Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
havetsstorm

Förarbevis eller inte?

Rekommendera Poster

Vad tycker ni? Ska vem som helst få köra var,hur och när som helst så länge skapelsen är under 12 x 4 m? Eller borde det finnas nån sorts båtkörkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har diskuterats tidigare, och jag säger som innan. Ex. över en viss motorstyrka eller över en viss fart samt storlek och samtliga segelbåtar. Ex. en båt som är minst 5m och har en motorstyrka på minst 20hk kräver förarbevis. Eller minst 5m och toppfart på minst 20 knop eller nåt i den stilen. Jag anser att det behövs, då många snabba båtar ofta manövreras utan sjövett. Kanske är jag lite egoistisk bara för att jag är 21 år och redan har kustskepparexamen, men ändå :-) Skulle gärna vilja höra åsikter av nån som inte redan har förarbevis också. havetsstorm: Du får gärna komma med egna åsikter ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jo visst....det är väldigt svårt att sätta nån gräns då det finns oänligt många båttyper, en variant skulle kunna va att det fanns olika klasser typ som för mc kort. jolle med åror, segel eller liten snurra - upp till förälder att avgöra om färd med sådan är lämplig eller ej. roddbåt/styrpulpet 10-20 knop - veta lite om prickar/märken/skyltar m.m samt iaf sett ett sjökort och vet vad som är upp eller ner, detta utan krav på bevis av något slag utan förlita sej på sin självkännedom. familjebåt/sportbåt 20-40 knop - förarutbildning för fritidsbåtar borde vara ett krav för dessa. sportbåt/tävlingsbåt 40-60 knop - förarbevis högfartslicens av något slag. tokbåt/herrejössesbåt 60-150 knop - förarbevis specialutbildning för höga farter, ni som har kört 60 vet ju hur det är att navigera då......mmmmm just de glöm de, det är bara att köra på erfaren het av sjöfart och tur som gäller vid dessa farter. fartyg 12 x 4 m - kustskepparexamen precis som idag alltså oförändrad. Ja inte vet jag men de är mitt förslag, det är upp till var och en att tycka på sitt vis :-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men den största frågan är ju bara den hur ska man få fram den som ett lagförslag? // Gedda tog skepparexamen våren 03. då 16 år.förarintyg 14 år.vhf cert 15 år. farfar har vart lärare i navigation i 35 år så det sitter väl i generna ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den frågan får vi sova på. Jag tror att det kommer nåt krav inom några år, dem stramade ju åt båt och alkoholgränsen för några år sen så båtkörkort kanske är nästa steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån lag för alkoholgräns har väl inte trädit i kraft än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har navigerat runt i Stockholms skärgård i ca 30 år utan några som helst problem. Icke desto mindre gick jag en kurs i våras och tog båtförarbevis. Jag kan konstatera doå jag gick kursen att det var en hel del värefulla saker jag lärde mig, trots min mångåriga erfarenhet av sjön! Så min inställning är klar, man bör ändra reglerna från nuvarande 12x4 till tex större båtar än 6 meters längd och/eller går fortare än 25 knop... Hlsn, Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en lång diskussionstråd i detta ämne med titeln Körkort till sjöss i detta forum, drygt 40 inlägg vill jag minnas... Det kommer en proposition snart med innebörd att det skall krävas förarintyg för att framföra friditdsbåt över en viss gräns. Jag vill minnas att det rörde sig om båtar med längd över 7 meter och med motor på 20 hästar eller mer, men jag är inte helt säker. Något ditåt var det i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu regeln blir att det skall krävas ett förarintyg för att få köra båt så tycker jag vi skall kräva att det skall räcka med en teoretisk utbildning för att få köra bil också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rejäl praktikdel borde naturligtvis vara en självklarhet för att få ut förarintyget. Häpnadsväckande att det inte redan är ett krav. Hoppas att det införs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du att bilister ska bli farligare bara för att det räcker med teorin till sjöss?? Behöver ju inte göra det värre än vad det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju en klar förbättring redan om man inför det nuvarande förarintyget som krav. ÄNNU bättre blir det ju om man dessutom inför krav på praktik i förarintyget. Biltrafiken skulle ju bli betydligt säkrare om det infördes krav på nytt förarprov vart 5:e år eller så, men det är ju en helt annan diskussion... Men naturligtvis är varje förbättring från dagens situation, där vilken barnunge som helst (oavsett ålder), utan ens en timmes utbildning, får dåna omkring i vilken farkost som helst så länge den är under 12x4 m, enbart av godo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog förarbevis var det både teori och praktik. Visseligen onödigt lite praktik, en resa bara och då hjälptes alla elever åt att navigera och han som ägde båten körde. Det borde naturligtvis vara teori och uppkörningsprov på båtar, ni som har angjort en brygga i hård sidvind med en motorbåt utan bogpropeller vet ju att det krävs mer än tur för att de ska ske på ett odramatiskt vis, den kunskapen/erfarenheten föds nog inte många med utan måste tränas in. Så vitt jag vet så är det väl 0.2 i promillegräns till havs nu precis som på torra land.........eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarbevis för alla flytetyg oavsett storlek, kan tänka mej ett undantag i små insjöar. Var nära att köra över kanotist i mörkret, såg ett blänk av hans paddel, en reflex från min lanterna. Orkar inte skryta med min utbildning eller år till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag gick min förar kurs så fick vi en liten praktisk övning. det tyckte jag var värdefullt. jag har även vart ute med annat folk som tagit föraren som har fattat vissa saker när dom väl ser det på riktigt. så någon form av praktiskövning bör även finnas med i utbildningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man få det bekräftat? Nån sida på nätet från regeringen t.ex. som bekräftar detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Att angöra bryggan i hår sidvind går väl ganska lätt, en annan sak är att ANLÖPA densamma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sardaukar! Menar du promillegränsen eller? I så fall har jag ingen aning var man får det bekräftat, jag har bara för mej att det är samma regler för bil och båt numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Le Canard !!! Skulle du vilja vara så vänlig att förklara skillnaden på att angöra eller anlöpa en brygga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Angöra - Ta riktning mot. Anlöpa - Lägga till. En bra utbildning med examen och allt det där är visserligen ett plus, men det kan aldrig ersätta ett dåligt omdömme. Det händer ju tillbud även med utbildat sjöbefäl med mångårig yrkespraktik. Vad gäller ansvarsfrågan vid tillbud och olyckor till sjöss, finns det redan en gällande sjölagstiftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt svenska akademiens ordlista angöra = lägga till vid brygga el. gå in i hamn; ta känning med land; fästa lina m.m. anlöpa anlöpte = lägga i land vid el. i Jag vet inte men för mej låter dessa 2 ord som socka eller tjockstrumpa.....alltså same same but different :-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför diskutera detta? precis som du sa. same same but diffrent. skitsamma. jag undrar lite hur ska man få fram ett förslag till regeringen/ Ulrica Messing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja de kan man undra.....men de e ju lite kul o tjaffsa lite oxå, man kan inte alltid va allvarlig. nidelvbo sa ju nåt här om att de va på gång med nåt krav på förarbevis eller liknande, så det är väl bara att vänta och se. Jag tvivlar ju iof starkt på att våran regering skulle klara av att införa nåt förarbevistvång som är bra och som funkar i verkligheten. Det finns alldeles för mycket lagar och förordningar som är helt sjuka i de här landet, men dem får va så ändå för att dem inte kan göra dem bättre, och de här med förarbevis är svårt att få till rättvist och bra så de klarar dem aldrig de blir bara skit av allting tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havetsstorm,HS. precis.. att ha en rättvis lag för alla är svårt.. och precis som du sa hur skulle dom klara av det. dom klarar ju knappt att styra sverige 8) det är mycket i sveriges lag som är bra men som inte fungerar i verkligheten. se bara på skatterna. vägskatter går till sjukskrivningar. men det hör inte hit så därför lägger jag ner det nu ;) frågan är om Messing skulle ta upp en sådan grej i riksdagen eller om hon skulle skita i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vet man ju inte va, det lär nog inte ha högsta prioritet. De drog upp frågan första gången 1906 och på den vägen är det. Det måste nog ske fler olyckor med dödlig utgång samt att försäkringsbolagen kräver att man måste ha nautisk kompetens för att försäkringen ska gälla vid grundstötning t ex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HS. jag har ett minne av att försäkringspremien sänks om man har nautisk kompetens osv. detta hjälper inte mig eftersom inte min båt inte går att försäkra :mad: hatar alla fösäkringsbolag;-) men det är ju en god start att bolagen kräver en kompetens i form av förarbevis i försäkringen för dom mindre och eventuellt skepparen för dom större varianterna. det är en god start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hatar oxå försäkringsbolag, men med lite tur så lyckas dem bättre en vad vi vanliga sprättar nånsin kommer att göra och driva igenom en sån här sak. Som du sa de kanske är en bra start, vi får hoppa på f-bolagen ist. :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man inte får köra full visste jag, men där framgår ju också att det inte finns någon promillegräns. F.ö. har jag också fått lära mig att angöra=rikta mot. Gick min utbildning i samband med lumpen i marinen och där stod det även i böckerna om begreppet angöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...