh kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min FD Bayliner hade en sån trailer och det var mycket lättare att få den i rätt läge än min nuvarande Buster på en trailer med hjul. Använde ingen såpa ens, funkar bra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...