Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Bella440R

Starta motorn med snöret?

Rekommendera Poster

Vi satt å diskuterade detta ämne på lunchen idag.

Min kollega har en 80 hk 4-takt med förgasare å han har ett nödsnöre. Mao så borde denna motor gå att starta med snöret.

Jag å andra sidan har en 115 hk Optimax, alltså insprutning. å mig veterligen har jag inget nödsnöre eller minns jag fel.

Kan man starta en elektroniskt insprutad motor med nödsnöre?

Var går gränsen i storlek? Orkar man dra runt en 115hk med nödsnöret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man världen starkaste manSkäms kanske det kan gå men för oss vanliga döingar är nog en 25 hk nära max. mvh/Nitro

 

Ok ovan var väl inte helt sant. Men ifall jag skriver som så att någonstans kring 10 - 15 hk /cylinder lär man nog klara av. Med detta menar jag att har man hållt på att dra igång en Jonsson eller Tohatzu två cylindriga tvåtakt så vet man att det är inte lätt att få fart på motorerna när de är kalla.



Senast ändrad av Nitro | 04 november 2008 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att viss motorcyklar har en ventil för att sänka kompet på första kompressionstakten för att man ska orka kicka kicka igång dem. Kanske finns liknande på båtmotorer med nödsnöre?

Mvh,

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har startat 50 hk 2-cyl och förgasare med snöre utan minsta problem. Större går säkert att starta om förutsättningarna finns med kraftigt handtag att dra i och utrymme för att utföra rörelsen. Vet inte vart gränsen går, det beror nog till viss del på motorns egenskaper och förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper nog inte ens att vara världens starkaste man när du har elektronisk insprutning. Visst kan du kanske få snurr på den men för att få den att starta behövs ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har startat en 100 hästars tvåtakt med snöre. Lyckades första gången men andra gick det inte.

Inget jag rekommenderar för i värsta fall kan du råka utför skador på händer och handleder.
Hade rejält ont efter detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ventilen är till för (på encylindriga fyrtaktare) att man ska kunna trampa runt motorn till rätt läge för att inte få en baktändning när man startar med kick. En baktändning på en större motorcyckel kan ställa till stora skador på den som försöker starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett nödsnöre till min 70hk:are. Har dock aldrig behövt att använda det, ännu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min gamla 70hk johnson var det inga som helst problem att start med snöre.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Yamaha f115 med elektronisk insprutning har ett nödsnöre. Det ser inte mycket ut för världen, men fungerar säkert. Vet inte hur tungt det det är. Man kanske skall prova i sommar bara för att se hur bökigt det är.

// Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett nödsnöre till min mercury 50 efi och den behöver ej ström i batteriet för att gå så länge generatorn fungerar. 

Det sitteren mekanisk förpump till bensinen som ligger an mot kammaxeln och det trycket som den ger ska räcka för att få i gång den. Funktionen för den pumpen är att pumpa upp bensin till en liten kammare som elektriska pumpen ska pumpa ifrån.

Skulle den mekaniska gå sönder så kan du ej köra i fullgas om du inte pumpar på blåsan. Hoppas jag slipper att prova snöret för den ligger så fint packad i påsen under kåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul det där med vart gränsen går. vet en 200 hk där det satt ett startsnöre på insidan av motorkåpan Tungan haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En kompis till mig har en Mercury 125 kh tvåtakt -03. Bendixdrevet på startmotorn kärvade när vi skulle ut och åka en kväll. När vi lyfte på kåpan hittade vi ett startsnöre snyggt packat i en liten plastpåse. Perfekt tänkte vi! Kompisen som är i sina bästa år och riktigt fit, precis som jag för övrigt, laddade snöret, hängde över akterspegeln på sin Uttern och drog. Jo, tjena...Ganska tungt får man säga. Något varv fick han till i första draget men sedan såg vi bara löjliga ut.

Snöret var max en meter långt. Jag tror att om det varit dubbelt så långt så man kunnat stå upprätt i båten och använda kroppsvikten så hade det funnits en chans.

Snöskotern på 600 kubik och 90 hk tvåtakt är tillräckligt tungdragen fast man kan stå bra och har ett rejält handtag att dra i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur många cylindrar motorn har också. Ju fler ju enklare. Var med om att snörstarta en gamma mercury raksexa på 135 hk (har jag för mig det var). Gick inte speciellt tungt, det var alltid nån cylle som småtände o hjälpte till när man drog.

På 60-talet var det vanligt att t.ex. 50 hk motorer såldes utan elstart, det var lyx...
Om det är så att man upplever t.ex. en 4-cyl 50 hk som mycket tungdragen idag beror det säkert på att den som drar är klenare än vad han skulle varit om han försökte för 40 år sedan. Vad jag vet har väl inte kompressionen ökat nämnvärt genom åren.Skrattande

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...