Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Dykarn

"Laga skruvhål (gängor) i plast"

Rekommendera Poster

Tjena

Har några förskruvningar i plastdäcket på olika ställen som skruvgängorna ej tar i längre, så fästena som skall sitta fast med hjälp av dessa sitter ej som de skall.

Någon med bra tips på hur man kan laga hålen så att skruven tar igen i gängorna, typ fylla i dem med något ?

Eftersom de rostfria skruvarna är grovgängade så behöver man väl ej gänga hålen utan det funkar väl som träskruv antar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfria så kallade plåtskruv är ej förgängade. Antingen sätter du dit en ny skruv som är tjockare ex från 3,5 mm till en på 4,2 eller så plastar du igen hålet och förborrar med ca 1mm mindre borr än vad skruven är. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Watertite från International funkar kanonbra. Spackla igen hålen med det och gör nya hål. Glöm inte Sikaflexen sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack , det var något i den stilen jag tänkt.

Men vad skall man plasta med för att fylla igen hålen ?

Plastic padding ? Annat ?

Ingen risk att det släpper när man börjar gänga i skruvarna igen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kanon, sikaflexen är för att täta från vatten om jag minns rätt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ändå fråga ... kommer du åt med mutter och bricka underifrån ?

I så fall så passa på att byt , håller bättre ! (nylockmutter/låsmutter ska det vara )

 

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara för MIG vad du menar med förskruvningar o vad det är för fästen? Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Det kan vara så på ett ställe, har inte hunnit kolla det än, men det andra stället går det ej.

Och visst är det en bra ide', tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, visst kan jag det.

Det är typ stagfästen/knapfästen i däcket som sitter skruvade i plasten uppifrån som nu inte sitter fast som de skall tex (skruven går att dra runt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag nog inte rekommendera att gå upp från 3,5 till 4,5 plåtskruv. Genomgående där plats finnes som Malena Ivarsson sa Flört Givetvis rostfria med en platta under som förstarkning.FÖRTÖJ FÖR STORM Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Plastic Padding´ s glasfiberarmerade på tub. Hittills har det aldrig släppt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt plastic padding elastic. Den tål lite mer vibrationer än det vanliga men blir ändå hårt så att säga.

Skillnaden är väl att jag inte spacklade och sen förborrade, utan jag skruvade tillbaka allt innan det härdade. Sitter som fasen, men kom på att det kanske var dumt...hmm...kan det vara risk att jag inte får bort skruven mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Många bra svar blev det Glad

Tackar så mkt allihopa, ska prova att köra genomgående med brickor o mutter där det finns plats och någon typ av kemisk plast och borra på övriga ställen när det blir lite skönare ute.

Dessutom sikaflex för att täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomgående med stor bricka och nylonmutter är bäst.

Brukar själv tejpa en blocknyckel på en pinne, och i blocknyckelns slutna sida tejpa fast brickan med mutter och sedan föra in dessa till hålets baksida, brukar gå bra (även om det kan ta tid). Då får man bättre åtkomst än med bara armen.

Räkna med dock att det tar tid och man blir irriterad efter de fösta misslyckanden... Innebär oftast obekvämma arbetsställningar, men det är inget nytt för båtägarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...