Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
fcinf

Flexiteek

Rekommendera Poster

Någon härinne som har något positivt att säga om Flexiteek, eller är det bara en plastig, lättsmutsad dålig imitation av teak? Tips på bra och billig försäljare? Hur mycket kostar det per m2?

 

/Snajdarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja !

 

För en komplicerad däck med krökta ribbor kostade det 4100kr/kvm när jag ringde.Dom hade -20% fram till 2009.

Med enbart raka ribbor tror jag priser var runt 3500kr/kvm.

Jag tycker det verkar intressant material. Men det kostar, vår båt ca 7kvm ca 28tkr

mvh / Plarsa

http://wasa55.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på kork. Vi hade det på vår förra båt. Ingen imitation av teak utan ser ut som vad det är. Behagligt att gå på, inte halt, blir inte hett i solen för bara fötter, lättreparerat vid skador, underhållsfritt, betydligt lättare än teak. Heter Marinedeck 2000.

Här är länken till tillverkaren: http://www.stazo.nl/html/marinedeck_2000.html

Bifogar en bild på vår gamla Vindö som av förre ägaren försågs med detta däck. Vi gillade det.

 

post-14404-1394235637,6589_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tittat på Flexiteek men korken verkar ju högintressant. Har du någon uppfattning om priset på korken? Borde ju kunna gå att spara lite om man är beredd att lägga den i lösa ribbor- detta är ju inte möjligt med Flexiteek.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte priset. men förre ägaren till vår Vindö nåtlimmade korkribborna själv. Du hittar en lista på svenska återförsäljare på tillverkarens hemsida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har bara positivt att säga! Monterade Flexiteek i båten (Yamarin 5910) i våras. Visst, det var lite arbete, men absolut inte svårt. Se bara till att vara ytterst noggran med mallningen. I mitt fall blev det 5 sjok med ramträ Kanonsnyggt! har lyft hela båten. Flera fördelar, framförallt att friktionen ökar när det blir vått, aldrig halkigt som annat material kan bli. Skön känsla att gå barfota på, limmas på, inga skruvhål i durken, båten ser renare ut och att det faktiskt är förvillande likt riktigt trä med fibrer och allt gör ju inget.

Janne

http://www.flexiteek.com'>

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela för de som är intresserade att korkdäcket kostar 3.700:-/kvm inkl. lim och nåtmassa.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något som heter tek-dek som är i princip identiskt med Flexi-teek men kan läggas som lösa ribbor precis som korken.

http://www.tek-dek.co.uk/

Kork har jag blandade erfarenheter av. Lade Marinedeck 2000 i salongen år 2002 och lackade alltihopa med den 2-k lack som importören rekommenderade och levererade.

Tre år senare (iofs inkluderande en 18-månaders långsegling) var lacken utsliten där man ofta går och ytan ful. I våras slipade jag ner rubbet och lackade om. Ett riktigt skitjobb. Nu lovade importören att den lack jag använde den här gången var en ny, förbättrad variant. Hoppas det, för jobbet var stort och lacken kostade nästan 3000.- för 6 kvm!

Men jag är osäker - man kanske inte lackar korken utomhus, på däck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur någon kan påstå att det ser ut som riktigt teak däck...

Billigare är det inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt korkdäck var inte lackat - bara naturellt. Höll sig väldigt fint och var lätt att tvätta av med t.ex. såpvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur någon kan påstå att det ser ut som riktigt teak däck...

Billigare är det inte heller.

 

Nja, nog tycker jag det ser ut som teak- men den stora fördelen tror jag är att det håller sig snyggt.

Det riktiga teakdäck som jag har på mitt akterdäck och på badbryggan tycker jag ser för j-ligt ut efter ett tag, har inte lust att hålla på att tvätta och behandla med allehanda produkter  som man måste göra om man  vill hålla det någorlunda snyggt.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan flera år Flexiteek på min båt. Visst, det var inte billigt men jag ångrar det inte en sekund !

Fortfarande efter fem år ser det ut som nytt, fast jag bara (och knappt det) tvättat då och då. Så speciellt plastigt är det inte heller - flera har fått gå fram och känna på det för att se att det inte är teak. Man garanterar färgäkthet i 10 år, men jag tror det håller väldigt mycket längre. Har en bit hemma som skars ut från luckhålet i pekets Flexiteek. Trots att det ena legat mörkt hemma och det andra varit utsatt för väder och vind (samt smutsiga skor !) i fem år är det ytterst liten färgskillnad på dem.

Monteringen kräver lite omsorg, men det gör ju vanlig teak och alternativen också. Tek-dek utvärderade jag innan, men dels såg det snarast chokladbrunt ut (och väldigt oäkta) i jämförelse med vanlig teak och Flexiteek, sedan är det ingen höjdare att betala nästan lika mycket och ändå få göra ett hästarbete med monteringen av de lösa ribborna. Nåten såg skum ut, och det är svårt att få den färdiga nåten i plasten och den man lägger i själv att se likadan ut.

Se mer av Flexiteek på min båt på http://www.nbmarine.se, välj Dagbok och 11-13/7 2003, 16-30/4 2004 och 21-26/10 2004.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste det vara helt slätt där man limmar fast däcket? Jag skall bara ha det på luckorna i sittbrunnen, men där är ju underlaget den vanliga lite ruggliga plastytan som man har på plastbåtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inga problem.

Limmet fyller ut ojämnheterna. Många av mina Flexiteekflak är limmade på det skrovliga gångmönstret, t ex hela badbryggan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes. Funderade på flexiteak tills jag såg det. Hur som helst hade det kostat mig mer med flexiteak än riktig teak.

Inte mycket jobba att hålla snyggt heller. Sittbrunnen räcker att olja en gång per säsong. Badbryggan fyra kanske. Tvättar durken gör man ju oavsett vad du har för material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt att det är dyrt. Lika dyrt (eller t.o.m. något dyrare) per m² som riktig teak. Men då jämför man färdiga Flexiteekpaneler med lösa teakribb material som man får pussla ihop själv. Räknar man in totaljobbet också så blir prisjämförelsen annorlunda.....

Visst är det inte äkta teak, och vill man ha äkta teak så skall man inte köpa surrogat i plast eller kork Flört. Men i mitt fall var jag ute efter något färgat som utseendemässigt skulle bryta av mot den vita plasten, vara snyggt (jovisst, smaksak), halksäkert och framförallt underhållsfritt och lätt att hålla rent. Vissa vill ha grånad teak, men inte jag. Dessutom är jag lat.

Om man blir lite mer filosofisk - hur ser egentligen äkta teak ut ?  Jo, det kan se ut på en massa olika sätt. Min Flexiteek påminner om teak i ett stadie, men inte alls i andra. Man kan ju vända på det och se det som att jag rätt och slätt har randig PVC-plast på min båt, som bryter av det vita kompakta och är säkert att gå på. Att det sedan heter något som skall associera till teak är sekundärt. Det ser, för att vara PVC-plast, riktigt trevligt ut och är underhållsfritt. Bra så. Kork ser ju inte ut som teak heller Tungan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Snajdarn

Jag driver företaget Älvängens Marinservice AB och har återförsäljarerätten på Väst - Hallands - och Skånekusten ( från Strömstad - Helsingborg). Med egen försäljning - tillverkning - montering i vår produktionshall i Stenungsund.

Du undrade lite om Flexiteek så som produkt samt vill veta om det finns försäljare. Du undrar om de är en dålig plastimitation. Enligt mina kunder samt besökare jag har haft på båtmässorna Gbg och Öppna varv så blir man nästa ifrågasatt att de kan vara så likt teak både när det gäller känslan och utsendet. Jag rekomendera dig att besöka min hemsida www.alv-marinservice.se där finner du en utförlig produktinformation samt ett stort bildgalleri på båtar som vi har gjort. Du är givertvis välkommen till min fabrik i Stenungsund. Adress Hantverkaregatan 14  Stenungsund 

Du är hjärligt välkommen med frågor direkt till mig, önskar du en offert på vad de skulle kosta för din båt så hänvisar jag dig till min hemsida www.alv-marinservice.se där du kan fylla i en intresseanmälan så erhåller du en kostnadsfri offert på din båt. Bifoga gärna några foton.

Har du båten inom Västra Götaland så kommer jag gärna till dig och mäter upp aktuella ytor.

Mvh

Älvängens Marinservice AB

Rolf Skånberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiden tand och UV strålning får all anna plast att gulna även teak tappar färg eftern några år. Min båt är 30 år ett plast däck som lades när båten var ny borde vid detta laget ha antagit en grå gul nyans. Är det så att det blir fult och släpper i limningarna som teaken gör eller är detta det slutgiltliga undermedlet som behåller färg och form alltid. I dag vet vi ju att teak däck inte carar för evigt och lämnar efter sig ett däck fu8lt av hål och limrester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade Flexiteek på förra båten och det kan mörkna något men blir aldrig grått . Man tog bara ett riktigt grovt sandpapper (60) och drog några gånger i fiberriktiningen så blev det som nytt igen.

Flexiteeken hade en till fördel som ingen tagit upp här - den torkar jättefort.

Inget torrt trä som suger åt sig vätska som ska bort innan man kan sitta. Bara torka av med en trasa och vänta en stund (den ruggade ytan som gör att den ser ut som teak suger åt sig lite vatten som måste vädras bort)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Flexiteek på min båt i sex säsonger, och jämför jag med en bit som legat hemma i förrådet så ser jag alltså i princip ingen färgskillnad alls. På badbryggan är det möjligen något ljusare, men det är svårt att säga. Flexiteeken är ju inte helt homogen i färgen heller (precis som vanlig teak) och jämför jag med pekets Flexiteek som biten hemma kommer ifrån, är peket snarare något mörkare.

Men det kan också bero på att man trampar där jämnt - smuts alltså. Har aldrig grovtvättat eller kört sandpapper än på någon bit, vilket jag tror skulle kanske kunna ljusa upp pekets en aning. Men det är så små skillnader att jag inte tänker på det.

Lättsmutsat kan jag inte påstå att det är. Eftersom jag inte rengjort mer än med en svamp vid den vanliga tvättningen på alla år borde alla trampytor jag har Flexiteek på vid det här laget vara genomgrisiga. Men det är det inte, även om någon yta nog skulle bli lite snyggare med en ordentlig dust.

Valde Flexiteek på det hemmagjorda peket egentligen enbart för att jag inte fick till en snygg yta ovanpå. Men efter en säsong med det så beställde jag nästan tio paneler till, för andra ställen på båten. Inte på någon del har det släppt i limningarna eller hänt något annat med. Den tveksamheten jag hade när jag lade det har kommit på skam. Kan man sova gott på nätterna med vetskapen att det inte är äkta teak på båten är det helt enkelt ett suveränt alternativ.

Skall beställa en panel till om någon vecka till en ny lucka som tillkommit Skrattande



Senast ändrad av IngemarE | 25 oktober 2009 | 11:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halt ?

Nej, det måste vara en missuppfattning. Tvärtom är det just vad det inte blir - halt. Jag vet, för jag har haft det rätt många säsonger.

Däremot kan jag hålla med om att det kan bli varmt om fötterna om solen ligger på. Men det blir ju visserligen teak av den färgen också, om man inte låter den gråna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmt - ja, men torkar å andra sidan extremt fort på morgon och efter regn. Inte halt, iallafall inte den typen som jag har erfarenhet av.

Jag ryster förfärligt av riktig teak (även av annat obehandlat trä som är lite hårigt) men flexiteak kan jag uthärda då det inte är så obehagligt att ta på.

Vi har båda typerna på båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsnickarens inlägg i och för sig ren reklam för ett företag och det han säger är endast hans åsikt.

Min åsikt är att flexiteak och alla dess nästintill exakt lika konkurrenter inte blir halt. Vet inte med flexiteak men det finns liknade material som säljs i england som man kan få i ljusare kulör.

Om plasten blir sliten så är det endast att sandpappra lite så blir den som ny. Kan man inte precis säga om teak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv blev jag förbluffad på båtmässan förra året, när jag tittade på Flexi Teak. Oerhört mycket bättre än för bara några år sedan. Helt annan yta, känsla och utseende.

Med tanke på att teak idag inte lär hålla samma kvalitet som teak för 15-20 år sedan och med tanke på att nästan all teak idag väl kommer från Burma - en av världens mer avskyvärda diktaturer och med tanke på att väldigt litet av den teak som idag används, faktiskt odlas på ett ekologiskt hållbart sätt, eller i varje fall utan större möjlighet för oss konsumenter att värdera detta, så känns alternativen än mer intressanta. I synnerhet om man väger in andra fördelar såsom hållbarhet, inga skruvhål i däcket, lätt att reparera om det skulle bli skador och den ringa vikten jämför med teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytan rent mekaniskt vet jag inte om den skiljer så mycket. Men utseendet är mycket riktigt ännu mer teaklikt, med mer struktur o.s.v.

Det blir aldrig som riktig teak, men precis som påpekas är frågan egentligen vad riktig teak är. Om jag inte såg fel fanns det dock även grånad fuskteak från någon leverantör (vet inte om det var Flexiteek). Men det vete katten om jag skulle lägga Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga gällande rengörning av Flexiteek, jag har det i min båt, både på akterdäck och inne.

Inne i båten har förra ägaren spillt hydraulolja, torkat bort/tvättat, men det är fläckar kvar..

På akterdäck är det allmänt skitigt.. Ser ingrott ut.. Kan vara lite alltmöjligt..

Vet att informationen är knapphändig.. Men är det någon som har bra förslag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprit och rätt kraftiga rengöringsmedel brukar fungera, och är något Flexiteeken tål. Om det inte går så kan du slipa med sandpapper korn 40-60 i ådrornas riktning för att helt enkelt slipa ner den skitiga ytan. Kolla annars med Älvängen (Gbg) om de har andra tips.

Men hydrauloljefläckar vete katten. Den är ju så stark att den väl riskerar att lösa upp konstmaterial (och om det varit trä ge hopplösa fläckar även där). Bromsvätska är ju ajabaja för vissa plaster och billack o.s.v.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han spillde när han fyllde på styrningen med olja..

Kanske ingen som var pedantisk..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Prova med galltvål. ClasOhlson artnr, 34-1287 pris 45:-

 

www.galltval.se



Senast ändrad av Matrix | 22 februari 2010 | 20:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...