Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
nirilli

Segelbåts köpare

Rekommendera Poster

Segelbåts köpare

 

Det finns tre tydliga grupper av båt köpare.

 

1. De som satsar på bra boende och vill ha en båt där man vill bo som hemma.

Dom tittar på kylen värmaren toan och kojerna.

Nackdelar: Hur båten är på havet är inte viktigt. Om båten seglar bra om den klarar en storm eller en grundstötning  är inte det viktigaste.

 

2: De som satsar på säkerhet och vill ha en båt med högsta trygghet. Dom tittar på att allt verkar hålla för vilket väder som helst dom föredrar långkölat. Går man på ett grund går grundet sönder.

Nackdelar: en tung båt som inte är särskilt snabb och med sina sjö kojer är obekväm.

 

3. De som satsar på seglings egenskaperna. Och vill ha en båt som är snabb och gärna har lite meriter.

Nackdelar: Snabba båtar är lätta och håller det så är det långsamt. Boendet är i högsta grad spartanskt.

 

Vilken grupp tillhör du. Eller är du som jag och har kompromissat och hur tänker du då.



Senast ändrad av nirilli | 22 februari 2009 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör grupp 2.

 

Dock har jag i höstas köpt en båt som har mycket bra boutrymme på bekostnad av yttre stuv och ett något klent däckshus, med stora rutor. Eftersträvade en inre styrplats som skydd för min något, med åren, allt bräckligare lekamen. Dessutom har den en lång fenköl och därmed trasigt underliv. Så lite kompromiss åt grupp 1.

 

Man får inte va sämmre karl än man kan ändra sig.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör definetift den kompromissande typen, som har ett stort problem eftersom jag vill ha allt utan att behöva acceptera några nackdelar. Problemet är att man då sällan blir helt nöjd. Jag har köpt en Najad 505 som levererades sent i höstas så jag har bara seglat knapt 2000 distans med den. Den uppfyller med råge punkt 1 och också rimligt punkt 2 utan att vara långkölad. Men hur är det med punkt 3? I höstas tyckte jag att den seglade ganska bra men det är ju för tidigt att roppa hej. Med CodZero uppe så har jag drygt 200 m2 från halvvind till 45 AW och det kändes som om det behövdes - båten är riktigt tung och kommer väl aldrig att bli riktigt snabb men förhoppningsvis välseglande.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kompromissar väl? Det är ganska ovanligt med bekväma men farliga båtar som inte går att segla, och rena kappseglingsbåtar finns det ju men det går att bo i och är inte farligare än besättningen som sköter dem?

Jag kan prioritera i listan så det blir först 1 sedan 3 och sist 2. (1) båten skall vara fräsch och bekväm och jag vill inte längre ha någon gammal häck från 70-talet. En stor sittbrunn är bra då vi spenderar mycket tid där. (3) båten skall också segla ganska bra, speciellt viktigt i lättvind eftersom det ofta är det på sommaren då iallafall jag gör 99% av min segling. Livlig är roligt så att man får möjlighet att segla lite aktivt. (2) visst är det bra att båten har CE klass A men jag skall faktiskt inte längre än till Skagen eller Läsö. Och skulle jag nu, mot förmodan, segla längre än så så blir det troligtvis inte annat än kustsegling ändå. Båten vi har köpt är väl anpassad för detta. Ofta blir det besök i små hamnar där man skall trixa sig in - jag tycker inte långkölat verkar anpassat för detta.

Man skall med andra ord köpa en båt som är anpassad för det man gör med den. Något annat är dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är väl viktigt!

Förstår inte att fina bourtymmen ska utesluta trygghet som utesluter att båten seglar snabbt och bra?

(Vi satsar helt klart på alla tre kraven i den nya båten. Inbillar mig att det ska gå bra. Satsar för säkerhets skull på att förstärka röstjärnen och göra vattentäta skott. Vi kommer säkert gå blötare än långfärdsbåtarna från Orust med glasruta och högre fribort men tryggheten oroar mig inte alls. Och snabb är den)

Att det inte går att bygga en trygg och bovänlig Volvo-Ocean-Race-båt har vi ju sett men det är ett extremexempel, inga av våra seriebyggda båtar byggs på detta sätt.

Är övertygad om att en Najad 505 inte kommer att göra någon besviken när det gäller seglingsegenskaperna. De båtar som förr ansågs trygga, tunga och säkra är i dag utmärkta seglare. Titta på de omdömen HR 372 fått tex.

Uppfattningen att trygga båtar är tröga, båtar med fina boutrymmen är dåliga seglare och snabba båtar är spartanska tillhör det förgågna.

Nu handlar det mer om vilka kundkategorier de olika varven vänder sig till - inte att det inte går att göra båtar som uppfyller alla kraven samtidigt.

Skulle jag måsta välja så skulle jag ta en väl-snabb-seglare. Men toa med septitank är ett krav i alla fall.



Senast ändrad av ciaraud | 22 februari 2009 | 12:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle en båt vara obekväm bara för att den har sjökojer? Tvärtom så är det mycket bekvämare att ligga i en sjökoj i en tung båt när det gungar o kränger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett Najad 505 på mässan så skulle det i min värld vara så att kompromisser inte behövs alls..... Den verkar ju vara helt fantastik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte längre ha någon häck från sjuttiotalet

Jag är nöjd med/lycklig i min gamla häck ifrån slutet på sextiotalet, för det är det enda som jag har råd med Cool. Naturligtvis får man skaffa vilken båt man vill för min skull, och blir man blir lyckligare för att man har en båt för flera miljoner, så får man väl ha det? Tror inte lyckan beror på och hur stor och bekväm båt man skaffar, så finns det alltid någon som har en större,  finare och dyrare, och som gör en olyckligGråter om man strävar efter att vara värst. För egen del började jag med en havskajak, (egenhändigt byggd i trä), för att nu ha satsat på segelbåt modell enligt ovan. Nästa steg blir väl att köpa en färja med besättning, buffé och hela köretFlört.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bred dubbel koj och lite lördagsmys med tanten måste väll vara bätre än en sjökoj. Och inte sover väll du när det gungar och kränger då liger man i hamn eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte grupperna är tydliga och det finns en till, Kappseglingsbåtar, båtar som enbart används till kappsegling. Denna grupp tillsammans med långseglarna är mycket små i Svergie. Då menar jag riktiga långseglare, liveaboards.

Vad som är intressant är att teknologier, skrovformer, segelplan nästan uteslutande börjar hos kappseglarna för att senare migrera till de andra grupperna för att långt senare komma till långfärdsbåtarna. Ibland kanske genvägar tas som t.ex. de ny HR eller Najad 505 som skrevs om, men jag tror dessa varv inte har denna målgrupp som högsta prioritet. Även om de flesta långfärdsbåtar har delat lateralplan nu förtiden men jag tror många skulle vara lite oroliga med ett helt friliggande roder.

Bobåtar och cruiser/racers har inga distinkta gränser. Om man vill satsa på att tillverka en bobåt så satsa på låg tillverkningskostnad. Man bor nästan alltid bättre i en 35 footare än i en 30 footare. Fart kostar pengar. Sätt en kolfibermast på vilken båt som helst, ta bort lite kölvikt och om skrovet är hyfsat får du en rejäl fart höjning. Honeycomb, prepreg, ungsbakad, kolfiber används flitigt i kappseglingsbåtar och kommer att bli vanligare på dyrare (snabbare) båtar när volymen och kostnaderna minskar. Man börjar även se VOR-70 inspererade båtar, speciellt i Frankrike. Och så vidare.

Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om den hära

Helt klart mycket snabb. Jag vet inte vid vilken vindstyrka den planar. Med 3.90m bredd så är den säker också rymlig. Fäll upp kölen så drar den 1.05m.

Sätter lite upp och ned på båt tänkandet kanske och det tar nog tid innan massorna accepterar denna typ av båt.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny båt behöver inte vara större

Det är ju så sant som det är sagt. Hade man varit ekonomiskt oberoendeGuld, så funnes ju möjligheten att prova sig fram, för att hitta den ultimata vattenfarkosten. Nu finns inte den möjligheten och även om den funnits, så tror jag att mitt båtägande hade sett likadant ut som nu, vilket innebär att man är/har blivit en av dem som vårdar historien, så det framgent är möjligt kunna följa hur fritidsbåtarna utvecklats.

Kanske min uppfattning ändras, om det till exempel blir intressant att bo i båten. Då är det ju andra värderingar som poppar upp, som: storlek, värme, toalett, dusch, kojer och uppehållsutrymmen o s v.

Eftersom jag är riktig nybörjare, så satsar jag nu på nummer två, säkerhet. Ser med bävan fram emot min första segelsäsong och alla snören och annat jox som man skall hålla reda på. Att det går långsamt och är obekvämt sk**er jag högaktningsfullt i, för min njutning är att vara på havet.

Vill jag ha litet fart och action, kör jag sporthoj. Så fort går nog ingen båtCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör nog grupp 3. Seglar idag en liten Monark men om ekonomin tillät skulle jag gärna segla x-99 eller x-102.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det fanns två typer av seglare.

1. Dom som har gått på grund och

2. dom som ska.

Jag tillhör tyvärr tidigare kategorin.

Annars tillhör jag nog någon sorts hybrid: Gillar att det är komfort (har Comfort 30), men säkerhet är också viktigt (Jobbar på Volvo PV). Sen är seglingsegenskaperna viktiga för då kan man segla om andra (Som om det hade hänt;-) )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I allt detta kompromissande så får man inte glömma sin egen oförmåga och tillkortakommande. Det finns vissa båtar som har nästan allt  - komfort, säkerhet och snabbhet/fart - men om det bara är du och din fru så finns det en fysisk gräns (alltså inte bara ekonomisk) för vad du kan klara.

Denna gräns har tack vara elektriska/hydrauliska hjälpmedel flyttats krftigt upp i båt storlek och gör att idag kan två personer klara en betydligt större, säkrare och bekvävare båt än tidigare samtigt som seglingsegenskaperna har kunnat bibehållas.

Jag tror att här finns en kommande stor marknad för svenska kvalitets varv. Tiden är förbi när folk hade så mycket pegar att man förutom investering i en stor båt kunde avlöna en fast besättning. Därtill kommer att det är väl få menniskor idag som önskar dela livet på sin båt med en inhyrd besättning utan de flesta vill väl kunna klara sig själva. Detta fenomen har väl aldrig varit vanligt förekommande på våra breddgrader men i Medelhavet och Amerika ack så vanligt.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är den optimmala segelbåten en H båt ute på havet läthanterlig och med bra seglingswegenskaper. Och när vi kom i hamn så drar man i ett snöre så blir det en 40 fotare med dubbelkojer kyl frys två toaleter bastu och varför inte en  jakusi på akterdäck.

Och efter en god kväll och en skön natt så drar man i snöret igen och seglar iväg i sin H båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör kategori 3, båten måste ha bra seglingsegenskaper.
Dock väger jag in att båten måste gå att bo i någorlunda hyggligt och att jag tycker att båten är någorlunda snygg och ligger i rätt prisnivå.

Man kan köpa tex Maxi 77 och få oändligt mycket mer utrymme i en bra båt eller en 707:a som är snabbare för ungefär samma pengar men då är H-båten en snyggare kompromiss enligt mig.

Jag och min sambo tycker att vår nuvarande H-båt är rätt rymlig, jämfört med tidigare Mustang JR och en 5-meters daycruiser. Den har fasta platser för spis, porslin, verktyg mm.
Vi har en värmare vilket också är ett rejält komfortlyft.

När vi behöver en större båt ligger Express, Wasa 30, NF eller Lotus bra till. Jag har också funderat på en 11 metre, vilket ger mycket fart för pengarna, hyggligt snygga men lite väl spartanska invändigt...

När jag var yngre var jag mycket ute och seglade med en Omega 36 och lite med en Arcona 37 och det är klart, de är båda tillräckligt rymliga, snygga och snabba men de klarar tyvärr inte mina budgetkrav...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...