Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

peterpatron

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om peterpatron

  • Placering
    Kadett
  1. Jag behöver hitta en trailer till min Bayliner 285. LOA är ganska precis 9 meter inräknat en badbrygga på ca 0,5 meter från akterspegeln. Bredd är 3,0 meter och vikten runt 3500 kg. Alternativen är att bygga en vagn själv eller att hitta en ny eller begagnad som klarar av vikten. Av allt att döma är de flesta amerikanska float on antingen i ett rätt dåligt skick eller för klena. Dessa får ju enligt reglerna heller inte användas om man inte stelopererar fjädringen. Detta för att bli ett efterfordon. Så kvar är ju egentligen bara obromsade och ofjädrade båtupptagningsvagnar och den enda jag egentligen hittat som på vissa ställen har en angiven lastvikt på 3500 kg är Tiki. Där tycks det finnas två modeller, BB och BUV men vad egentligen skiljer dessa åt? Nu har jag velat fram och tillbaka så pass länge så jag känner att jag behöver lite inputs Är det någon som har erfarenhet av en BB/BUV 3500 och båt i samma storlek? Finns det andra lämpliga alternativ?
  2. Jag har en Bayliner 2655 från 1998. Midcabinen är 160 bred och något över 2 meter lång. Där sover jag lika bra som hemma och jag är 190 cm lång och väger drygt 0,1 ton Orginalmadrassen kompletterades med en tjockare bäddmadrass från Jysk och det fungerade väldigt bra ihop.
  3. Som Ivan65 skriver ovan, det är väl drivknutsbälgen?
  4. Det sitter väl en vakumslang på bränsletrycksregulatorn. Ryck bort den och se så det inte är hål i membranet (kommer spruta bensin i sådana fall så var beredd). Jag hjälpte några kompisar förra sommaren med en extrem tjurig VP 350 MPI som precis vägrade gå utan att bli startad med WOT och bara över 2000 varv med ett enormt surgeande ljud från insuget. Den till och med överfyllde en cylinder med bensin och ställde till med ett enormt bekymmer. Allt testades, stift, rotor, lock, kablar, spridarna, hela pumpenheten byttes, båte LP och HP på denna modell. Inget hjälpte, till sist visade det sig att det var dålig kontakt i kabelhärvan till LP-pumpen. Något som antagligen ingen skulle kunna gissa sig till.(?) Så, utöver det du redan gjort. Gå igenom kabelhärvan, spruta electroclean-liknande spray på alla kontakter och mät efter korrekt spänning på pumparna. Nu är ju ditt problem precis tvärtemot vad som var situationen ovan men börja där och kolla.
  5. Det undrar jag med, jag står i valet och kvalet vad jag ska göra med min. Det är en quadrajet vars flottörhus tycks läcka, den surar till om den stått ett tag och är således lite tråkig att få igång. När den väl är varmkörd startar den precis som den ska. Så frågan är en fabriksrenoverad och korrekt bestyckad för 2300 + frakt på eBay eller ett servicekit och göra det själv. Behöver dock troligen bestycka om den eftersom den suttit på en 5.0 men nu på en 5.7. Är det någon som ligger inne på tabeller vad det ska vara för nålar, munstycken osv?
  6. Kan vara givaren, även om det inte är vad jag skulle satt mina pengar på. Om du har möjlighet bör du koppla in en extern oljetrycksmätare där givaren sitter för att bekräfta att du har rätt oljetryck.
  7. Det låter som om oljetrycket gick ner efter en stund. Kolla hur oljan ser ut och byt vid behov. Dvs om den ser grådassig ut. Det skulle kunna vara lite vatten i den som sänkt viskositeten på oljan när den når drifttemperatur. Att du fyllde på lite ny olja höjde viskositeten och du klarade dig under larmgränsen på trycket. Har inte oljan blivit bytt under våren så bör du nog göra det alldeles oavsett för den goda sakens skull.
  8. Även om man rensar sakerna i färskvatten efter att det har badat i saltvatten lämnas en liten hinna av kalk, mineraler osv. Jag håller dock med föregående här uppe att spola rent med färskvatten, men skulle även rekommendera att tömma en sprayburk med Lectra Clean eller liknande för att helt få bort det sista. Startmotorn är nog inte så känslig, däremot kan lagrena i generatorn ha tagit lite stryk. De är antagligen kapslade men lite vatten kan ha letat sig in i alla fall. Så att byta eller försöka smörja upp dom igen är nog att rekommendera. Vad är det för årsmodell på grejerna och vilket vatten har du fått in i båten?
  9. Hej, Jag har precis köpt en 2655'a av en kompis. Det är en 98'a där golvet i hela båten blivit utbytt mot Flexiteak och dynorna är omklädda med vit vinyl. Sen är vissa detaljer ommålade och så vidare. Det skänker en rätt fräsch och modern känsla, Bilden är tagen där båten står vinterförvarad, kan ta några fler när den är ute i ljuset i slutet av veckan.
  10. Det här är ju inte det lättaste. Det beror väldigt mycket på om båten, som de flesta likadana, har sjövattenkylning och var den har körts. Skicket på motorn kan nog endast testas genom en provtur. Den ska inte knacka, vibrera eller liknande. Att bevittna när oljan töms ur drevet efter en säsong är ett lämpligt sätt att se om det tränger in vatten i drevet. Som TS undrar, vad kan man förvänta sig för livslängd på limpor om båten gått uteslutande i färskvatten mot saltvatten?
×
×
  • Skapa nytt...