Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

erikarts

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om erikarts

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag har också samma felkod om vnt regulatorn på en penta d3. Lite svårt att se på bilden pga solen men det sitter ett litet stag med en bult i monterad på höger sida av kompressorn. Den verkar vara helt fast. Bulten ser ut som att den borde röra sig ner i hålet på delen under (jag har ingen aning om vad det är för del och jag hittar den inte i sprängskissen). Är jag rätt ute eller är det en helt annan del som ska motioneras?
  2. Hej, jag tömde växelhusoljan förra veckan och det verkar finnas en del vatten i oljan. Det är första säsongen med båten så jag vet inte hur servicen gjordes förra säsongen. Det jag upptäckte var att båda packningarna till avtappningsskruvarna var trasiga och torra. Kan man anta att dåliga packningar alltid gör att vatten läcker in och att det räcker med att byta packningar för att det ska vara ok till nästa år eller ska man vara på den säkra sidan och låta någon gå igenom hela växelhuset. Motorn är en Yamaha F225 från 04. Självklart svårt att svara på med ett exakt svar men vad säger sunda förnuftet?
  3. lite sent svar men fungerade din tidigare och slutade att fungera eller var det direkt efter installation? Jag har äntligen monterat av antennen efter upptagning så nu tänkte jag skicka in den till lowrance. Är det värt det eller ska man satsa på en modernare plotter med inbyggd antenn? Någon som har likadan eller liknande plotter som kan ge ett omdöme?
  4. OK, tack för det. Är det någon som har någon erfarenhet från axent? Verkar vara lite billigare än noa och klickfästen istället för bultar
  5. Hej, jag har sökt en del på forumet men inte hittat något klockrent svar så jag skapar en ny tråd. Hoppas ingen blir arg för det Jag har en buster magnum, bowrider-typen med rutor som går ut längs sidorna. Ska jag satsa på en A-ställning eller däckställning som sätts fast i grabbräcken? Vilka är fördelarna/neckdelarna med respektive lösning?
  6. Jag har stött på problem med plottern efter att ha försökt uppgradera mjukvaran. Nu får jag gps module not responding när jag startar upp plottern, LMS-330C med LGC-2000. Jag uppgraderade först antennen vilket strulade en del och sedan plottern. Någon som har något tips? Kan det råka sammanfalla med att kontakterna glappar? Jag har försökt hitta gamla versionen av mjukvaran för att testa om det fungerar med den men tyvärr inte hittat någon.
  7. Hej, är det någon som har en uppdatering angående detta? Behövs något material mellan bågen och båten? Är bågarna till Buster lätta att montera på egen hand eller är det mycket trixande som krävs?
  8. Ok, tack för supersnabbt svar. Ska man använda momentnyckel för att justera eller titta på hur motorn står och justera efter det?
  9. Lånar tråden eftersom jag har samma problem på en F225. På den sitter trimgivaren till höger på motorfästet (sett bakifrån). Det är en liten arm som sitter ihop med en fjäder. Någon som vet hur man justerar givaren på den motorn?
  10. Skulle lätt gå för ryds 580! Ser ut att vara i fint skick och trädelarna verkar vara nya. Bara motorn är ju värd så gott som hela summan. E-tec är ju väldigt lättskött och servicefri de första åren. Eftersom du bara använder båten för nöje är det ju skönt att slippa servicebiten. Om du tycker att båten blir för dyr efter något år kan du ju kränga motorn och köpa en lite äldre istället. Hade det inte varit för finanskrisen hade nog båten varit betydligt dyrare så du kan nog sälja den för så gott som samma pengar om några år
  11. Har du bara lånat bilden eller är det här din motor? http://www.blocket.se/vi/18614805.htm?ca=11_s
  12. Tack för all hjälp. Lämnade in motorn till marinan och fick svar att det var en kolv som hade gått och det hördes tydligen direkt när man startade den (så vasst mekanikeröra har jag...). Det var tydligen bara att kassera skräpet så nu blir det till att jaga en ny istället Verkade inte som dieseln hade något med det att göra enligt mekanikern
  13. Ny slang hjälpte bara tillfälligt. Nu är den fina gången tillbaka igen. Någon som har tips på vad som kan vara fel? Motorn går taskigt på tomgång och stänger av sig om jag inte ökar varvtalet. Jag måste varva upp in jag lägger i växeln för att motorn inte ska dö. Stiften är alltid blöta när jag tar ut dem så jag antar att något inte står rätt till med blandningen. Om jag skulle ge mig ikast med att plocka av en förgasare för att kolla flottörhus, måste jag då göra en massa inställningar sedan? Jag vågar inte göra något som kräver justering av förgasare tex. Jag har testat med att öka tomgångsvarvtalet men det hjälper inte. Det ligger på ca 700 när den håller sig i liv på tomgången. Den svajar dock en del. Har också provat att spruta in CRC i insuget men det gjorde ingen skillnad
  14. jag gjorde samma variant som dig med en askeladden för några år sen. Sålde släpet samma dag som jag köpte båten och hade med mig en 90 trailer från stockholm för att hämta båten på. Om du vill ha en trailer i sthlm kan du nog få tag på en för samma pengar så enda kostnaden blir släåhyra bensin vilket troligtvis blir billigare än att någon annan gör det. Jag satte ut annons på trailern innan jag köpt den och det var gott om intressenter
×
×
  • Skapa nytt...