Heiner 0 Postad 31 Mars , 2009 Hade det i detta läget hjälpt med ett båtkörkort tro???? Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Mars , 2009 Undrar det. Men kanske lite mer omdöme och mindre prestigetänkande? Filmen är tagen från båten som skulle ha väjt åt styrbord och gått bakom den mindre. Notera killen som går ut på fördäck och hytter med näven åt båten som de just nästan sänkt. Senast ändrad av Anders_St | 31 mars 2009 | 12:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 339 Postad 31 Mars , 2009 Tror ni de här hade körkort? Jag gissar på JA. Körkort är allts verkningslösa. Varför avskaffar vi nte dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Mars , 2009 Körkort kan säkert vara bra men först måste man ta reda på vad som är problemet. Före man kommer med en lösning! Lösningen kan nämligen vara en helt annan om man väl kommer fram till verkliga problemet. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 31 Mars , 2009 Då återstår bara en fråga. Hur kommer vi fram till det verkliga problemet? Ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 31 Mars , 2009 Lösning. Att ibland resa sig upp och kolla var man kör när man ligger och solar på durken o dricker öl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Mars , 2009 Det är väl det som är problemet - eller? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 31 Mars , 2009 Det är nog det, sen kanske det finns flera olika problem? Ett är i vart fall hur jag skall bära mej åt för att segla på ett sådant sätt att jag undviker att en del stackare är tvungna och gasa för att hinna gå framför stäven på mej när jag är ute och seglar med Karin. Men det finns säkert en lösning på det problemet med? Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Mars , 2009 Håller med, det finns många olika problem 1. De som inte visar hänsyn till andra båtar, både de som är på sjön och de som ligger förtöjda. 2. De olyckor som sker, både materiella och personskador, inkl dödsfall. 3. De som behöver hjälp av sjöräddning mm för att de får haverier eller går på grund. (på grund av slarv eller helt enkelt otur.) 4. De som väsnas, både personer och motorer 5. De som kör för fort. Förslag på fler? En lösning är ödmjukhet och hänsyn men är nog svår att lagstadga om. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Mars , 2009 Du får väl göra som Rune och (var det?) Torbjörn gjorde när de var ute och paddlade canadensare på Kornsjöarna i var sin kanot med bl.a. en lång skolärare som bodde i Gravarne (du vet nog vem jag menar). Dom paddlade lungt med soläraren mellan sig allmänt småpratande och styrd på så sätt de tre kanoterna, och paddlade på var sida om ett grund som låg ca 10 cm under vattenytan. Om skolärarn någonsin förstod att de avsiktligt styrde honom upp på grundet vet jag inte. Föresten - var det inte du som stod på det grundet en gång och blev fotograferad - Stefan går på vattnet Jag vet massor av grund som du kan styra mot vid behov. Men det vet du säkert också. Annars får du ta med dig tösabiten och följa ut med Thallatha - dvs om jag får tillbaka ratten. Jag hoppas som alltid - nästa Fredag. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 31 Mars , 2009 Men snälla Du!? Kanske tur för vissa lastbils/buss-förare i Din trafikvärld, om såna utan utbildning kör omkring i trafiken. En som sett en hel del i fordonstrafiken-skrämmande ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 31 Mars , 2009 Vilken smäll!! Tror Du inte det haft en bättre chans om token på den större båten haft någon form av utbildning, då kanske han har styrt akter om den mötande båten såvida han inte hadde problem med något som han Ej påverkar. Signalera isåfall! Men som sagt, nog är det en billig försäkring att lära sig sjövett/VÄJNINGSREGLER. Tur för den påkörde att det inte var en oljetanker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 31 Mars , 2009 Håller med Dig! Tyvärr är väll sista idioten inte född än, vad tog det vettiga & sunda förnuftet ivägen?? DET SKA VARA BEHAGLIGT PÅ SJÖN En sak är säker, det är inte bra med hmm, verkar inte så bra med folk som kommer ut på sjön utan erfarenhet/alt.grundkurs, då finns risken för olika haverier. Glömmer alldrig, när jag var på fördäck på Silja Line, höll på & hoppa över bord av deras signal vilka tuta Dom på ? Joo! fritidbåtar som låg & guppa i stillaroo, hmm vilken vakenhet det blev, mååå jag säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 339 Postad 1 April , 2009 Tror att en väl utformad utbildning där man får lära sig regler och förordningar samt föreläsning om vilka problem som finns vid framförandet av olika båtslag och hur alkohol på sjön påverkar uppmärksamheten skulle råda bot på flera av de fallen Ringhede räknar upp. naturligtvis inte alla, idioter kommer det alltid att finnas. Både i trafiken, på sjön i arbetslivet, grannskapet och... ja överallt! Utom i politiken - där är alla jättesmarta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 1 April , 2009 Styrman på denna båt borde väl ha det mesta av utbildning man kan ha på sjön ... men ändå så händer detta ..... Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 1 April , 2009 Äh, sitter man och kör efter plottern med 30 meters felsäkerhet, så händer sånt härnt nu och då, mohahahha! Oj oj oj vad jag skrattade! MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 April , 2009 Notera propellerströmmen bakom båten efter en stund! Inte nog med att kapten kör skutan med full fart upp på land; ingen drar heller av motorn som fortfarande går för fullt sålänge videon pågår! Sjukdomsfall eller totalt utslagen av sprit är min gissning. Senast ändrad av Anders_St | 01 april 2009 | 22:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 1 April , 2009 Oj, jag läste lite för snabbt, totalt utslagen sprit... totalt utslagen av sprit lät ju mycket bättre... Huva, orkar ni verkligen med ytterligare en körkort eller inte körkorts-tråd till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 April , 2009 Ja båtkörkortet behöver säkerligen diskuteras mera. Det finns fortfarande vissa föresåpråkare som tror att det kommer medföra minskat antal som inte visar hänsyn, Alltså att båtkörkort kommer innebära att motorbåtar inte kör för nära segelbåtar. Att motorbåtar inte ska dra upp svall och störa stillaliggande båtar som lagt till vid en klippa eller båtar förtöjada vid bryggor. Att ni ska få frid på sjön och att båtkörkortet ska begränsa antalet båtar och vattenskotrar. Det finns en del som tror att det löser olyckor som beror på tekniska saker, t.ex bränder eller haverier. Det finns även en del som tror att det ska lösa de dösfall som beror på att folk ramlat i då de ska pissa och druckit sprit. Det finns INGET redovisat om antalet som ett båtkörkort skulle reducera skador med. Givetvis är kunskap något som är bra att ha men återigen finns ingen undersökning om hur det står till med det och om det är det är något problem. Enda undersökningen är en undersökning som är gjord via båtklubbarna om man vill ha eller inte ha båtkörkort. (där 99% redan har förarbevis och tycker då ska ta mig katten alla ha det) Hade regeln varit att ett båtkörkort kostade 10.000 kr och att alla oavsett om man har förarbevis eller är älder än 55 hade säkert antalet som röstat för varit helt annorlunda. Så vad är problemet? Möjligtvis heter problemet heter bristande hänsyn och omdöme men det finns massor på sjön utan förarbevis som har omdöme (kanske fler som saknar omdöme men som har förarbevis) Så ni irriterade människor, ni lär få se i månen efter att detta ska ge er frid på sjön. Glöm det. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 2 April , 2009 Det går att övrsätta regler från trafiken till sjön det finns 2 - förlj dem så fungerar allt. 1 Att synas men inte märkas. 2 Passagerare skall inte märka att de åker bil. Dessa säger allt! Följer man dem så är man den perfekta föraren. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Jag får väl representera den unga generationens åsikt på saken, som också garanterat är delad. Eftersom jag bor i Finland berörs jag inte av detta, men man förutspår att det kommer hitåt inom några år, varför jag också skriver detta inlägg. Själva idén är ju helt dum, men om man riktigt i grunden tänker efter, så är det inte bara bra? Man får på det här sättet bort såna som inte är lämpade att köra båt, på det sättet att de absolut struntar i att navigera, som bara sitter fastklistrade vid plottern kankse börjar kolla upp lite också, och följa med på sjökortet. Alla vet inte om sjövägsreglerna, dessa lär man sig åtminstonde i Finlands skärgårdsskeppare (som jag skriver tent i om två veckor), men också i Sveriges motsvarande så vitt jag förstått. Jag, och de äldre som alla är uppvuxna på sjön tar ju alla dessa saker som en självklarhet, men om en dirrektör som har ett par miljoner extra, går och köper en 8 meters motorbåt som går 50 knop, och bara far ut och kör utan någon som helst vetskap eller sjövett, kan det ju bara sluta på land. Alla regler och sådant är inte en självklarhet för Landkrabbor som debbuterar på sjön alla gånger, och jag tror att det ändå enbart skulle vara positivt. Om man är en seriös båtförare, så skulle jag inte tveka på att gå utbildningen till båtkortet redan nu, det är hur som helst bra att ha, även om man kan navigera och kan båtvett. Det finns alltid någon som kan andra saker som man kan lära av! Detta är min syn på båtkörkortet, kortfattat. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 2 April , 2009 Det är kanske inte alltid båtförarens fel ...... Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 April , 2009 Segelbåtar har ALLTID företräde, även då de går för motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Skolbänken kallar. Åtminstonde i Finland säger lagen att motorgående segelbåt är ett maskindrivet fartyg som skall hanteras som en motorbåt, och inomskärs måste fritidsbåten lämna säker väg till handelsfartygen (färjorna). MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 2 April , 2009 Att förstå ironi är en sak som kommer med åldern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Jadå, jag måste ju bara leka besserwisser och vara bättre än alla andra. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 2 April , 2009 Hej Mackan Att lägga ut båtkollisioner som legat på youtube sedan 2006 var ju skoj´ . Har du nyss fått internet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 2 April , 2009 Hmm. Tror på ett båtkörkort trotts allt, men inte på laglig väg. Låt grundkursen vara en regel, istället för att saker & ting ska bli LAG!!! Min historia är, att jag köpte en båt, det enda jag hadde då, var oerfarenhet-Jiiippee!!! Jättenervös när jag skulle göra vad som bör göras Gick ju bra för jag tänkte till!!!Vidare så har jag sett både det ena & det andra redan på min korta tid på sjön. När det blir en lag...Då blir det DYRT också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 2 April , 2009 Rätta mig om jag har FEL! Helt okey. Men min mening är att har man grundkursen så stillar man sig också, dv.s man förstår vad det innebär att dra svall i Typ hamn/smal kanal. Återigen tänk lite själv gemeneman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser