Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Carl_Axel

Aldrig mer Simrishamn

Rekommendera Poster

Det krävdes en totalrenovering av min motor - en Volvo TAMD 41 - och från flera håll rekommenderades Marincenter Syd i Simrishamn, som snabbt och billigt skulle renovera den. Vecka efter vecka gick och vid varje förfrågning per telefon bollades jag fram och tillbaka mellan olika personal. Körde till sist ner till Simrishamn för att verkligen se att de jobbade med motorn och för att få klart besked. Så äntligen, efter 10 veckor var det dags att lägga i motorn i Malmö. Då de inte kunde ge besked om exakt NÄR motorn skulle vara ilagd gick det inte att beställa kran, och båten blev liggande på land.

Någon dag senare kom så båten i vattnet men nu fanns inget intresse från Marincentret att komma för start och provkörning. Efter mycket debacle, och ytterligare dagar, gick de så med på att Limab AB (Bech) i Malmö skulle hjälpa mig med provkörning. Motorn larmar för lågt oljetryck vid tomgång, varvräknaren gick inte, vattenpumpen läcker som ett såll och bulten som håller ihop oljeröret till turbon gik mitt av. Hade det hänt när jag körde fullt hade oljan sprutat och motorn sannolikt skurit. Hem till bostaden för att på nytt ta kontakt med firman och får då räkningen - 95.000 kr, och detta utan att de ens visat intresse för provkörningen eller konstaterat att allt var OK!

Bech i Malmö hjälper nu till att få felen avhjälpta men Marincenter Syd vägrar betala för hans insats. Vattenpumpen anses inte ingå i en totalrenovering enligt dem. Att tvingas betala nästan 100.000 kr till något så oseriöst känns för djäkligt och jag vill härmed varna andra.

Tyvärr har Marincenter Syd nu köpt gamla fina Lundströms i Malmö (Volvo Penta) så jag kommer att dra mig för att handla så mycket som en skruv där, tyvärr. Allt för att slippa gynna ett så oseriöst företag. Fy faen vilken start på säsongen!

Carl_Axel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch lider med dig.

Min står just nu hos en välkänd Marina i Malmö. Min är hittills försenad 1 vecka. Att ringa är lönlöst utan det är åka dit som gäller. Räknar såklart med att motorn är tiptop när jag får den tillbaka.

Å andra sidan... Lämnar man in i Juni månad som jag gjorde så får man räkna med att de har mycket att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Motorn larmar för lågt oljetryck vid tomgång, varvräknaren gick inte, vattenpumpen läcker som ett såll och bulten som håller ihop oljeröret till turbon gik mitt av

 

Ny ren motor med dåligt olje tryck ?? Låter farligt detta !

De har bara monterat nya lager utan att slipa vevaxeln då blir det dåligt oljetryck och är = Fuskrenovering enligt mig !

Bulten gick av ? Var du där och skruvade ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trist trist....står själv med en oljeläcka men drar mig verkligen för att lämna in tll varven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förståt varför alla måste lämna in sina grejer till en marina hela tiden.. Att renovera en gamal volvo Diesel klarar vilken Mskinverkstad som helst och förmodligen till ett bättre pris.. Finns tonvis med verkstäder runt om i landet som renoverar lastbilsmotorer maskiner till dumprar, minigrävare, hjullastare traktorer etc.. Skulle aldrig komma på tanken att lämna in min V8a för renovering hos någon marina När raggarn runt hörnet säkerligen gör ett bättre jobb till ett bättre pris.. En Cheva 350 motor är inte svårare att renovera för att den har suttit i en båt.. Men många tycks tro att bara för att d är en båtmotor så behövs d en båtmekaniker..

D e bara när avancerad diagnosutrustning behövs som d blir mera komplicerat. Väntar med spänning på när dom Nya Vp D6orna börjar krångla med all denna elektroniken  kommer d att behövas en Dator som hämtad u Terminator för att rå på d problemet..

D finns en anledning till att dom gamla förgasarChevorna fortfarande rullar på, många vill helt enkelt inte ha massa krånglande elektronik..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen någon med sunt förnuft...  100 000 för en renovering skulle kanske byta yrke.. ??

 

om jag inte såg fel när jag va i usa nu så kostade en komplett ren satts till SB runt 3000 kr   Inkl kolvar lager packn  mm. .

 

Håller med dig  mera jenke maskiner i våra båtar ;)

 

//  Skotten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det inte gratis att renovera en motor. För 100000 kr så borde däremot allt fungera om nu motorn ska anses som ny.

Lämnar jag in bilen på verkstad med rasad motor så förutsätter jag att både vattenpump och generator funkar efteråt. Bilen ska även vara provkörd.

Sen att det är skillnad på bil och båt är nog sannt, men vem totalrenoverar en motor utan att starta upp den efteråt?

Jag håller faktiskt med om att renoveringen låter lite oseriös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått en specifikation på vad de gjort?

Alltså har de bytt foder i motorn, nya kolvar, slipad vevaxel med nya lager, ny oljepump, renoverad topp med nya säten och nya ventiler. Slipad eller utbytt kamaxel och nya lyftare.

Hur har de gjort med spridare och bränslepump?

För detta är vad som menas med helrenovering. Står det så på räkningen från dem?

Om de inte kan ge spec på detta eller garantera att det är gjort så är det inte en helrenovering och de försöker blåsa dig.

Jag skulle kontaktat konsumentvägledare för vidare åtgärder. Inte kul att bli uthängd på ett sådant här forum.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt specifikationen har de bytt cylindrar och foder, planat toppen samt renoverat ventilerna samt bytt kylaren i turbon. Resten är packningar och bultar samt naturligtvis arbetskostnad. Ingenting om vevaxel eller lager.

Bulten till oljeröret gick av när reparatören i Malmö skulle spänna den - lite olja läckte ut där. Stod själv bredvid och såg att han knappt kunde röra bulten utan att den gick av - bulten var spräckt så han är oskyldig.

Naturligtvis insåg jag att det skulle kosta stora pengar men fick priset runt 70.000 - nu blev det 76.000 MOMS. Trodde i och för sig att priset till privatpersoner ALLTID skall vara inklusive moms. Även om det är en förskräcklig massa pengar är det som retar mig mest hur oerhört nonchalant jag blivit bemött.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis insåg jag att det skulle kosta stora pengar men fick priset runt 70.000 - nu blev det 76.000  MOMS. Trodde i och för sig att priset till privatpersoner ALLTID skall vara inklusive moms.

 

Just det. Priset inklusive moms skall det vara. Jag tror väl i och för sig att det är praxis och inget annat, men jag bestred en faktura på en bilreparation där jag fått prisuppgiften 10.000 kr men fakturerades 12.500 kr. Bilfirman (VAG) tog på sig felet och justerade fakturan. Inom bilbranschen finns interna etiska regler för sådant (MRF) men jag vet inte om något liknande finns i båtbranschen. Finns det en branschorganisation för båthandlare/varv/marinor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisuppgifter till privatperson skall alltid anges med moms! Solklart!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har alltså inte provkört motorn i en bänk. Med tankte på hur enkelt det är att göra så blir man minst sagt förvånad. Syslar man med den typen av renoveringar så skall man ha en provbänk, så att man kan starta motorn. Du skall givetvis reklamera arbetet och ring Volvo Penta och fråga vilka krav de ställer på sina verkstäder. Min uppfattning är att det inte ställs några krav alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - ingen provkörning över huvudtaget. Det fick jag fixa en lokal reparatör till att hjälpa mig med - och de fel jag beskrev hittades.

Ett stort tack till Maringuidens medlemmar. När jag påtalade att priset till privatperson alltid skall vara inklusive moms backade firman något. Nu ville man ha 88.000 i stället för 95.000. Själv menade jag att de skulle sänka ytterligare och en tvist uppstod via telefon. Jag är väl för flat men till slut orkade jag inte käfta med dem längre utan kommer att betala.

Så till the_Truth - varför så arg. Vem har upprört Dig? När jag lämnade in motorn frågade de skall Du sälja motorn, så vi bara skall fixa till den hyggligt - vi gör ibland sådana reparationer - eller skall Du behålla den så vi fixar allt? Den skall behållas och vara i tip top skick ilagd och klar var mitt svar. Då förutsätter jag att man både provkört och kontrollerat den - och självfallet förutsätter jag att tip top-skick innefattar också t.ex vattenpumpen. Impellern har de bytt och då ser väl för fasen en yrkesman att pumpen läckt via axelhålet och fixar även det. Så icke Marincenter Syd som i stället oförskämt struntar i att slutföra jobbet. Men bråttom med fakturan har de!

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta ganska typiskt? Jag köpte en Mercruiser 5,7 EFI av Värmdö Motorteknik (erkänd stor firma i Sthlm) och man var väldigt angelägna innan köpet. Det var bara att lyfta ur min gamla VP 350 och lyfta in den nya och köra...Vid montering hade jag en del frågor som jag ringde om. NOLL respons! Man skulle kolla upp och återkomma men det hände aldrig. Att man inte ens kunde hjälpa till med ett kopplingsschema är ofattbart. Jag fick googla upp det själv. Fann såklart en tråd från Maringuiden. :-)Det löste sig till slut men det hade kännts fint med en viss uppbackning av säljaren i fråga.

Jag ska gå förbi och blänga på gubbarna på Marincenter om några veckor då jag åker till landet. Ruskigt dålig stil. Lider med dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flå´ t Carl_Axel mina känslor drog iväg (som de nog ofta gör..tyvärr!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt OK - the Truth - sådant händer. Trevlig sommar

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...