Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
SilverFox470

Garmin 420, känner någon igen följande...?

Rekommendera Poster

Hej, har en nyinhandlad Garmin 420. När jag har den inställd på att visa kurs upp så får den oerhörda problem med att rita om sjökortet vid förflyttningar. När man kör så upplever jag bilden som i stort sätt blinkande. Det ända som konstant ligger kvar i bilden är konturer av öar osv. All annan information kommer efter en stund.

Är ju möjlig att det tar lite tid att rita upp all info och då är det väl bara att gilla läget eller köra Nord upp för då flyttar ju sig båten i kortet och inte tvärt om.

Någon med liknade erfarenheter, eller som kan testa detta så slipper jag reklamera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är min oxå. Jag har inte provat Nord upp men skall göra det.

Jag ser inte min som ett fulländat navigationssystem utan mer som komplement till pappeskortet. Man slipper ha 100-koll på papret utan kan kolla ut stenar osv sen följa kursen på GPSen.

Men jag skall prova Nord upp å se om det är bättre, snabbare för GPSen.

Denna GPS är väl lite som instegsGPSen för allmänbåtägaren å har väl därför inte de snabbaste processorerna osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min. Bytte helt enkelt tillbaka till Nord upp även om det initialt kändes ovant. Funkar galant sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en enkel liten fråga!

Vilken firmware är det i den? Nyaste som ligger för nedladdning är 3.10.

Om det inte är den så kör en uppdatering och kolla om det blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I tidigare modeller av Garmins plottrar (och många andra också) kan man välja detaljnoggrannheten och vilka djupkurvor som ska visas. Ju fler detaljer desto längre tid tar det för den att att rita om.

Jag vet inte hur det är med 420-an men kan gissa att den har liknande funktioner.

Pröva att ställa ner detaljerna, tex genom att välja bort namnen på öarna eller att välja läge normal i detaljrikedom (eller vad det kan heta) och testa då. För min del väljer jag alltid kurs upp, det känns liksom mest naturligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna och svaren, antar alltså att man får leva med detta. Har en gammal Gramin 76C med 5 år på nacken och den klarar det gallant.

Stämmer det där med hur mkt detaljer man vill visa, funkar så även på 420 men tyvärr blir det inte mkt bättre.

Men som sagt tack, mao ingen idé att reklamera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stängde snabbt av funktionen att lägga på ett foto av landområden, den finessen slöade ned min 525:a avsevärt.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 520 och inga problem , men så har jag stängt av ''foto'' och även satte ner detaljer på ''normal'' ..

Det gjorde jag innan jag åkte ut med båten , så jag vet inte om min plotter uppförsig på liknade sätt som din .

 

Hoppas det löser sig !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kapar tråden lite lätt för en relaterad fråga eftersom det verkar finnas en och annan 420/525 ägare här. Min fundering är om ni fick med en datakabel som gör det möjligt att lägga ut WP och annat via PC utan att behöva sitta i båten och administrera det? Verkar ju inte helt smidigt annars. Själv fick jag ingen datakabel så jag är lite nyfiken på hur det ser ut hos er?

Eller är det rentav så att det finns något program till pC:n som kan läsa av SD kortet när det trycks in i PC:n?

Hittar inget på Garmins sida om datakablar till 420s och blev därför lite fundersam...

--P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, ingen som lägger in rutter via PC?

--P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang överföring till PC så har jag efter mycket fix fått det att fungera. Det är ganska enkelt bara man har ett program i PCn, ex MapSource. Obs, senaste versionen tror jag man måste ha. ver 6.1 kör jag.  Själv har jag en Garmin 420s men samma ska gälla för både 420 o 5-serien.

1. Börja med att föra över ev data från GPSen till ditt SD kort. Det kan vara tex sparade rutter eller waypoints. Jag tror det är under menyn användardata..något i gpsen. Det står i manualen ialla fall. 

2. Tryck in SD kortet i PCn. Öppna upp MapSource. Här kan du sen välja mellan send to device eller Receive from device. Väl tex recevice och du får över alla rutter, waypoint mm från ditt SD kort. Sen är det bara att börja mixra med datan i PCn.

3. När du sen vill ha över datat igen så välj send to device 

På detta sätt kopierade jag ett 100-tal waypoints o lite rutter från en polare o fick över dem i min GPS. Fungerar jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, har provat MapSource men har missat att man aktivt måste föra över info till SD från GPS, trodde GPS:en jobbade direkt mot/lagrade grejer på kortet men då får jag bege mig till hamnen för att göra detta.

Får du upp sjökortet när du laddar från SD till PC eller bara WP i form av koordinater?

Själv hade man ju velat ha en datakabel som man smackar in i PC:n och så hade man haft sjökortet direkt överfört och kunnat mecka med det, hur svår kan en så kundvänlig lösning vara att ta fram?  Cool

--P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser bara mapsource karta i programet och på den visas de överförda Waypointsen. Har inte testat om det går att föra över sjökortet med.

Jo jag håller med om att servicen inte är den bästa från Garmins sida. När jag köpte GPSen så mailade jag Garmin o fråga om det fanns någon kabel o köpa till eller hur man kopplar ihop den med en PC. Svaret jag fick från dem var: Nej !....    Precis vad man vill höra när man plöjt ner åtskilliga tusen i ny modern utrustning. Men tack vare en påläst återförsäljare så löste det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att få över sjökortet till datorn. Om du vill arbeta i datorn måste du skaffa ett sjökortsprogram och sjökort. Vill du göra det billigt laddar du ned SeaClear gratisprogram och sjökort från Pirate Bay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan man lägga över sjökort från datorn till gpsen ( garmin 525 ?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort måste du ha på SD-kort.

Om du laddat ner ett sjökort så lägg det på ett SD-kort å kör in i 525:an.

Annars är det bara way-points som du kan överföra. Dessa skall oxå läggas på ett separat SD-kort som jag förstått det.

Förstår inte hur marindelen kan vara så oanvändarvänlig när Bilnavigatorerna är så enkla att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu uppdaterat min 420 men den senaste mjukvaran. Laddade ner den via garmins hemsida och lade in den på ett SD kort. Funkade klockrent.

Nu inte längre någon tendens till eftersläpningar. Så om ni har samma problem som jag - uppdatera och det verkar lösa problemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harkel!!

Jag frågade just om detta var gjort för en månad sedanTunganFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...