Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
orre72

Rochester renovering.

Rekommendera Poster

Hej !! Tänkte jag skulle renovera mina Rochester förgasare till nästa sommar och undrar om någon av er vet om någon som är duktig på det ?

Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey !! Tackar för det , men då får man renovera dem själv då ? Jag tänkte mer på om det fanns någon som man kunde lämna in dem till....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mats carbguy 08 6477610 eller någon lokal raggareFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , nu är det några års sedan jag ställde frågan ang Rochester förgasar renovering här... Kan säga så här då !

Jag trillskades med den 1 säsong till och förra så köpte jag en renoveringssats till den och misslyckades totalt !! Sedan om det var mig eller delarna det var fel på är en annan fråga då jag för någon vecka sedan skickade upp förgasaren till Mats på CARBGUY i Älvsjö och det fanns inte ett enda rätt på den , fel strl på nålar osv......hmm hade ju köpt en renoveringssats på HR men skitsamma ....

Vill med detta säga att det blev kanon bra gjort hos CARBGUY, maskinen startade direkt när den fick fram soppa och sedan bara gick den och svarade på gaspådrag så som den aldrig gjort !!

Kan varmt rekomendera dem som har en Rochester att just välja CARBGUY när det ska renoveras.

http://www.carbguy.com/index.php?changelanguage=se

 

// Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostade renoveringen? Var det en 4-port till en V8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostade en slant, men det var det värt.... Mats på carbguy 08 6477610 gjorde ett fantastiskt jobb.... Det var rochester Quadrajet 4 ports som han renoverade åt mig, försökta själv med en ronoveringssats från Hansen racing, men det blev aldrig bra.... Förgasarna var som nya när jag fick tillbaka dem... som sagt värt varenda krona.

Jag tror jag betalade 4000:- styck plus moms för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag lämnade rn bekants 2 portare till Mats och fick ett mycket seriöst intryck av honom. Skall montera den ikväll och återkommer med resultat.

Vi betalade 3200kr ex moms

MVH

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Torgny...denne Mats verkar tar ut rejäla priser. Personligen hade jag hellre lagt till några hundralappar för att få en splitt ny förgasare än att få min gamla renoverad, även om det blir till nyskick.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert helt riktigt att köpa helt nya , absolut !Säger inte att renovera förgasarna är det bästa alternativet, utan ett val jag gjorde. Bara det att jag lyssnade på många som sa att en ny renoverad rochester är bland det bästa man kan ha ;-) Märkte ju en otrolig skillnad på gång och bränslförbrukning direkt :-) men det lär man ju göra med ett par nya också , dessutom så var Mats riktigt snabb med att renovera dem, skicka dem på måndagen på posten och på fredagen så hade jag dem igen och dom var som nya, precis allt var bytt på dem. En fröjd att få montera, pumpa till och dom gick kanon bra :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet som jag håller på med så är det två motorer och då antar jag att man måste byta båda förgasarna om man skall byta modell.

Rochester är en vanlig model och då tror jag det är enklare när man är i behov av att renovera igen att satsa på denna. Är säkerligen inget fel på en billigare ny men det är många bitar som skall passa ihop i ett motorkonsept

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tillkomma insug om man byter förgasartillverkare kanske och då blir det ju klart dyrare än att renovera de befintliga. Jag har inte satt mig in så jättemycket i att byta förgasare men jag har sett att det finns adapterplattor som kanske gör att man kommer billigare undan.

Men som Torgny också skriver...det viktigaste är ju att du är nöjd, och riktigt nöjd därtill...pengar är inte allt här i livet! laugh

Bra dock att fler alternativ redovisas i tråden till efterkommande läsare som står inför samma val.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska  renovera mina i höst  . Byta slitdelar. Micke på American racing gav mig ett pris 1 300kr per förgasare för material och arbete .Då sätter han dom i en maskin och sprutar in någon färgad vätska så han ser vart det läcker . Så att köpa slitdelsatsen  400- 550kr och göra det själv .Nej inte jag i alla fall .När en kille som jobbar med det  tar 1 300 kr  för material och arbete och har rätt verktyg och hjälpmedel . Har också Rochester troligen samma som Rickard .

 

Mvh Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 30 juli 2012 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd även om den är gammal.

 

Hur gick det med era förgasare? Hur går dom/funkar idag? Har själv precis skickat in min Rochester Q-jet till Carbguy och hoppas, hoppas att dom gör något vettigt med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag med, jag står i valet och kvalet vad jag ska göra med min.

 

Det är en quadrajet vars flottörhus tycks läcka, den surar till om den stått ett tag och är således lite tråkig att få igång. När den väl är varmkörd startar den precis som den ska.

 

Så frågan är en fabriksrenoverad och korrekt bestyckad för 2300 + frakt på eBay eller ett servicekit och göra det själv. Behöver dock troligen bestycka om den eftersom den suttit på en 5.0 men nu på en 5.7. Är det någon som ligger inne på tabeller vad det ska vara för nålar, munstycken osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag använt mig av Carb guy. kostade några tusenlappar men väldigt bra service och bra resultat. Rekomenderar starkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej renoverade mina två och sänkte min förbrukning med mer än en tredjedel. Dom hade nog suttit där sedan 1994 orörda.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte härmed svara mig själv och andra som undrar i denna tråden. Förra våren skickade jag efter mycket velande fram och tillbaka in min förgasare till Carbguy. Fick tillbaka den en vecka senare men en kort beskrivning om vad dom gjort och hur status var på min gamla orgianlföragasare från -86. Vist det kosatde en del men enligt flera kunniga källor så är killarna på Carbguy så skickliga på att renovera att förgasaren blir betydligt bättre än att köpa en ny remanu carb. De nya förgasarna idag är "enligt vissa" väldigt undermåligt gjorda. 

 

jag kan bara säga att än så länge har jag inte ångratatt jag lät nån annan än mig själv renovera förgasaren även om många säger att det är väldigt lätt. Ett problem som en del som renoverar får är att man köper en renoveringssats och sen håller inte delarna måttet för marint bruk. Ja ja jag vet inget om detta men jag kan konstatera att iaf jag blev nöjd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...