Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
MrC4

Transport av båt

Rekommendera Poster

Jag har köpt en askeladden 635 i Göteborg. Själv bor jag i Stockholm. Båten står på en 30 km/h-trailer och den vill jag av naturliga själ inte köra upp båten till Stockholm på. Jag har tittat på biltransportsläp för att kunna köra upp både släp och trailer på men bredden på släpet är 2.10 och det bredaste släp jag har hittat är 1.94. Ett alternativ är att ta båten på ett hyrt bromsat släp men då har jag ju fortfarande problemet med att få upp den andra trailern hit.

Tips på hur jag skall göra emottages tacksamt.

mvh

Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ställa en trailer på en trailer och en båt uppe på det låter inte som en bra idé och säkert inte helt lagligt heller. Du måste tänka på att ett sådant ekipage blir väldigt vingligt då tyngdpunkten blir väldigt hög och du får dubbe fjädring i och med däck på däck, även om du spänner fast allt ordentligt.

Lutar nog till att hyra släp och åka ner med två bilar om du vill ha hem trailen på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte båttrailers med 30 km/h begränsning mycket enkla att montera ner och sätta ihop igen. Min (Brenderup) är ju bara stålbalkar ihopskruvade med någon sorts U-länkar. I så fall är frågan om du kan skruva isär din 30-trailer, snyggt packa den, lasta på båten och köra hem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltransportsläp funkar, men som sagt innan tänk på tyngdpunkten och välj med fördel ett boogiesläp...men de e oxo en viktfråga, vad får du dra på B kort med....bilen?

 

Jag gjorde som så att jag vinchade upp 30 kärran med båt på, sen tog jag fram domkraften.

Skruvade bort hjulen på 30kärran, pallade under lite o sänkte ner det tjänar man 1-2 decimeter på.

Sen är det bara att börja lastsäkra.

 

Tänk också på totalvikten...ta ut allt löst ur båten och lägg det i bilen( lösa tankar,kompass,paddel osv...evt ramper som tillhör släpet oxo)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att ringa någon kranbilsfirma de kan lyfta upp hela ekipaget båt/trailer på en lastbil och köra det åt dig. Har sett det göras ett par gånger för längre transporter med 30 kärra.

Exempel på vad jag tänkte på: http://www.alwex.se/CM.php?PageID=35016



Senast ändrad av All_to_slow | 09 september 2008 | 22:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hyrde en båttrailer på Statoil, och den kostade 685kr per dygn. Räckte gott och väl till för min båt som mäter 5,65 gånger 2,20. Tyvärr fanns det inga envägs trailers att hyra, så det blir till att dra den både dit och hem... kanske inte så lockande dock

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gjorde samma variant som dig med en askeladden för några år sen. Sålde släpet samma dag som jag köpte båten och hade med mig en 90 trailer från stockholm för att hämta båten på. Om du vill ha en trailer i sthlm kan du nog få tag på en för samma pengar så enda kostnaden blir släåhyra bensin vilket troligtvis blir billigare än att någon annan gör det. Jag satte ut annons på trailern innan jag köpt den och det var gott om intressenter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Iden med att slänga upp hela ekipaget på ett biltransport gick i stöpet eftersom trailern är 2.10 bred och jag har inte hittat en enda trailer på marknaden som var bredare än 1.94. Får åka ned med två bilar och en trailer och ett släp istället.

Sånt är livet :-)

 

C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Eftersom du ändå får en dubbel åkkostnad kan du ju åka ned, hyra båttrailer i Gbg, åka hem med båten, åka tillbaka med trailer till Gbg o ta med 30-släpet hem...

 

Mvh

C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två bilar, den ena drar det tomma 30-släpet.

Kanske dum fråga...

MEN får man verkligen köra mer än 30 km/timme med ett 30-släp bara för att det är tomt ???

Fjädring saknas ju... Borde kunna studsa ganska farligt om båtvagnen är tom och träffar ett gupp i vägen när du håller 80-90 km/timme...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du BE kort & ordentlig bil att dra med?

hyra då en stor boggie biltransportkärra.

vincha upp din 30 km kärra baklänges, använd ordentligt med spännband.

använde själv korta band för att spänna fast 30 km kärran  därefter långa för att lägga runt båten till biltransporten,  hade även båten fastspänd i 30 km kärran    blev ca 10 band samanlagt.

 

var inga problem att hålla 80-100 km med detta ekipage

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det är absolut inga problem att dra hem den på 30-kärran. Jag drog hem min Yammi-59 från Växjö till Uppsala, fungerade helt perfekt. Tänk på att du inte får köra på motorväg eller motortrafikled och kör lugnt där det kan vara lite sämre väg annars är det bara att blåsa på, min tripp på ca 55 mil tog ca 8 timmar...med två raster...trailern/båten tål mer än du tror, surra ordentligt med riktiga spännband. /Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta hela ekipaget med tåg ! Billigare än att köra och du slipper allt problem !

Säljaren kan säkert leverera till Stationen i GBG så du slipper åka till GBG själv ?Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom tar inte båttransporter.

Men som tidigare inlägg. Varför inte köra hem den som den står? Ser inte problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...