Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wdullin

koppla el till ankarspel

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt mig ett Quick ankarspel som jag nu håller på att installera, har nu kommit till elen...

Är det OK att koppla ankarspelet direkt till batteriet, då det finns en 40 amperes brytare som går till pluspolen, eller måste jag koppla all el genom huvudbrytaren? Tänkte också passa på att fråga om det spelar ngn roll var man placerar mottagaren till trådlös kontroll?(för mottagningens skull), Tänkte att placera den i motorrummet någonstans. Drar motagaren mycket ström eller? Tänkte koppla hela paketet till start batteriet.

Tacksam för svar Wille!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör koppla över huvudbrytaren som troligen sitter i närheten av batteriet vilket medför att det inte borde bli svårare kabeldragning.

Jag förmodar att du menar att det finns en 40 A automatsäkring som levererats med ditt spel om inte det är så så måste du sätta en automatsäkring också i kretsen.'

Du bör definitivt inte koppla ditt spel till startbatteriet eftersom spelet drar oerhört mycket ström vilket medför att du kan tömma startbatteriet ganska fort. Det bästa alternativet är att komplettera med ett extra batteri precis i närheten av spelet som får laddning tillsammans med förbrukningsbatteriet.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget problem med att sätta spelet på startbatteriet snarare tvärtom pga av att när spelet används så är alltid motorn ingång och skulle man sätta det på förbrukarbatterierna och har legat i naturhamn några dagar så är då dom batterierna tömda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har kopplat genom huvudbrytaren med automatsäkringen monterad före brytaren och dessa sitter i samma utrymme som huvudbrytaren. Detta är kopplat till förbrukarsidan som ju är en större batteribank än startbatteriet, båda laddas under gång. - går direkt till förbrukarsidans minuspol.

Säkringen använder jag som en extra säkerhet och bryter kretsen till ankarspelet så fort jag ej använder detta pga klåfingriga barnhänder eller att man av misstag skulle komma åt knappen för att fälla ankaret under gång.

Mottagaren monteras med fördel bakom instrumentpanelen. Mottagaren är väl i stort sett ett relä och drar ingen större ström och har tunna kablar.

Mvh

Persk

 

post-6674-1394235738,755_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...då bör man ha ett relä som styrs av laddningsströmmen som bara medger att spelet kan användas om motorn är i gång.

Nu ser jag iofs det med mina seglar ögon där det inte alltid blir mycket motorkörning, med mycket laddning, direkt efter att man kört motorstart och ankarupptagning. Men jag är nog personligen av åsikten att man inte bör lägga stora förbrukare på startbatteriet utan låta det vara för just start. Men naturligtvis fungerar det oavsett vilket batteri man lägger det på men tänk på att det inte laddas speciellt mycket vid låga varv på motorn så när du kommer in i naturhamn och går på tomgång och måste göra ett par omförtöjningar och kanske ett par starter pga att det blev fel från början så har du krämat ur en del som du inte trycker in förrän du kör ordentligt igen.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FGör mig är det självklart att det ska ligga på startbatteriet, det är det som har i stort sett full laddstatus när jag ska dra up ankaret.

Jag har ett 110 Ah startbatteri, ett Anchormatic 600W spel och att dra upp ankaret helt tar max 30 sekunder (5- 10-15 sekunder i normalfallet) .

Det är <50A (säkringen är på 70A) i 30 sekunder som är 0,4 Ah, och merparten av strömmen kommer från generatorn eftersom motorn är igång ...laddas tillbaks på nån minut..max..

En motorstart tar minst lika mycket ström, och nog har man i ett normalfall marginal att starta motorn många många gånger ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat spelet på startbatteriet på vår seglare (har t.o.m anslutit det på startmotornsplusspol för att spara kabel).
Bytte samtidigt startbatteriet till et 90Ah (tidiare 55Ah) med detta klarar vårt Ancorlift 900 utan problem 5-6 ankringsförsök med 40m kätting.
Om vi fått göra flera försök låter vi motorn vara igång några minuter extra.
Nu har vi förstås en ganska ny liten motor och det kanske blir skillnad om man har något grinigare motor.

Amperen i förbrukningsbanken är heliga. skulle jag bränna dem på misslyckade ankringsförsök så gör familjen myteri!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett starkt skäl att koppla till startbatteriet är det stora kortvariga strömuttaget. Det handlar ju om någonstans över 50 A. Ett startbatteri är byggt för att klara just den typen av belastningar. Förbrukningsbatteriet, däremot, tål sådan behandling dåligt eftersom det är konstruerat för att  tåla långvariga, relativt låga strömuttag.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak fattar inte jag i alla fall, är det någon skillnad att koppla ankarspelet mot förbrukarbanken resp. startbatteriet om man har ett skiljerelä? man ankrar med motorn igång och då är ju skiljerelät aktiverat vilket innebär att förbrukarbanken och startbatteriet är sammankopplade. Kan nån förklara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla ankarspelet på startbatteriet kanske går på en motorbåt som har en stor generator, stort startbatteri och använder ankarspelet korta stunder....

Att jämföra start av motorm med att dra upp ett ankare??? Start av motorn sker under ett fåtal sekunder att dra upp ankaret kan ta årskilliga minuter om man ska dra upp 40 m kätting, det är inte riktigt samma sak.... Räkna på förbrukningen!!!

Självklart ska man endast ha startbatteriet till motorstart och inget annat!!!!

Övrig förbrukning ska ske över förbrukningsbatterier!!! Dessa dimensioneras efter förbrukning. RÄKNA!!! Inte specielt svårt!!! 

Självklart bör man skaffa bygga ut förbrukningsbanken med ytterligare kapacitet när man skaffar ett ankarspel. Ännu viktigare om man skaffar en bogpropeller. Sedan får man välja ett lämpligt batteri beroende på hur många Ampere man behöver. DVS hög förbrukning kort tid = startbatteri. låg förbrukning lång tid standardbatteri.

Dessutom eftersom vi ha 12v system i våra båtar måste kablarna dimensioneras därefter dvs GROVA kablar. Idiotiskt att spara på ytan på kablarna. Det ger endast spänningsfall och varma kablar!!!

Summan av kardemunnan av detta resonomang är att en förbrukare som en bogpropeller separat batteri placerat så nära bogproppen om möjligt. Ankarspel grova kablar till förbrukningsbanken!!! alternativt ett separat batteri.

Har tyvärr behövt ge starthjälp till alldeles förmånga pga att man anlutit massor med förbrukare på startbatteriet utan att räkna eller ha separerat start och förbrukning startbatteriet!!!

Senast ändrad av CaptainH | 13 februari 2009 | 20:28



Senast ändrad av CaptainH | 13 februari 2009 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa placering beror väl bara på vilken sida generatorn sitter på.

Ska spelets strömförbrukning gå generator->skiljerelä->(e.v. med batteristöttning)->spelet, eller den enkla vägen, generator->spel <-(e.v. stöttat av batteri).

Altså, ska en del av spelets strömbehöv dras genom skiljereläet eller inte när generatorn inte riktigt räcker till (typ tomgång).

Egentligen borde väl en sådan storförbrukare (men som nästan bara körs med generatorn igång)  sitta kopplad direkt på generatorns B , före skiljereläet,  så får de batterier som kämner sig extra laddade ta stöten i första hand om behov av extra stöttninhg föreligger Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd om startbatteriet som aldrig får vara bidra med all ork. Det är en av de mest oanvända grejerna ombord.

Alltid fulladdat. Efter en sommar har det bidragit med 5-10Ah.

Inte konstigt att det håller så länge.

Ankarspel på 50 A i en timme torde bli 50 Ah.

Sen finns 10 Ah kvar till motorstarterna.

Då behöver man bara ladda i 10 Ah på senhösten.Tungan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog kännas spännande att vara ansluten direkt på B Cool

Man får hoppas att man har bra kablar mellan B och sina batterier för det kommer att gå några ampere i kabeln. Vid ankring så går nog de flesta på tomgång så någon större laddningen sker ju inte från generatorn och det man suger ur kan gå upp mot 100 A.

Har själv ett ankar spel på 1200 W så det drar ampere när det sitter fast och man försöker dra loss det. Nu försöker jag att köra framåt och knäcka loss det för att spara på grejorna men jag tror inte på förslaget att koppla direkt på B utan det skall kopplas på batteriet med riktiga kabelskor.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus!!

Jag skulle inte räkna som du..... dina beräkningar är väldigt förenklade!

 

Ang anslutningar. Alla koppling av sådana storförbrukare som ankarspel ska ske över batteripolerna och inget annat! Att kplla direkt på generatorn mm riskerar att förstöra generatorn!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra start av motorm med att dra upp ett ankare??? Start av motorn sker under ett fåtal sekunder att dra upp ankaret kan ta årskilliga minuter om man ska dra upp 40 m kätting, det är inte riktigt samma sak.... Räkna på förbrukningen!!!

Räknar..(dålig på matte så kan bli helt fel)  Oskyldig

5 minuter (lång tid?) med 1000W (hög effekt ?) = 1,4Ah/minut =7Ah ?

Normalt spelar väl ett ankarspel upp 18-30 meter per minut, så det blir för dina 40 meter mellan 2,3 - 1,3 minuter  = 3,3Ah - 2 Ah.

Max 5% av ett *normalt* startbatteri på 70Ah..kan det anses som stor förbrukning?

Sen har man väl motorn igång när man drar upp ankaret, så i vart fall en del  av förbrukningen försörjs av generatorn (i vart fall är det så på min båt)  Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar

 

Jag förstår hur du tänker men verkligheten är tyvärr inte så enkel att du kan räkna så som du gör.

 

Ett batteri har en kapacitet som beräknas genom att man drar en viss ström under tidsintervallet 20 timmar. Så ett batteri med 70 Ah (normalt startbatteri) blir urladdat på 20 timmar om man drar en urladdningsström på 3,5 A kontinuerligt. Detta är ett gängse mått på hur man anger batterikapaciteten.

Ju snabbare urladdning desto färre Ah kan batteriet leverera. Detta är ett beroende som kommer av jonvandringen i batteriet och är en långsam process.

 

Förhållandet är tyvärr inte linjärt så om du ökar strömuttaget mycket så faller batteriets kapacitet enligt en icke linjär kurva. Skulle tro att om du belastar med låt säga 20 ggr så hög ström ca 70 A vilket är normalt med ett ankar spel så kommer ditt batteri kanske att ha en kapacitet på kanske 15-20 Ah och köras tomt på  20 minuter och inte en timme som du förmodar med ditt sätt att räkna. Nu är det så att den kemiska processen medför att batteriet kan återhämta sig och återfå sin kapacitet efter många timmars vila.

 

Att tro att generatorn ger något större tillskott vilket skulle hjälpa batteriet är nog att vara optimistisk. Om du antar att du har en generator som ger 14V/60A vilket är ganska normalt så brukar den ge dessa värden vid runt 6000 rpm. Om du har en utväxling på dina remskivor på 2:1 så måste motorn gå med 3000 rpm för att ladda fullt. Jag tror det är få som kör fullgas vid ankring utan tuffar på med tomgång kanske 1000 rpm eller så. Då kommer inte generatorn att ge så värst stort tillskott, även här är det inte helt linjärt men låt oss anta att du kan få ut 15-20 A då skall du dra 50-55 A från ditt batteri genom B kabeln och ditt skilje relä.

 

De flesta installationer har redan från början kablar från generatorn som är för klent dimensionerade för att ge optimal laddning och skall den sen användas för att köra ett ankarspel med så kommer det inte att bli bra. Det kan fungera om du har ett skiljerelä som säkert tål stora strömmar och väldigt grov B ledning men är inget att rekommendera. Det är inte heller så lätt att få ihop riktiga pressade kopplingar i anslutningen vid generatorn och om detta fallerar så kommer du att få oerhörd värme utveckling i kontaktdonet.  Du måste också utgå ifrån att det finns många ankarspel som drar betydligt mycket mer än 70 A och om ankaret sitter och man kör spelet för fullt så kan det åtgå mycket mer ström än 70 A genom kabel och skiljerelä med ditt förslag på koppling. Likaså lär du inte ha hjälp av din generator om motorn inte är igång.

 

Sen är det naturligtvis en stor skillnad för en motorbåtsägare och en seglare. Om vi antar att en seglare seglar och endast använder motorn för att gå in och ur hamn så kommer seglaren inte att få speciellt mycket laddning. Han/hon går med lågt varvtal med begränsad laddning och ankrar och startar ett par gånger beroende på om tex ankaret draggar vilket händer. 10 minuters körning på tomgång in och lika mycket ut hinner aldrig att återladda det man förbrukat för start och ankring. Därför anser jag bestämt att som jag skrivit tidigare att en segelbåt bör ha sitt ankarspel på förbrukarsidan och allra helst via ett separat batteri precis intill ankarspelet eller så nära som möjligt.

 

Likaså skall all kabeldragning gå till batteriet med riktiga pressade kopplingar och absolut INTE via B .

 

Detta tycker jag / Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var inte nån beräkning, snarare ett raljerande med att aldrig använda startbatteriet. Det är heligt och jag använder heller inte det till annat än motorstart.

Men med tanke på att så snart den lilla energin använts till starten (eller ankarlyftet) så slinker det tillbaks på några minuter. Så för att få energibrist i startbatteriet ska man gå med motor bara några minuter om dan.

Då räcker ändå batteriet framåt hösten.

Att motorn är på 1200W innebär inte att den effekten hela tiden används. Först spelar man in kätting. Då drar spelmotorn kanske en fjärdedel c:a 300W. Sen ankrar man inte alltid på så djupt vatten. Är det 5 m djupt som kanske kan vara ett medelvärde blir själva ankarlyftet inte mer än 5 m efter det att kättingen som legat på botten slunkit ner i ankarboxen.

Det är lite krångligt att räkna effekter men jag brukar ta den gamla formeln vad 1 hk (750W) är: 75 kg som lyfts 1 m på 1 sekund.

Vore det alltså ett ankare på 75 kg som lyfts 1 m på en sekund skulle det alltså bli 750W. 750W blir vid 12V c:a 60A. Dvs 60/3600=0,017 Ah.

Nu var kanske ankaret på 20 kg men lyftet 5 m så det blir lite mer, säg 0,025 Ah.

Säg då att verkningsgraden är 25 % på grund av friktion i växel, brytrullar spelmotor och att batteriet får extra stort strömuttag så har man ändå inte mer än 0,1 Ah förbrukning för ett 5 meters lyft. eller ett lyft på 20 m 0,4Ah.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande generatorn och effekt så har vi på vår båt 40A vid tomgångsvarv.

Ingen har väl sagt att man ska koppla ankarspelet till generatorns poler utan på startbatteriet.

Men eftersom så liten energi förbrukas vid ett normalt ankarlyft så har det ingen som helst betydelse var kablarna hamnar. Startbatteriet (heligt och ofta rätt slutkört) eler batteribanken.

Själv skulle jag för att spara ledningsarea sätta det minsta startbatteriet jag hittar framme vid ankarspelet och dra klena laddningskablar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Gunnar i inlägg ovan tyckte nog att man kunde koppla direkt på B .

Vi är helt överens i princip. Jag har också filosofin att inget annat än motornsstart motor på motorbatteriet. Jag har ett undantag och det är att jag kör dieselgeneratorns startmotor på samma batteri.

Naturligtvis så drar det inte så mycket ström vid fri lyft men mät med tångamperemetern hur mycket du drar när det sitter fast efter två-tre dagar på svaj och du försöker få loss ett fastkilat ankare Cool

Som jag skrev så både föredrar jag och har ett sep. batteri i fören vid spelet.

Kano´ n om du har 40 A vid tomgångvarv men jag lovar det är inte många som har det på sina lite äldre generatorer.

Lev väl Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att inte ha bra laddning på tomgång. Kan vara idé att titta på remskivorna och byta till en betydligt mindre på generatorn. Har man bra laddning på tomgång så fungerar motorn rätt bra som ett elverk.

Jag blev lite överaskad när jag räknade på vad lite energi som går åt för att lyfta ett ankare.

Jag tycker det kan vara rätt svettigt med ett få upp ankaret för hand men jag mäktar knappast med mer än 75W och får ändå upp det på några sekunder så det är nog inte så enorma fel i de förenklade beräkningarna.

Med ankarspel och kätting kan det också bli avsevärd tyngd pga kättingens vikt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte tänka tanken att ligga på svaj längre om jag skulle behöva dra upp mitt för hand.Cool

Har 25 kg Delta med 60 meter 10mm kätting. Har naturligtvis inte allt ute men det händer nog att jag har 40 meter ute vid hård vind. Att ens försöka dra upp det för hand i vinden utan att någon kör båten framåt, vilket det inte finns när man är ute själv, känns inte så inspirerande.

75 W räcker nog inte i mitt fall och så skulle jag behöva gå på gym hela vintern och det är inte lika roligt som att fixa med båten.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att någon har varit i närheten av ett svar på frågan, om skiljereläet är aktiverat så är ju förbrukarbanken ihopkopplad med startbatteriet, spelar det då någon roll var jag kopplar in ankarspelet? Det blir ju lika mycket belastning på både startbatteri och förbrukarbank, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej visst har vi för lite ankarkraft på vår lilla skuta. Det är en grej jag går och funderar på nu då vi ska segla lite längre sträckor. Visserligen blir det väl inte längre än till Medelhavet och vi ska väl lägga till där det finns hamnar för att se hamnstäder och så. Hur mycket hamnavgift får man för ett ankarspel med kätting?

Men vårt ankare i fören har inget riktigt bett  t.ex när det växer gräs på botten. Det är ett plogankare och ska vara bra för svajning men troligen för lätt.

Men jag tror att vi skaffar ett ankarspel i vilket fall. Armarna har inte samma ork längre och avtar hela tiden dessvärre.

Båten väger 5-6  ton semesterlastad. Räcker 20 kg? 60 m 8 mm?

Har också grunnat på en elektrisk vinsch för att skota, lyfta upp överbordbesättning osv. T.ex om jag faller i sjön så ska frugan kunna varpa upp mig. Oskyldig

Hittills har vårt akterankare alltid funkat bra men det är annat att ligga på svaj med sidkrafter som blir då båten far runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det korta svaret är att det inte spelar någon rol, om man alltid har skiljerelät slutet/motorn igång när ankarspelet ska ha sin ström. Är det så? Kan tänka mig att det finns viss tomgångsförbrukning för exempelvis fjärrkontroll som kan bidra till att tömma startbatteriet vid långa tider av stillaliggande. Kan också tänka mig att man ibland kör ankarspelet med motorn avstängd, exempelvis för att dra ut båten från land när man ska sova. Inga större belastningar, men iallfalll.

Ett mer avancerat svar inbegriper resonemang om spänningsfall i kablar och kontakter vilket bör göra att det batteri som sitter först får ta den största smällen. Detta är dock överkurs för en icke-ingenjör som jag.



Senast ändrad av Flipperskeppare | 14 februari 2009 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Gunnar i inlägg ovan tyckte nog att man kunde koppla direkt på B .
Det var bara en tanke som slog mig medan jag skrev inlägget, inte särskilt genomtänkt visar det sig (jag har själv inte det kopplat så) Skäms



Senast ändrad av Gunnar_ | 14 februari 2009 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ankaret är på plats försöker man i möjligaste mån att bryta strömmen till fjärrstyrningen, (mindrekul när man av misstag matar ut 20m kätting kl 3 på natten när man ska slå en båge i skogen) ankarspelet kopplar du lämpligen över huvudströmbrytaren (i vårt fall för startbatteriet) så någon förbrukning när man ligger i hemma hamn blir det inte heller!

på vårt start batteri 72Ah (tror jag ) klarade vi 6 förtöjningar/upptagningar av 20-40m kätting och ett 10kg bruce med 10-15ms i aktern (ankarspel i aktern) vid sista upptagningen varnade systemet för låg spänning, men endast när spelet gick max.
 ca 10min på straxt över tomgångsvarv efter förtöjning var batteriet i god form igen!
Vår motor ´ är en liten 18hk diesel med 115A generator.

Vi har kört med spelet 900w på startbatteriet i 2år utan problem!
TRor inte att man har större spel på en DC

Har man större spel är ett sepparat batteri att rekomendera (för att få ut max ur spelet)



Senast ändrad av Jimsan | 14 februari 2009 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är självklart att man ska stänga av fjärrkontrollen när ankaret är i.

För min del tycker jag det är praktiskt att ha möjligheter att köra fjärrkontrollen när jag exempelvis lämnar båten en stund; att slacka på förtöjningarna och mata in lite band så att båten kommer ut någon extra meter från klippan. Däremot vill jag ha möjlighet att separat stänga av de fasta knapparna så att ingen kommer åt att köra spelet av misstag, exempelvis att mata ut ankaret under gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt är att fjärrstyrnings signalerna inte är unika. Sannolikheten att någon annan skulle styr ditt spel är minimal. men jag vill inte ta risken!

lämnar jag båten så stänger jag av. finns jag eller någon kvar i närheten kan den vara på!

Strömförbrukningen borde för övrigt vara försumbar. ska testmäta i kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer detta ämne med intresse. Har just installerat ett Balder 900 W ankarspel på akterspegeln. Och trådarna om man kopplar på start eller förbrukning uppenbarligen ett hett ämne. Jag tyckte förslaget från Hedersmelem och Vice amrial mfl med ett separat batterie nära ankarspelet lät förståndigt och därför köpt ett 50A (för att få plats).

Då blir det korta grova kablar till spelet.

Men nu frågan var kopplar man de tunnare kablarna för att enbart få laddström till det extra batteriet. Jag vill få det laddat på samma sätt som förbrukningsbatteriert. Utan att dra 2* 8 meter tjock kabel till övriga batterier. Kan jag koppla de tunnare kablarna direkt mot föbrukningsbatteriets poler?          

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...