Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Sign in to follow this  
suzumar

Parsun- skitmotor?

Recommended Posts

Ibland stämmer begreppet "man får vad man betalar för" mer eller mindre bra. På vissa typer av prod kan det skilja tusentals procent på exakt samma vara, beroende på hur den är förpackad, varumärke mm. Hur d är just i motor mm. Branch... har jag ingen aning om. Marknaden för små mc.. är gigantisk i asien en piss i missisippi i europa... noll i sverige. Sånt kan påverka.

barnprylar... barnvagnar... köp svenskt... för här e vi ju bäst på barn? Eller kan erfarenhet av den enorma massproduktnen som krävs för att täcka behovet hos 5 miljarder av jordens befolkning ha någon inverkan. Jag tror lite såhär... enkla prylar, enorm marknadsföring, varumärkes-skillnad... där kan pris på samma vara skilja mycket mer än på en komplex produkt, procentuellt sett. Sen är jag väldigt tveksam till att någin är så " dum i huvudet" att dom tror enda skillnaden alltid är vilket pris detaljisten sätter... lika lite som att du alltid.... får en bättre pryl bara för att det kostat mer....

Edited by Caribic410

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sicken jvl tråd...

De enda svar man kan dra några slutsatser av är ju dom som har egen erfarenhet av Parsunerna. Övrigt teoretiserande kring kopia eller inte kopia är ju egentligen helt ointressant för frågan som ställdes av TS

 

 

Jag håller med KillerBoo

 

Jag tycker att vi skapar en lista med ägare av Parsun, så dom som har seriösa frågor kan ställa dom till personer som har verklig erfarenhet av maskinerna i fråga.

 

Jag Pentax har en Parsun 9,9 av äldre modellen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dessa tider där man inte ens kan vända ryggen till innan motorn blir stulen av nån mupp som inte vet skillnaden på mitt och ditt så kanske man hade fått behålla en Parsun, alltid ngt som är bra ialla fall

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag minns sjuttiotalet när Yamaha och mariners tjugohästare såg precis likadana ut, Mariner var en aning billigare så den sålde bra. Erfarenheten visade att Marinern hade sämre legering i gjutgodset med resultatet att de gav upp lite snabbare än Yamahan. Det rörde sig ändå om decennier i livslängd för båda.

Inbyggt stödskydd i form av lågt attraktionsvärde är ju en fördel. Samma sak med dåligt rykte, kör själv med en Citroên C5. Där är det samma fenomen. Ryktet som hänger med från åttiotalets misslyckanden gör att andrahandsvärdet är lågt och man får mycket bil för pengarna när man köper begagnat. Jag brukar hålla det som en väl förborgad hemlighet att de bilarna håller precis lika bra, eller dåligt som de flesta andra märken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag minns sjuttiotalet när Yamaha och mariners tjugohästare såg precis likadana ut, Mariner var en aning billigare så den sålde bra. Erfarenheten visade att Marinern hade sämre legering i gjutgodset med resultatet att de gav upp lite snabbare än Yamahan. Det rörde sig ändå om decennier i livslängd för båda.

Inbyggt stödskydd i form av lågt attraktionsvärde är ju en fördel. Samma sak med dåligt rykte, kör själv med en Citroên C5. Där är det samma fenomen. Ryktet som hänger med från åttiotalets misslyckanden gör att andrahandsvärdet är lågt och man får mycket bil för pengarna när man köper begagnat. Jag brukar hålla det som en väl förborgad hemlighet att de bilarna håller precis lika bra, eller dåligt som de flesta andra märken...

Tummen upp för det

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bra tråd om Kina motorer finns här 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/64747-kinamotor/?hl=parsun&do=findComment&comment=433208

 

Där beskriver Ballad-kopian lite om sina erfarenheter med sin Kina motor.

Han har verkligen försökt göra det bästa med sin "billiga" motor vilket vi i tidigare tråd kunnat följa. Nu med lite erfarenhet om skiten som läcker och där allt åldras i förtid.

 

Läs själva, tror han är mycket objektiv.

 

Och till mig som även jobbat en del i Kina, som vet att de tänker kortsiktigt, att det mesta de bygger är sekunda. Återspeglar sig i att där vi har 10 år som avskrivning så är det 5 år i Kina. Där hela deras liv kretsar runt få år där det gäller att få ihop pengar och annat då sociala skyddsnäten inte ser ut som i Sverige. Därför tänker de kortsiktigt, därför blir det sekunda. Max vinst under en kort tid.

 

Därför bygger man inte en motor som ska hålla 30 år utan 5-10 år är helt ok och kan man sedan sälja den för en billig peng med hyfsad vinst så är det ok även om den som köper den nya fina blanka motorn tror han har gjort ett kap. Halva priset på en kopia som ser ut som en riktig motor. 

 

Edited by crabfish

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bra tråd om Kina motorer finns här

http://www.maringuiden.se/forum/topic/64747-kinamotor/?hl=parsun&do=findComment&comment=433208

 

Där beskriver Ballad-kopian lite om sina erfarenheter med sin Kina motor.

Han har verkligen försökt göra det bästa med sin "billiga" motor vilket vi i tidigare tråd kunnat följa. Nu med lite erfarenhet om skiten som läcker och där allt åldras i förtid.

 

Läs själva, tror han är mycket objektiv.

 

Och till mig som även jobbat en del i Kina, som vet att de tänker kortsiktigt, att det mesta de bygger är sekunda. Återspeglar sig i att där vi har 10 år som avskrivning så är det 5 år i Kina. Där hela deras liv kretsar runt få år där det gäller att få ihop pengar och annat då sociala skyddsnäten inte ser ut som i Sverige. Därför tänker de kortsiktigt, därför blir det sekunda. Max vinst under en kort tid.

 

Därför bygger man inte en motor som ska hålla 30 år utan 5-10 år är helt ok och kan man sedan sälja den för en billig peng med hyfsad vinst så är det ok även om den som köper den nya fina blanka motorn tror han har gjort ett kap. Halva priset på en kopia som ser ut som en riktig motor.

Jag är vare sig för eller emot "kina" motorer men det där snacket om vinst och profit gäller väl alla företag oavsett land, ta bara vårt "kära" volvo penta som exempel, trots helt katastrofalt dåliga motorer med rena fabrikationsfel i "D serien" så tar man inget ansvar gentemot kunden alls, detta trots att man är dyrast på marknaden, så pris och kvalitet går inte alltid hand i hand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy